2006-07-21, 15:57
  #673
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis
Nu hänger jag inte med. Är du personalchef i ett snabbköp?

Något åt det hållet ja

Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis
Det finns idioter som sitter i kassan, det är vi överrens om. Det finns även tillfällen när det är befogat att be om en extra kassa och klaga på inkompetent personal, det är vi också överrens om.

Nu var det drygt fyra år sedan jag sist jobbade i affär, jobbade med det i cirka tre år. Uppskattningsvis tre-fyra personer varje år som bad mig öppna en ny kassa. Samtliga utom en var kompletta idioter. Den sista hade rätt. Blev dessutom inkallad till kassan flera gånger då det var uppenbarligen onödigt, som ett resultat av att kunden hade bett om det. Med onödigt menar jag att kunden inte tjänar någon tid på det.

Jag håller med dig om båda saker. Det finns absolut vettig kassapersonal som är väldigt duktiga och alerta. Dessa behöver knappast någon påminnelse från stressade kunder. Men det finns också mindre duktiga och alerta kassörer som förtjänar spydiga och överlägsna kommentarer från kunderna för att de misskött sitt jobb.

Nu torde målet för varje butik i världen vara så lite kö som möjligt, så att kunderna inte hinner bli irriterade och uppstressade. Men så är det tydligen inte.
Citera
2006-07-22, 00:47
  #674
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Något åt det hållet ja



Jag håller med dig om båda saker. Det finns absolut vettig kassapersonal som är väldigt duktiga och alerta. Dessa behöver knappast någon påminnelse från stressade kunder. Men det finns också mindre duktiga och alerta kassörer som förtjänar spydiga och överlägsna kommentarer från kunderna för att de misskött sitt jobb.

Nu torde målet för varje butik i världen vara så lite kö som möjligt, så att kunderna inte hinner bli irriterade och uppstressade. Men så är det tydligen inte.

Givetvis ska det vara så lite kö som möjligt, men jag får känslan av att du som personalchef på ditt snabbköp eller liknande har ett antal anställda att tillgå för att minska ner den här kön? Har jag fel?
I mitt fall är det som jag tidigare sagt inte så. Det finns varken ekonomi eller möjlighet att ha flera stollar gåendes där och dega. Då skulle allt bli helvetiskt dyrt och ingen skulle handla. Som någon form av ansvarig borde du väl ändå även känna till dom ekonomiska aspekterna?
Citera
2006-07-22, 01:37
  #675
Medlem
fixar-frasses avatar
min bror påstått sig ha sett en snubbesom blev väldigt godissugen när han stod i kön på ICA och började helt sonika att äta av sitt godisförråd som han ännu inte betalat för.
Citera
2006-07-22, 01:40
  #676
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fixar-frasse
min bror påstått sig ha sett en snubbesom blev väldigt godissugen när han stod i kön på ICA och började helt sonika att äta av sitt godisförråd som han ännu inte betalat för.

Så länge det inte var lösgodis är det väl okej. Om en kund smäller i sig en chokladkaka är väl ingen större fara, bara han behåller pappret och betalar för den sen när han kommer fram.Det är först när han har för avsikt att lämna butiken som jag vill kalla det för snatteri
Citera
2006-07-22, 01:41
  #677
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fixar-frasse
min bror påstått sig ha sett en snubbesom blev väldigt godissugen när han stod i kön på ICA och började helt sonika att äta av sitt godisförråd som han ännu inte betalat för.


bara han inte äter upp streckkoden spelar det inte roll
eller om det är lösvikt så väger man den innan




Citat:
Ursprungligen postat av core_
Det är först när han har för avsikt att lämna butiken som jag vill kalla det för snatteri

vad händer om jag äter o inte går ut efter stängning
torskar man om dom kickar ut dig
Citera
2006-07-22, 01:57
  #678
Medlem
fixar-frasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
bara han inte äter upp streckkoden spelar det inte roll
eller om det är lösvikt så väger man den innan






vad händer om jag äter o inte går ut efter stängning
torskar man om dom kickar ut dig

Naturligtvis är det lösviktsgodis saken handlar om.
Citera
2006-07-22, 10:30
  #679
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
vad händer om jag äter o inte går ut efter stängning
torskar man om dom kickar ut dig

Du hade icke fått vara kvar efter stängning, så enkelt är det med den saken. Pröjsa godisbiten och stick, men i lite finare ordval. Som t.ex.: Jag måste nog tyvärr be dig att betala för godisen och lämna butiken, då jag tänkte stänga. Du är välkommen imorgon igen!

