Citat:
Ursprungligen postat av
zebra121
Jag testade mig för diabetes /blodsocker den 17 september vilket var negativt.
Hur snabbt eller nära inpå kan en situation ändras så att ett nytt prov visar diabetes? Behöver det hända något radikalt inom kort för att provet ska bli positivt? Eller kan jag vara lugn ett bra tag?
Jag var själv sjuk och var på VC och tog då upp frågan om jag även kunde ha diabetes för jag tyckte jag hade vissa symtom åt det hållet. Då stack de mig i fingret och sa att mina värde var bra. Men det var då jag inte hade ätit på länge. Bara några månader/ett halvår senare hamnade jag på sjukhus för en hjärtinfarkt och då fick jag även beskedet att jag har diabetes 2.
Förmodligen hade jag det redan på VC men då de bara gjorde ett enkelt test och att jag inte precis ätit så såg de det inte. Så ett stick i fingret visar ditt värde just då men det kan bli helt annorlunda om du precis ätit. Ett blodprov visar istället ett långtidsvärde som bättre visar hur det är ställt och de kan ställa in med medicin över tid.
Jag kan själv mäta mitt värde nu hemma och det är bra när jag inte har ätit på länge som på morgonen men rusar rakt upp efter en måltid. Blir väldigt trött om jag äter mycket och kan då somna till en kvart/en halvtimme. Har du samma symtom så be din VC göra ett ordentligt test på dig.