2007-07-14, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Men om ni nu har misstankar om att någon zigenare snattat någonting, varför då inte bara konfrontera denne (givetvis när denne gått förbi kassorna) och vänta på polis/vaktbolag? Jag tror folk som kanske får vänta några minuter extra om de står i kassa har förståelse för att det pågår ett rån/snatteri.

Och du är ifrån ? ....skövde? ....eller?
Citera
2007-07-14, 10:02
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigTone
Vet igentligen inte så mycket om zigenarnars ursprung och historia. Det jag vet är att många har sitt ursprung i rumänien, ungern och balkan.
För att spinna vidare på det: Borde inte folk som inte är i närheten av att vara zigenare kunna spela zigenare när de snattar och sedan "byta om" när de är klara?
Citera
2007-07-14, 10:20
Medlem
Drapåtrissors avatar
Där jag bor går larmet så fort dom kommer innanför dörrarna. All personal slutar direkt med sina vanliga sysslor och följer dom minitiöst och helt öppet hela tiden. Inget olagligt i det bara effektivt. Men det måste vara en mardröm för mindre butiker när hela klanen väller in.
Citera
2007-07-14, 10:26
Bannlyst
Ziggisar gillar inte hundar, iaf inte de jag har i krokarna.. Ha en vakthund som sällskap i butiken och ta med dig medan du punktmarkerar så håller de sig i skinnet och slutar störa er till slut, rakat huvud på personalen kan också hjälpa.. det med kvasten lät kul, hehe..
Citera
2007-07-14, 10:57
Medlem
Zigenare - vilket jävla slödder.
Jag bor själv i Stockholm och jobbar på en spaanläggning.
En dag kommer ett gäng zigenarslödder in genom dörren. En mamma, en tjej i 14-15 års åldern samt 3 små äckliga zigenarungar runt 5-7 år. De traskar bara rakt in till vår motionsavdelning och börjar använda våra maskiner, WTF?

Vi ingriper givetvis omedelbart och ber de avlägnsa sig. De svamlar på sitt språk och låtsas som om de inte förstår mig. Då tar jag tag i armen på en av dem och säger "get the fuck out of here". De flinar lite sinsemellan och fortsätter helt nonchalant. Då börjar det koka inombords: "Get the fuck out of here fucking gipsy, or I will call the police". Sagt och gjort tar jag fram den bärbara telefonen och slår nummret till larmcentralen. Zigenarmorsan skakar på huvudet och säger "no no no" medans hennes inavlade äckelungar fortsätter på maskinerna. Då kommer en arbetskamrat till undsättning. Han sliter tag i zigenarmorsan och börjar konka henne mot utgången. Hon stretar emot och under tiden har vi hunnit ringa snuten. Efter några minuter när vi lyckats släpa på tjockkärringen till utgången så kommer snuten lägligt.

Inte nog med det, zigenarmorsan skriker något till sina äckelungar och de börjar springa runt som jävla rabiessmittade idioter. De börjar plocka på sig hudvårdsprodukter med mera med snuten närvarande. Den ena polisen tar ett ordentligt tag i en av ungjävlarna. Då ger de andra upp och slänger det som de hunnit roffa åt sig på golvet och följer med sin bror till snutbilen.

Snuten berättade sedan att den här familjen ofta gör så här. Allt för att fånga de som jobbar på ställets uppmärksamhet samtidigt som några andra zigenare kommer in en stund efter och stoppar på sig så mycket som möjligt utan att bli upptäckta. Antagligen behövde de väl lite hudvårdsprodukter med mera för att snygga till sina råttliknande äckliga ansikten.

Så här i efterhand så ångrar jag hur vi hanterade situationen. Kort och konsist skulle man helt sonika ha plockat in zigenarna i ett rum och slått skiten ur åbäkena.
Citera
2007-07-14, 11:39
Medlem
Det är så roligt när man hör media rapportera om dem diskriminerade "romska kvinnorna" som det är så synd om för alla butiksägare tittar snett på dem när dem kommer in i en butik Låter typ som att dessa "romska kvinnor" är såååå oskyldiga... Ingen rök utan eld säger jag, vissa grupper har dåligt rykte för att dem själva har skapat det.. Det är inget folk bara kommer på själva

Zigenarna har en helt egen kultur, interna rättegångar och lagar.. En del av kulturen är ju att inte jobba.. Har någon här nånsin sett en finbyxa ha ett jobb? Vilket jobb som helst? Inte jag iallafall.. Det betyder att dem livnär sig på att göra såhär... Alla vet det, men synd blir det om den som talar öppet om det. Han blir uthängd i media som en rasist och tvingad betala böter...

Hade dem som bestämmer nånsin sett något av verkligheten så hade dem själva förstått bättre.. Men det finns väl inga polisongprydda lackskobärande klaner i Danderyd....
Citera
2007-07-14, 11:49
Medlem
qwerty1339s avatar
Har träffat ett antal romer i mitt jobb (civil väktare) och jag blev en gång upplärd att de som stjäl så gott som alltid har förkläde framför på klänningen. Detta för att dölja hålet in till säcken som de har under kjolen.
Har visat sig stämma 8/10 gånger.
Tydligen hör inte förklädet till kjolen utan används enbart som maskering enligt ovan.
Finns självklart undantag men som sagt 8/10 gånger stämmer det....
Citera
2007-07-14, 11:51
Medlem
Videoövervakning... är väl i princip det enda
Citera
2007-07-14, 11:54
Medlem
Emp-snubbes avatar
En fråga till er som tvingas se sådant dag ut och dag in. Är det samma gäng som kommer till butiken gång på gång? Eller är det helt enkelt så att man kanske besöker ett antal butiker i ett roterande schema eller gör man enbart ströbesök?

Vikten av detta blir ju att kameraövervakning blir mer eller mindre bortkastat om man inte har ett djuprotat sammarbete med andra butiker om zigernarna ifråga enbart gör tex ströbesök.
Citera
2007-07-14, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Ziggisar gillar inte hundar, iaf inte de jag har i krokarna.. Ha en vakthund som sällskap i butiken och ta med dig medan du punktmarkerar så håller de sig i skinnet och slutar störa er till slut, rakat huvud på personalen kan också hjälpa.. det med kvasten lät kul, hehe..

Hund i livsmedelsbutik? Har du fler skämt på lager. Tror hälsovårdsmyndigheten skulle uppskatta det
Citera
2007-07-14, 11:59
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Jasså det vet du?

Konstigt att jag som jobbar på en av de mest välbesökta mackarna i Sthlm (Sverige också för den delen) inte vet något om det...

Däremot så kommuniceras det intern om det är några större stöldligor som härjar tex tobakstjuvar.
Det var märkligt. Har själv jobbat på mack. Kanske var det bara mackarna i västerort eller liknande. Kommer faktiskt inte ihåg...
Citat:
Ursprungligen postat av Åsnepojken
Och du är ifrån ? ....skövde? ....eller?
Jag är från den Kongeliga Hufvudstaden. Varför du nu vill veta det
Citera
2007-07-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Det var märkligt. Har själv jobbat på mack. Kanske var det bara mackarna i västerort eller liknande. Kommer faktiskt inte ihåg...

Under mina 6år har sådant inte förekommit, självklart så berättar man kanske för någon bekant om man har haft stora problem med en specifik bil men inte mer än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in