2006-07-10, 20:33
Medlem
Nisse76s avatar
Stod i kö en gång på ICA, hade inte speciellt bråttom, så när en kvinna frågade om hon kunde gå före eftersom hon skulle med långfärdsbuss som gick snart, svarade jag ja och hon fick gå före.

Hon hade handlat en yoghurt och en tidning eller nåt. När kassörskan slår in yoghurten påpekar kvinnan att det var extrapris på yoghurten, den skulle vara billigare. Kassörskan håller inte med, och kvinnan börjar rota efter ett reklamblad i sin väska. Där hittar de yoghurten men det priset gällde inte den smaken. Kvinnan gav sig inte utan sa att en anställd vid kyldisken hade sagt åt henne att priset även gällde den yoghurt hon ville handla. Kassörskan fick ringa efter killen vid kyldisken och jag tror hon fick sina två kronor tillbaka tillslut. Sen gick hon lugnt ur affären. Bråttom till långfärdsbuss... jaså.

Svensk och blyg som jag är sa jag inget, inte heller någon annan (hon hade trängt sig före ett par personer till...)
Citera
2006-07-10, 20:53
Medlem
StorMammas avatar
Jag har arbetat som sommararbetare i kassan i ett invandrartätt område.

Det var då jag upptäckte välsignelsen med Valium.

Bland annat:

Datastopp, har precis fått igång skitkassan och börjat beta av den långa kön med tålmodigt väntande kunder.
In glider två zigenare som armbågar sig fram och skall betala.

Jag ber dem att ställa sig i kön, och vänta på sin tur, eftersom de i princip knuffade bort den äldre man som just skulle betala.
Får svaret: Är du RASIST VA? på mycket hög volym.

Svarade:
Nej, men i Sverige har vi något som heter kö. Och man väntar på sin tur.

De andra applåderade.
Citera
2006-07-10, 21:03
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma

Bland annat:

Datastopp, har precis fått igång skitkassan och börjat beta av den långa kön med tålmodigt väntande kunder.

Jag ber dem att ställa sig i kön, och vänta på sin tur, eftersom de i princip knuffade bort den äldre man som just skulle betala.

Svarade:

De andra applåderade.

Rätta tagen Mamma!
Citera
2006-07-10, 22:17
Medlem
kasstkniws avatar
Citat:

Bland annat:

Svarade:

De andra applåderade.

Tjena!

Gjorde en liknande sak i Paris för några veckor sedan. Skulle köpa lunch vid Eifeltornet och helt plötsligt kommer en skäggig man upp bredvid och går före den långa kön och tror att han ska få gå före mig. Säger åt honom att ställa sig längst bak i kön och han börjar backa. Tyvärr fattade han inte utan ställde sig istället i mitten av kön. Övriga i kön skrattade och tyckte jag gjorde en bra insats trots att han inte ställde sig längst bak. Jävla kö-Hitler.
Citera
2006-07-11, 00:34
Medlem
tjaboooos avatar
finns allt en del köidioter jag älskar, va inne på coop forum idag och va 5-6 kassor med rätt långa köer och i mitten en kassa där kassörskan nästan satt å rullla tummarna så man kom snabbt ut

tycker det händer rätt ofta.
Citera
2006-07-11, 05:04
Medlem
Där jag bor har ICA-maxi ShopExpress (man går runt med en streckkodsläsare, packar kassarna och "checkar ut" i speciella kassor). Aldrig eller väldigt kort kö där.
Citera
2006-07-11, 05:08
Medlem
Brillans avatar
Varför ska en invandrarkvinna behöva bry sig om en svenne? Är du rasist eller?

(ironi)

Jag har inte märkt några problem i kassaköer från varken svenskar eller invandrare. Enda undantaget är Zigenare som verkar väldigt upptagna och ofta försöker slinka föra i kön.
Citera
2006-07-11, 05:22
Medlem
Brillans avatar
Citat:

Bland annat:

Svarade:

De andra applåderade.

EXAKT detta hända i Gävle. Fallet utreds av DO. Hittar tyvärr ingen länk. Zigenare anmäler DIREKT.
Citera
2006-07-11, 06:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Tog bilen till en av de lokala stormarknaderna tidigare idag. I stil med ICA Maxi, fast en lokal variant. Behövde lite mat, och framförallt dryck för att klara den djävulska värmeböljan.

Plockade på mig de saker jag ansåg mig behöva och stoppade dem i en varukorg. Gick så bort till kassan. Av någon anledning ansåg personalen tydligen att det räckte att hålla en enda kassa öppen. Det var visserligen inte så mycket folk där, men jag tyckte ändå att det var lite snålt tilltaget.

