2024-08-09, 19:47
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag har en ung simmare som jag ibland tvingas hjälpa med insulinsprutor. När jag gjort detta har jag noterat att han har små små 'bulor' under huden och jag har inte velat fråga vad de beror på. Letade runt för att se om jag hittade någon som har lite erfarenheter och ville fråga här också:
Får man som diabetiker små bulor på injektionsplatsen som orsakas av den subcutana injektionen? Går de bort allt eftersom?
Kommer bulorna i direkt samband med injektion? Eller är det mer att det är lite knöligt på platsen där injektionerna brukar ges?
Citera
2024-08-09, 19:51
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Kommer bulorna i direkt samband med injektion? Eller är det mer att det är lite knöligt på platsen där injektionerna brukar ges?
Det är på platsen där injektionerna ges. Lite knöligt under huden är bra uttryckt.
Citera
2024-08-09, 19:57
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det är på platsen där injektionerna ges. Lite knöligt under huden är bra uttryckt.
Då är det nog lipohypertrofi, vilket är vanligt vid insulinbehandlad diabetes. De brukar inte återbildas. För att minska risken skall man försöka variera injektionslokalen ännu mer. Om man injicerar i lipohypertrofierade platser finns risk för ojämnt upptag av insulin, så det skall man försöka undvika. Kan vara värt att ta upp diabetessköterskan nästa gång han är där.
Citera
2024-08-09, 23:53
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Då är det nog lipohypertrofi, vilket är vanligt vid insulinbehandlad diabetes. De brukar inte återbildas. För att minska risken skall man försöka variera injektionslokalen ännu mer. Om man injicerar i lipohypertrofierade platser finns risk för ojämnt upptag av insulin, så det skall man försöka undvika. Kan vara värt att ta upp diabetessköterskan nästa gång han är där.
Tack. Jag ville inte fråga varken honom eller hans föräldrar, men då har det sin förklaring.
Citera
2025-02-01, 16:35
Medlem
snuskfittas avatar
Jag har diabetes 2. Gillar att äta klockan 12 och 18. Sedan fasta resten av tiden. Är det bra eller illa?
Citera
2025-05-10, 10:03
Medlem
Svärsonen har under ca ett års tid haft ett HbA1c över 40 mmol/mol, ofta omkring 43-47 ständigt. Är detta ett problem? Smärt och frisk i övrigt, eventuell hög ämnesomsättning. Fasteprov i maj:

B—HbA1c (IFCC)
Resultat: 44 mmol/mol *
Värdet ligger utanför referensintervall
Referensintervall: 27-42

P—Glukos
Resultat: 6,4 mmol/L *
Referensintervall: 4,2-6,0

I början av året:

B—HbA1c (IFCC)
Resultat: 43 mmol/mol *

P—Glukos
Resultat: 6,6 mmol/L *

Mitten av 2024:
B—HbA1c (IFCC)
Resultat: 43 mmol/mol *

P—Glukos
Resultat: 5,5 mmol/L
Senast redigerad av wasp101 2025-05-10 kl. 10:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in