2006-07-09, 16:35
  #553
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strife
Han tänkte ropa men gjorde det inte? DETTA kallar du osvenskt?
Nej. Är du dyslektiker? Men han hade inte bangat för att göra det, han gör sådant ofta, och det är alltid endast han som gör något sånt i köer. Alla andra står och småfiser och låtsas att det regnar. Jag gillar såna som kan ryta till och få folk att fatta bättre. Annars är det ju alltid kul med ett halvt slagsmål
Citera
2006-07-09, 16:45
  #554
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Nej. Är du dyslektiker? Men han hade inte bangat för att göra det, han gör sådant ofta, och det är alltid endast han som gör något sånt i köer. Alla andra står och småfiser och låtsas att det regnar. Jag gillar såna som kan ryta till och få folk att fatta bättre. Annars är det ju alltid kul med ett halvt slagsmål

Jo men inse själv komiken i att skriva att han "nästan gjorde så och så".

Joho, det känns ju jävligt macho
Citera
2006-07-09, 17:12
  #555
Medlem
Rocky69s avatar
Pling!

Dagens I-landsproblem, av Capone.
Citera
2006-07-09, 18:13
  #556
Medlem
P.Gs avatar
Asiater är troligtvis de värsta bär det gäller köer. De har ingen känsla för köbildning alls utan de hoppar in överallt där det finns minsta antydan till lucka. alla som har åkt finlandsfärja och käkat på buffén vet nog vad jag talar om
Citera
2006-07-09, 18:16
  #557
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Jo men inse själv komiken i att skriva att han "nästan gjorde så och så".

Joho, det känns ju jävligt macho
Förvisso, men det var enda exemplet jag kom på. Men det är ju inte många som hade agerat på sådant sätt som han gör. Han har faktiskt gjort samma sak flera gånger förrut när jag har varit med. Ibland är det behövligt men ibland kan det kännas lite pinsamt, man blir ju smått ut-tittad av resten av omgivningen. Sådant bryr han sig inte om såsom jag gör. Det är det jag menar.

Hade det varit jag som stått där hade jag försökt göra något åt det. Kassörskan verkade ju en aning handlingsförlamad hon också. I värsta fall hade jag bara lagt mina saker och gått (om jag inte hade mycket). Varför sa ingen "Hade du mer sosspengar kvar i fickan ändå"? (rekommenderas dock inte)
Citera
2006-07-09, 20:40
  #558
Medlem
androchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Tog bilen till en av de lokala stormarknaderna tidigare idag. I stil med ICA Maxi, fast en lokal variant. Behövde lite mat, och framförallt dryck för att klara den djävulska värmeböljan.

Plockade på mig de saker jag ansåg mig behöva och stoppade dem i en varukorg. Gick så bort till kassan. Av någon anledning ansåg personalen tydligen att det räckte att hålla en enda kassa öppen. Det var visserligen inte så mycket folk där, men jag tyckte ändå att det var lite snålt tilltaget.

Ställer mig i kön, bakom en invandrarkvinna i 35-årsåldern. Av utseendet att döma härstammande från mellanöstern. Tofflor och mjukbyxor samt en trött blick gav ett lagom slappt och likgiltigt intryck, något uppgivet.

När det blir kvinnans tur i kassan börjar hon i sakta mak plocka upp sina varor ur vagnen och lägga dem på rullbandet. Ingen brådska där inte. Efter att ungefär hälften av sakerna blivit inslagna i kassan mumlar hon något till kassörskan. Obegripligt. "Vad sa du"? Kassörskan ser ut som ett frågetecken.

"Har ni diabetessocker?"

Expediten säger att jovisst, det finns bland hälsokosten. "Jaha, var finns den då?" Expediten pekar och förklarar att den avdelningen ligger längst bort på andra sidan.

Vad gör människan då? Jo, hon vänder sig om och går iväg. Lämnar alla varorna och sin kundvagn, samt kassörskan och övriga kunder som står och glor efter henne. Lunkar iväg utan någon brådska, i ungefär den riktning som kassörskan pekat. Kassörskan sitter och vrider sig nervöst på sin snurrstol. Folk utbyter menande blickar, någon skakar på huvudet, någon annan himlar med ögonen.

Efter vad som känns som en evighet kommer kvinnan tillbaka. Det gick nog inte mer än 2-3 minuter, men i det läget är en minut en väldigt lång tid. Hon kommer lunkande i samma långsamma tempo, som om hon har all tid i världen. Ser ganska uttråkad ut, och verkar inte alls notera att folk står och väntar på att hon ska bli klar. Eftersom kassörskan redan slagit in många av hennes saker i kassan gick det ju inte att låta någon annan kund gå före. Och som ni nog minns så var detta den enda öppna kassan, så allt stod stilla. Kvinnan återgår så till att plocka upp sina varor på rullbandet. Utan så mycket som en ursäkt eller ens en blick mot kön som växte bakom henne. Och ingen kommenterade händelseförloppet med ett enda ord. Som väntat.

