Som topic lyder.
Min info:
Kön: Man
Ålder: 21 år
Längd: 184 cm
vikt: 73 Kg
Hälsohistoria:
Har aldrig haft någon fysisk sjukdom (utöver förkylningar och influensor samt barnsjukdomar). Är hypokondriker, och har gått KBT-behandling med god effekt. Har varit deprimerad och haft panikångest oftast i samband med hypokondrin, ibland utan samband. Har upplevt stress-relaterade symptom.
Inga sjukdomar i släkten, förutom magcancer hos både farmor och farfar.
-----------------------------------------------------------------------------
Innan någon skriver något angående min hypokondri i förhållande till detta: Jag är inte RÄDD för att ha/få diabetes (skulle bara bli väldigt förbannad om det var så), och därför känns det inte som hypokondri-funderingar den här gången.
Så, varför tror jag att jag kanske har diabetes? Jo, jag upplever varje vecka:
- Trötthet.
- Hyperventilering.
- Söt smak runt läpparna ibland (sällan).
- Vissa dagar kissar jag ganska mycket, ibland flera gånger under bara några timmar.
- Jag kan, oftast när jag vaknar, vara väldigt törstig.
- Dålig syn, suddig. Blir bättre när jag kisar. Har dock varit så i kanske 4-5 år, men jag upplever att det har blivit gradvis värre. Kan variera, vissa dagar känns det som att jag ser bättre.
- Allmänna magproblem, ibland magkatarr.
Taget ur sin situation så låter det ju som ganska trolig diabetes (väl?), men det hör till saken att mina symptom kommer och går. De dagar som jag sover bra och tillräkligt (vilket är mer sällan än ofta), joggar min 4-kilometersrunda på morgonen, äter en bra frukost, och käkar bra på lunchen, så mår jag som en kung bortsett från att mina ångestproblem gör sig tydligare. Jag blir helt enkelt hispigare.
Men iochmed att bra kost och motion är just behandlingen mot Diabetes typ 2, så är kanske det inte ett direkt argument emot sjukdom? Det känns som att jag inte kan leva lika hårt som alla andra i min ålder säger att de gör, utan att uppleva ovanstående symptom.
Dock så talar ju dessa saker emot diabetes: Min ålder, min kosthållning (äter bättre än genomsnittet, och har alltid gjort), min vikt, och min motionsnivå (har i princip alltid rört ganska mycket på mig och varit en mycket god löpare, förutom senaste året då jag har legat av mig fram tills för en månad sedan då jag började motionera igen).
Så, vad tror ni? Överdriver jag och tänker för mycket på min hälsa, eller kan jag ha diabetes? Jag har lite läkarskräck, varför jag helst konsulterar någon oberoende först :P