2025-11-03, 10:29
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Du har alltså inga symtom och behöver därför inte oroa dig.
Trötthet kan bero på många saker.

Ett enstaka fingerstick ger egentligen ingenting annat än en ögonblicksbild.
HbA1c är dock ett tillförlitligt värde som visar blodglukosnivån under de senaste månaderna.

Tack för svar. Det var något annat symtom jag hade som oxå stämde in på Diabetes så de är väl det enda.

När man kollar diabetes hos en VC, tar man inte blodprov då eller hur funkar det? För att veta till 100 procent.
Citera
2025-11-03, 10:30
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag var själv sjuk och var på VC och tog då upp frågan om jag även kunde ha diabetes för jag tyckte jag hade vissa symtom åt det hållet. Då stack de mig i fingret och sa att mina värde var bra. Men det var då jag inte hade ätit på länge. Bara några månader/ett halvår senare hamnade jag på sjukhus för en hjärtinfarkt och då fick jag även beskedet att jag har diabetes 2.

Förmodligen hade jag det redan på VC men då de bara gjorde ett enkelt test och att jag inte precis ätit så såg de det inte. Så ett stick i fingret visar ditt värde just då men det kan bli helt annorlunda om du precis ätit. Ett blodprov visar istället ett långtidsvärde som bättre visar hur det är ställt och de kan ställa in med medicin över tid.

Jag kan själv mäta mitt värde nu hemma och det är bra när jag inte har ätit på länge som på morgonen men rusar rakt upp efter en måltid. Blir väldigt trött om jag äter mycket och kan då somna till en kvart/en halvtimme. Har du samma symtom så be din VC göra ett ordentligt test på dig.

Där ser man. Okej, Tack för informationen. Man ska alltså kräva en större utredning?
Hade för mig att de kunde se på ett blodprov och stick i fingret.
Citera
2025-11-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Tack för svar. Det var något annat symtom jag hade som oxå stämde in på Diabetes så de är väl det enda.

När man kollar diabetes hos en VC, tar man inte blodprov då eller hur funkar det? För att veta till 100 procent.
HbA1c kan tas med ett fingerstick också men det analyseras i en speciell maskin på endokrinmottagningen om man är diabetespatient.
Vet dock inte om alla VC har den utrustningen.
Citera
2025-11-03, 11:11
Medlem
Citat:
Där ser man. Okej, Tack för informationen. Man ska alltså kräva en större utredning?
Hade för mig att de kunde se på ett blodprov och stick i fingret.
Blodprovet är den snabba första provtagningen.
Vid behov görs kompletterande undersökningar.
Citera
2025-11-03, 14:00
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Blodprovet är den snabba första provtagningen.
Vid behov görs kompletterande undersökningar.

Okej, jag förstår. Intressant. Så om de på blodprovet inte ser något avvikande eller något som talar för diabetes så släpper de en och det ska vara lugnt?
Citera
2025-11-03, 16:30
Medlem
Citat:
Okej, jag förstår. Intressant. Så om de på blodprovet inte ser något avvikande eller något som talar för diabetes så släpper de en och det ska vara lugnt?
Ja, så skulle man kunna uttrycka det eftersom blodglukosvärdet är en väldigt tydlig markör.
Citera
2025-11-03, 16:56
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ja, så skulle man kunna uttrycka det eftersom blodglukosvärdet är en väldigt tydlig markör.

Intressant. Tack så mycket.
Citera
2025-11-11, 19:43
Medlem
Overminds avatar
Såg bara rubriken och inte sett klart Rapport nu ikväll men tydligen ökar barndiabetesen.

Hoppas få svar på varför i sändningen.
Citera
2025-11-11, 19:44
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Såg bara rubriken och inte sett klart Rapport nu ikväll men tydligen ökar barndiabetesen.

Hoppas få svar på varför i sändningen.

Det får du inte. För att orsaken är ökad invandring. T1D är vanligare bland de grupper som invandrar.
Citera
2025-11-11, 19:51
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman
Det får du inte. För att orsaken är ökad invandring. T1D är vanligare bland de grupper som invandrar.

Jaså? Varför är det ökad diabetes inom invandringen?
Citera
2025-11-11, 21:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman

Vad menar du?
Har du några trovärdiga vetenskapliga källor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in