2007-07-13, 21:08
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Menar du då endast de som faktiskt åkt fast för snatteri hos er?

Ett samarbete med näraliggande butiker kanske kan vara något? (ta kort på dem)
Jag vet att alla bensinmackar i Sthlmstrakten tar regnummer på de som tankar utan att betala och samarbetar sedan så att listorna blir så kompletta som möjligt. På vissa mackar fotar de också snattare.

Varför jag skriver detta vet jag inte. Var väl lite OT men ändå...
Citera
2007-07-13, 21:23
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Vi har iallafall rätten att neka gamla snattare inträde till butiken så nästa gång de visar sig så kommer de bli utkörda direkt.
Akta dig, du kan åka dit på det.

Eftersom de inte har blivit dömda för snatteri kan du inte bevisa att de har snattat tidigare.
De kan då hävda att skälet till att du inte släpper in dem inte är att e har snattat tidigare utan just för att de är zigenare.
Diskriminering således.....

Det här är nånting zigenare har varit med om tidigare....bara titta på alla fall soom finns just när det gäller diskriminering mot zigenare.

Har nog hänt ett par gånger att den som diskriminerar zigenare faktiskt har tidigare erfarenheter av just de zigenare som han vägrar tillträde. Men han kan inte bevisa det.
När det gäller diskriminering så är det nämligen omvänd bevisbörda som gäller, om de anklagar dig för diskriminering så är det DU som måste bevisa att du inte har diskriminerat dem på etnisk/religiös/raslig grund....
Citera
2007-07-13, 22:32
Medlem
Finns det någon normal zigenare, någon som inte begår brott hela tiden?
Varför mörkas detta i samhällsdebatten?
Vi har ett folkslag som verkar ha kriminaliteten som gemensam nämnare, men det talas aldrig om det?
Citera
2007-07-13, 22:32
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Brukar försöka punktmarkera ziggisar så de inte får tillfälle, i mån av tid.
Att stå två stycken på varje sida om vederbörande och iakta denna fungerade sist då hon gjorde "lång näsa"-tecknet när hon gick utanför kassan, sen hittade vi tre shampoflaskor undansmusslade i en hylla där hon stått.

Vi nekar alla som vi vet har snott något, även om det inte blivit polisärende av det. Bara ta korgen av dem och be dem gå ut för de är inte välkomna. Chefen har sagt att han gärna tar en anmälan på sig för det.
Citera
2007-07-13, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oli
Det är som att köra sten, sax och påse.

Fast i dagens mångkulturella land får vi lägga till ännu ett objekt, Zigenarkjol!

Zigenarkjol tar allt!

Världsklass på den, fy fan va jag garva!
Citera
2007-07-13, 22:36
Bannlyst
Vivo (kanske heter något annat nu) vid Mariatorget i stockholm hade en fenomenal lösning, som fungerade även på de som inte är zigenare. De låste in snattare i frysen, de ringde inte polisen utan kastade in dem där. Det var inte mycket snatterier där, en kompis fick dock bevittna en snattare som hamnade i frysen. Han skakade något otroligt, snattaren blev även uppmanad att anmäla dem men gjorde inte det...
Citera
2007-07-13, 23:00
Medlem
Kingfishers avatar
Som sagt så är punktmarkering det bästa alternativet. Så fort en zigenare eller liknande, gör entré så ropar man ut att en fiktiv person ska komma till kassan. Detta betyder att all tillgänglig personal ska ut och ”plocka i hyllorna”.
Citera
2007-07-13, 23:03
Medlem
T-minus60s avatar
Jag är så glad att butiken jag jobbar på inte besöks av snattare annat än småglin som nästan pissar på sig när dom snott något värt 5.50
Citera
2007-07-13, 23:03
Medlem
Sathenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingfisher
Som sagt så är punktmarkering det bästa alternativet. Så fort en zigenare eller liknande, gör entré så ropar man ut att en fiktiv person ska komma till kassan. Detta betyder att all tillgänglig personal ska ut och ”plocka i hyllorna”.
Jag tror att just detta är vanligt förekommande, man håller koll, men ve och fasa om någon myndighetsperson fick kännedom om detta, fast de (myndighetspersonerna) lever ju vanligtvis i en rosa verklighetsfrånvänd bubbla.
Citera
2007-07-13, 23:12
Medlem
MeatAbstracts avatar
Well. Zigenare är ett erkännt problem.
När misstänk polisongman med tältkvinna entrar butiken ska ni yttra ett kodord i den publika högtalaren. T.ex: "Bengt på linje två"
Då skall alla hederliga knegare i er affär spetsa öronen och vara alerta på det inflygna viruset.
Kameraövervakning och misshandel av deras skitungar så kan ni få dem att känna sig ovälkommna, med tur kanske tom ta tältet på bar gärning när tältet snor en julskinka.
Subtilt och funktionellt.

Det finns en anledning varför zigenare inte har något land.

EDIT: Jaha, nån idiot hade redan sagt det. Ignore me
Citera
2007-07-14, 00:28
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigTone
Vet igentligen inte så mycket om zigenarnars ursprung och historia. Det jag vet är att många har sitt ursprung i rumänien, ungern och balkan.

Zigenare kommer ursprungligen från Indien. De finns i mellanöstern med. I Europa ska det finnas tre stammar: nord, väst och sydzigenare. TS och alla åldringar i Sverige skall vara tacksamma för Hitler, hans gubbar tog kål på nästan hela nordstammen. Vad beträffar ziggar som rensar ur butiker så finns det inte så mycket att göra, det enklaste vore att anlita en privat entreprenör som klubbar ner dem lite diskret och snor tillbaka godset. En annan ide är att göra "onda ögat" tecknet på dem, de är mycket vidskepliga.
Citera
2007-07-14, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Jag vet att alla bensinmackar i Sthlmstrakten tar regnummer på de som tankar utan att betala och samarbetar sedan så att listorna blir så kompletta som möjligt. På vissa mackar fotar de också snattare.

Varför jag skriver detta vet jag inte. Var väl lite OT men ändå...

Jasså det vet du?

Konstigt att jag som jobbar på en av de mest välbesökta mackarna i Sthlm (Sverige också för den delen) inte vet något om det...

Däremot så kommuniceras det intern om det är några större stöldligor som härjar tex tobakstjuvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in