Citat:
Ursprungligen postat av
Sven-Dufva1
Är det bara jag som är nojig eller?
Jag har på sistone blivit orolig för att dra på mig typ 2-diabetes. De gånger jag har mätt blodsockret har jag legat relativt högt, och när vi mätte hba1c i skolan häromdagen blev resultatet 42. Jag vet att det är inom normala gränser, men ändå i den högre änden.
Jag är i 30-årsåldern, bmi ca 22, antagligen i betydligt bättre form än medeltalet, och jag är ganska så noggrann med vad jag äter. Dock tror jag att jag har någon form av mild hypogonadism, och det verkar väl öka risken för diabetes. Detta är dock inget jag känner av i vardagen, det är mest hba1c jag oroar mig för.
Köp en blodsockermätande och kolla ditt värde på fastande mage (12h efter mat). Jag hade själv relativt höga värden, tillräckligt högt för att klassas som pre-diabetes, men har "botat" mig mha fasta och lågkolhydratskost. Följt
detta protokoll (endast 2 tillfällen än så länge), och planerar att köra en sådan fasta ungefär en gång per månad. Kollade mitt hba1c ett par månader efter fastan, och det ligger på 30. Mitt blodsocker i fasta låg tidigare runt 6, nu ligger det som bäst på kanske 4.5, aldrig tidigare varit så lågt (inte ens när jag sprang 1.5 mil om dagen, åt LCHF och samtidigt körde intermittent fasting).