Hur fan tänker folk? Hur kan en människa ha en sådan total brist på respekt och omdöme? För min egen del finns det inte på kartan att bete sig så ignorant och ohyfsat. Har funderat lite på det i efterhand, och jag tror inte jag skulle kunna förmå mig själv att göra på det sättet ens för att jävlas medvetet. Och ändå verkade det vara det naturligaste i världen för den här kvinnan. En vuxen människa! Men det är kanske så det fungerar nu för tiden?
förstår att det var en sk påskkärring.. dom tror ju att det är dom som är kungar här och kan göra som dom nu vill.. kasta bort hennes saker och ställa till med ett spektakel är det jag hade gjort om.. självklart då när berikarn hade handlat klart
Citera
2006-07-09, 20:49
  #559
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
För att det är en självklarhet för varje tänkande människa, och därför känns det helt ologiskt att tala om för någon hur de borde bete sig. En person som gör på det här sättet måste på något sätt vara oemottaglig för information, hur kan man annars vara så socialt missanpassad?

Ja, det är svenskt att inte gnälla på folk för småsaker. Varför ställa till med rabalder om det, när man bara vill betala sina varor och komma därifrån? Övervägde att säga något men jag bedömde att det knappast skulle göra någon nytta.

Skriver mer för att underhålla än för att gnälla, du slipper läsa om du så önskar.
Från mellanöstern och skiter i att anpassa sig till ett civiliserat samhälle.
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Köbeteenden. Härligt!

Det allra märkligaste i köer, vare sig det är bankomater eller livsmedelskassor, är att folk inte fattar att det inte går snabbare för att man står tätare i kön. Och att det inte heller går snabbare för att det ligger extra mycket varor på bandet, hastigheten bestäms av vilket takt kassörskan kan hålla.

Kan ofta inte låta bli att retas och hålla extraavstånd till kunden framför. Det resulterar ofelbart i ett envist hackande på mina hälsenor, ja en gång vräkte sig t o m en folkölsalkoholistkvinna in i hålet framför mig.
Det finns ett avstånd som de flesta normala människor klarar av att hålla. Inte för kort och inte för långt.
Citera
2006-07-09, 22:06
  #560
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Köbeteenden. Härligt!

Det allra märkligaste i köer, vare sig det är bankomater eller livsmedelskassor, är att folk inte fattar att det inte går snabbare för att man står tätare i kön. Och att det inte heller går snabbare för att det ligger extra mycket varor på bandet, hastigheten bestäms av vilket takt kassörskan kan hålla.

Kan ofta inte låta bli att retas och hålla extraavstånd till kunden framför. Det resulterar ofelbart i ett envist hackande på mina hälsenor, ja en gång vräkte sig t o m en folkölsalkoholistkvinna in i hålet framför mig.

Tvungen att hålla med dig. Hatar verkligen personer som känner det nödvändigt att i princip stå tryckt mot ryggen på en.
Det slår ju aldrig fel i heller att det antingen är den personen i butiken som dagen till ära badade i parfym eller den som har en anskrämlig andedräkt. Det värsta måste dock vara när man känner hur personen bakom andas. Andedräkten liksom ruffsar en i håret.

Edit: Stavfel
Citera
2006-07-09, 22:09
  #561
Medlem
Eigenfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Kan ofta inte låta bli att retas och hålla extraavstånd till kunden framför. Det resulterar ofelbart i ett envist hackande på mina hälsenor, ja en gång vräkte sig t o m en folkölsalkoholistkvinna in i hålet framför mig.

Men det blir ju ett jävla spring i luckan framför då, folk med proppfulla korgar som ska tränga sig för å kolla i vilken kassa de inte har slut på gula Extra.
Citera
2006-07-09, 22:46
  #562
Medlem
kasstkniws avatar
Tjena!

Jo, riktigt jävla pinsamt att någon gör på detta sätt. Står jag i kön och kommer på att jag glömt något väljer jag hellre att skita i den varan, eller komma tillbaka senare. Inet fan gör man på detta vis.
Citera
2006-07-09, 23:22
  #563
Medlem
androchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasstkniw
Tjena!

Jo, riktigt jävla pinsamt att någon gör på detta sätt. Står jag i kön och kommer på att jag glömt något väljer jag hellre att skita i den varan, eller komma tillbaka senare. Inet fan gör man på detta vis.
nej klart du går och hämtar varan, men om du ser att det är en massa personer bakom dig så kan du väl skynda dig, och inte gå som du hade fått en pinne i arslet, samt lägga upp en bunt varor på bandet
Citera
2006-07-09, 23:26
  #564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
"you teach people how to treat you"
Om ingen någonsin säger ifrån utan står där som stumma jävla sillar är det kanske svårt att lära sig hur man ska bete sig liksom?

Kloka ord. Jag säger alltid till om någon beter sig illa som den lata invandrarkvinnan gjorde i Capones fall, med ett ganska vänligt tonfall. Har märkt att frasen "du är i Sverige nu" faktiskt är förvånansvärt effektiv när den levereras till kärringar. Den är dock mindre bra att säga till män eller unga då de blir aggressiva och ska börja slåss, som om de inte vore i Sverige nu. Då räcker det att man grymtar till för att uppmärksamma dem om att de ställde sig framför mig.

Beror nog lite på var man bor också, i en större stad är alla egoistiska rövhål, i en mindre stad tar man mer hänsyn till varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in