2009-03-22, 21:09
Medlem
R.Rs avatar
Blodsockertest för diabetes

Har tyvärr börjat misstänka att jag måhända har dragit på mig diabetes.
Har visserligen inte alla de vanliga symptomen men jag har helt klart varit törstigare än vanligt under en tid nu, urinerar oftare samt att min andedräkt luktar väldigt konstigt/dåligt (främst på natten). Vet visserligen inte riktigt hur aceton luktar men ändå. Dessutom har jag varit ganska trött sista tiden samt att jag har en nära släkting med typ 1 diabetes.

Som jag har förstått det är det blodsockertest som gäller för att se om man har diabetes. Googlade lite och såg att apoteket för några år sedan tog in ett självtest i sitt sortiment för det. Tänkte att det vore ju behändigt att köpa och testa själv men jag hittar inte produkten på deras webbsida, ej heller hade mitt apotek (i sundsvall) inne produkten när jag frågade.

Finns det någon annanstans man kan köpa test, eller har jag missat produkten på deras sida? Är det vårdcentralen som gäller annars om man vill göra test, kostar det något?
Citera
2009-03-22, 21:21
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Det bästa är väl att du bokar in ett besök på vårdcentralen och berättar om dina symptom.

Kostar som ett vanligt besök.

Tänkte du på blodsockermätare? http://www.apoteket.se/rd/d/1434/a/6158

Jag råder dig att snarast ringa ner till vc för test.
Hoppas det går bra.
Citera
2009-03-22, 21:37
Medlem
Belldozers avatar
Du bör inte köpa en blodsockermätare, utan recept från läkare får du nämligen betala fullpris. Gör som .ZoeJane. föreslår och kontakta din vårdcentral för provtagning och läkarundersökning. Det är inte särskilt dyrt, tippar på att det hamnar någonstans mellan 200 till 300kr (inklusive provtagning).
Citera
2009-03-22, 21:47
Medlem
R.Rs avatar
Man får alltså betala mer för de produkter som .ZoeJane. länkade till än vad som står på sidan? Dåligt att de inte informerar bättre om sådant där.

Ja, det får nog bli ett besök på vårdcentralen så snart som möjligt.
Hoppas det går bra.
Citera
2009-03-22, 21:56
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Nej det behöver du inte.

När du går ner till vc så be om ett högkostnadskort.Det får du stämplar i när du besöker läkare och hämtar ut medicin.

När du kommit upp i en viss summa så får du frikort och med det gratis besök hos läkare och stor rabatt på läkemedel.

Detta gäller under en viss period och har för mig att beloppet är 1500 innan det träder in.

Lite osäker på beloppet så någon annan får rätta om jag har fel.
Senast redigerad av .ZoeJane. 2009-03-22 kl. 21:59.
Citera
2009-03-23, 20:54
Medlem
Cliffhangers avatar
Jo, jag har fått Diasip utskrivit. Men det är ätandet i sig - jag är konstant mätt - aldrig hungrig som är så jävla deprimerande.
Citera
2009-03-24, 06:55
Medlem
Bananer ska du undvika när du har diabetes.

Den höjer blodsockret för mycket!
En halv banan max till mellanmål.

Eller väl någon annan frukt, typ äpple eller apelsin.
Citera
2009-03-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffhanger
Man bör äta sex gånger per dag
Det finns väl inget egenvärde i det. Kan du hålla jämnt blodsocker med en måltid om dagen, så är väl det jättebra. Vilka insulin använder du?
Citera
2009-03-28, 19:38
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Kan jag ha diabetes, eller är jag bara gnällig?

Som topic lyder.

Min info:

Kön: Man
Ålder: 21 år
Längd: 184 cm
vikt: 73 Kg

Hälsohistoria:

Har aldrig haft någon fysisk sjukdom (utöver förkylningar och influensor samt barnsjukdomar). Är hypokondriker, och har gått KBT-behandling med god effekt. Har varit deprimerad och haft panikångest oftast i samband med hypokondrin, ibland utan samband. Har upplevt stress-relaterade symptom.
Inga sjukdomar i släkten, förutom magcancer hos både farmor och farfar.
-----------------------------------------------------------------------------

Innan någon skriver något angående min hypokondri i förhållande till detta: Jag är inte RÄDD för att ha/få diabetes (skulle bara bli väldigt förbannad om det var så), och därför känns det inte som hypokondri-funderingar den här gången.

Så, varför tror jag att jag kanske har diabetes? Jo, jag upplever varje vecka:
  • Trötthet.
  • Hyperventilering.
  • Söt smak runt läpparna ibland (sällan).
  • Vissa dagar kissar jag ganska mycket, ibland flera gånger under bara några timmar.
  • Jag kan, oftast när jag vaknar, vara väldigt törstig.
  • Dålig syn, suddig. Blir bättre när jag kisar. Har dock varit så i kanske 4-5 år, men jag upplever att det har blivit gradvis värre. Kan variera, vissa dagar känns det som att jag ser bättre.
  • Allmänna magproblem, ibland magkatarr.

Taget ur sin situation så låter det ju som ganska trolig diabetes (väl?), men det hör till saken att mina symptom kommer och går. De dagar som jag sover bra och tillräkligt (vilket är mer sällan än ofta), joggar min 4-kilometersrunda på morgonen, äter en bra frukost, och käkar bra på lunchen, så mår jag som en kung bortsett från att mina ångestproblem gör sig tydligare. Jag blir helt enkelt hispigare.

Men iochmed att bra kost och motion är just behandlingen mot Diabetes typ 2, så är kanske det inte ett direkt argument emot sjukdom? Det känns som att jag inte kan leva lika hårt som alla andra i min ålder säger att de gör, utan att uppleva ovanstående symptom.

Dock så talar ju dessa saker emot diabetes: Min ålder, min kosthållning (äter bättre än genomsnittet, och har alltid gjort), min vikt, och min motionsnivå (har i princip alltid rört ganska mycket på mig och varit en mycket god löpare, förutom senaste året då jag har legat av mig fram tills för en månad sedan då jag började motionera igen).

Så, vad tror ni? Överdriver jag och tänker för mycket på min hälsa, eller kan jag ha diabetes? Jag har lite läkarskräck, varför jag helst konsulterar någon oberoende först :P
Citera
2009-03-28, 20:02
Medlem
Gå till en vårdcentral, här inne kan ingen ställa en tänkbar diagnos utan att se några testresultat iaf.
Citera
2009-03-28, 20:34
Medlem
Brottweilers avatar
Jag har liknande symptom. Men detta borde de väl se på Blodprov? Tog nämeligen ett för några veckors sen (av andra anledningar) men har inte hört av ifrån dem.
Citera
2009-03-28, 22:47
Medlem
Billiams avatar
Jag har själv diabetes. kolla det för att vara säker. skadar aldrig.
Men det verkar inte som att du har det. Hyperventilering, stress och kanske panikångestattacker har inget att göra med diabetes. Skulle inte tro att du har det. Då hade du nog mått mer fysiskt dåligt eftersom att man utan normal insulintillverkning i bukspottkörteln inte tar upp särskilt mycket näring överhuvudtaget, och du ligger ganska bra till viktmässigt med tanke på din längd. Men kolla dig för att vara på den säkra sidan, och lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in