Hade du sen vägrat lämna/vägrat betala hade tongången blivit en annan

Citat:
Ursprungligen postat av fixar-frasse
Naturligtvis är det lösviktsgodis saken handlar om.
Han hade fått höra mina synpunkter på sådana saker, helt klart. Okej om han tar en eller två, det skiter man väl i. Men står gubbfan och öser in godis i foderluckan, så skulle han få betala ett överpris för det och samtidigt få en lektion i hur mycket svinn det är på lösgodis varje år i Sverige
Citera
2006-07-22, 18:52
  #680
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
EXAKT detta hända i Gävle. Fallet utreds av DO. Hittar tyvärr ingen länk. Zigenare anmäler DIREKT.

Har de problem eller? Får väl tamigfan rätta sig. Komma där och spela Allan. Djävla as.
Citera
2006-07-22, 21:01
  #681
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Givetvis ska det vara så lite kö som möjligt, men jag får känslan av att du som personalchef på ditt snabbköp eller liknande har ett antal anställda att tillgå för att minska ner den här kön? Har jag fel?
I mitt fall är det som jag tidigare sagt inte så. Det finns varken ekonomi eller möjlighet att ha flera stollar gåendes där och dega. Då skulle allt bli helvetiskt dyrt och ingen skulle handla. Som någon form av ansvarig borde du väl ändå även känna till dom ekonomiska aspekterna?

Fast nu kommer vi mer in på effektiveten i en butik - hur handlaren har valt att lägga upp det. Det finns alltid saker att göra i en butik, förbereda inför morgondagen (märka om kött, fronta samt fylla på mjölkkyl, charken, rensa frukt & grönt, fronta kollo) och så vidare i all oändlighet. Väljer en handlare att anställa folk som bara ska gå runt och dega för att ibland hoppa in i en kassa är för mig likställt med idioti.

Citat:
Ursprungligen postat av fixar-frasse
min bror påstått sig ha sett en snubbesom blev väldigt godissugen när han stod i kön på ICA och började helt sonika att äta av sitt godisförråd som han ännu inte betalat för.

Enligt lag är ingenting snatteri förrens du passerat kassalinjen med varan utan att betalat för den. Äter man upp varan i butiken kan det ju bli svårt att betala för den (om man inte sparat streckkod e.dyl) och sonika blir det snatteri. Att äta lösviktsgodis i butik är snatteri. Det gäller så klart både anställda som kunder.
Citera
2006-07-22, 22:39
  #682
Medlem
FreddeCMs avatar
Tycker det låter som en helt vanlig invandrarhustru som blir brutalt misshandlad hemma av mannen i huset. Det är den bilden jag får efter det du breskrev om henne.
Så jag tror nog hon får det du/ni ville ge henne just då. Tragiskt kan tyckas, visst MEN jag får dra fram den gamla kommentaren som alltid dyker upp som man alltid hatar lika mycket "Så gör man i vårat hemland".

Om jag hade varit i den situationen så hade jag agerat! Kanske inte på invandrarkärringen utan på kassörskan som borde ropat ut en "Agneta till kassa 2"
Va det ingen som sa något??
Citera
2006-07-23, 01:19
  #683
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Fast nu kommer vi mer in på effektiveten i en butik - hur handlaren har valt att lägga upp det. Det finns alltid saker att göra i en butik, förbereda inför morgondagen (märka om kött, fronta samt fylla på mjölkkyl, charken, rensa frukt & grönt, fronta kollo) och så vidare i all oändlighet. Väljer en handlare att anställa folk som bara ska gå runt och dega för att ibland hoppa in i en kassa är för mig likställt med idioti.

Jamen det är ju det som det hela grundar sig i för mig. Det med att pyssla i butiken med påfyllning och liknande får kvällspersonalen sköta, då det är väldigt lite folk. Det är ju det problemet är för mig, effektivitet. Det finns helt enkelt inte ekonomi att ha mer folk rännandes än vad som är där nu, och under den tiden vi är två personer har jag tonvis med papper att hinna ikapp med.

Därav blir det köer.
Men jag tycker vi lämnar det därhän nu, så kan vi väl helt enkelt vara överens om att det finns idioter bakom kassan helt klart som av rent jävelstyg eller stolthet aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att kalla på extra personal. Vi båda kan ju diskutera detta från våran synvinkel som personal i tid och otid, men i grund och botten ska vi ju ta hand om våra kunder i den mån vi kan

Även dom som alltid ska ha rätt (officiellt har kunden alltid rätt, i sanningens namn har kunden alltid fel till motsatsen är bevisad, men det säger man ju inte högt )
Citera
2006-07-23, 21:12
  #684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2


Kom att tänka på min förste pojkvän, som berättade att han fortfarande kände driften att springa fram och ställa sig i en kö så fort han såg en. Han kom nämligen från ett kommunistland, och en kö betydde att affären faktiskt för en gångs skull fått in någon vara att sälja.

du känner samma sak antar jag, eftersom du är ett riktigt kommunistäckel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in