Ställer mig i kön, bakom en invandrarkvinna i 35-årsåldern. Av utseendet att döma härstammande från mellanöstern. Tofflor och mjukbyxor samt en trött blick gav ett lagom slappt och likgiltigt intryck, något uppgivet.

När det blir kvinnans tur i kassan börjar hon i sakta mak plocka upp sina varor ur vagnen och lägga dem på rullbandet. Ingen brådska där inte. Efter att ungefär hälften av sakerna blivit inslagna i kassan mumlar hon något till kassörskan. Obegripligt. "Vad sa du"? Kassörskan ser ut som ett frågetecken.

"Har ni diabetessocker?"

Expediten säger att jovisst, det finns bland hälsokosten. "Jaha, var finns den då?" Expediten pekar och förklarar att den avdelningen ligger längst bort på andra sidan.

Vad gör människan då? Jo, hon vänder sig om och går iväg. Lämnar alla varorna och sin kundvagn, samt kassörskan och övriga kunder som står och glor efter henne. Lunkar iväg utan någon brådska, i ungefär den riktning som kassörskan pekat. Kassörskan sitter och vrider sig nervöst på sin snurrstol. Folk utbyter menande blickar, någon skakar på huvudet, någon annan himlar med ögonen.

Efter vad som känns som en evighet kommer kvinnan tillbaka. Det gick nog inte mer än 2-3 minuter, men i det läget är en minut en väldigt lång tid. Hon kommer lunkande i samma långsamma tempo, som om hon har all tid i världen. Ser ganska uttråkad ut, och verkar inte alls notera att folk står och väntar på att hon ska bli klar. Eftersom kassörskan redan slagit in många av hennes saker i kassan gick det ju inte att låta någon annan kund gå före. Och som ni nog minns så var detta den enda öppna kassan, så allt stod stilla. Kvinnan återgår så till att plocka upp sina varor på rullbandet. Utan så mycket som en ursäkt eller ens en blick mot kön som växte bakom henne. Och ingen kommenterade händelseförloppet med ett enda ord. Som väntat.

Hur fan tänker folk? Hur kan en människa ha en sådan total brist på respekt och omdöme? För min egen del finns det inte på kartan att bete sig så ignorant och ohyfsat. Har funderat lite på det i efterhand, och jag tror inte jag skulle kunna förmå mig själv att göra på det sättet ens för att jävlas medvetet. Och ändå verkade det vara det naturligaste i världen för den här kvinnan. En vuxen människa! Men det är kanske så det fungerar nu för tiden?

Alla gjorde fel i det här fallet:

(1) Kvinnan, som inte gjorde sig någon brådska trots en lång kö.
(2) Kassörskan, som inte skickade någon annan anställd att hämta sockret.
(3) Ni andra köande, som inte röt till mot kvinnan.
Citera
2006-07-11, 08:02
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
Alla gjorde fel i det här fallet:

(1) Kvinnan, som inte gjorde sig någon brådska trots en lång kö.
(2) Kassörskan, som inte skickade någon annan anställd att hämta sockret.
(3) Ni andra köande, som inte röt till mot kvinnan.

Nja, kassörskan kunde väl inte gärna hämta sockret (och inte jag heller, som någon tidigare i tråden tyckte). Jag antar att det finns mer än en sort, och kanske olika storlekar på förpackningar. Hur ska jag kunna veta exakt vad hon vill ha? Det är väl enklast att hon hämtar sina egna varor.

Några har påpekat att man normalt sett inte går tillbaka för att hämta saker man glömt. Jag vet inte om jag varit otydlig, men det var alltså inte frågan om att hon glömt något. Hon väntade medvetet tills hon kom till kassan, eftersom hon inte visste var detta socker fanns. Felet hon gjorde var ju att hon ställde sig i kön innan hon frågade personalen om var hon kunde hitta det hon sökte.
Citera
2006-07-11, 09:21
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jefvul
Va fan parkerade inte bara kassören kvittot och körde vidare mest nästa kund så länge? Verkar ju vara minst lika korkat.

Den här funktionen är relativt ny och finns då inte på lite äldre system, vilket det kanske var i detta fall, och skulle de finnas på systemet kan man koppla bort funktionen vilket görs ibland även andra bra funktioner som att efterregistrera poäng osv så nej de går inte alltid att parkera kvitton.
Citera
2006-07-11, 09:35
Moderator
Sun Rulers avatar
Ingen munter läsning här.

Tar detta fall som inträffade nyligen på ICA Maxi i Nacka.

Framför mig står en familj av sydländsk härkomst. De har handlat uppskattningsvis 6 kassar med varor. Ungarna gastar och skriker. När det är dags att betala så har mannen ingen kod till kontokortet och då frågar expediten om legitimation, vilket mannen saknar likväl. Efter en lång stund av dividerande får mannen packa upp en massa varor för att han inte hade tillräckligt med kontanter på sig.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in