2016-09-12, 22:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hej!

Jag har varit hos doktorer flera ganger pa sistone, lämnat boldprover och urinprover
och fatt diverse värden tagna. Jag har även fatt diagnogser som Diabetes 2 och alkoholism. Och blivit ordinerad att äta bättre, dricka mindre och ta Meformin som de skrivit ut till mig.

Dock har jag inte fatt min läkare att förklara mina värden. Vad som exakt är problemet? och vad gör jag at det? Nagon kunnig som kan kommentera dessa värden?

2016-06-22

B-trombocyter 195 10 9/L (145-348)

B-hemoglobin 139 g/L (134-170)

P-kobalaminer 515 pmol/L (150-500)

2016-06-20

HbA1c (1fCC) 67 mmol/mol (31-46)

2016-06-17

P-LDL kolestrol 3.3 mmol/L (2.0 - 5.3)

P-HDL kolestrol 1.3 mmol/L (0.80 - 2.1)

"Diabetes 2 och alkoholism....Meformin"

Du skall inte ta Metformin om du regelbundet dricker mycket alkohol, du kan drabbas av laktatacidos, det är ett livsfarligt tillstånd, har du frågor om detta kan du skicka ett PM.
Senast redigerad av trottwell 2016-09-12 kl. 22:44.
Citera
2016-10-01, 11:12
Medlem
NotGonnaTells avatar
Har märkt nu som 30+ med min typ 1 diabetes att så fort jag dricker alkohol även om det bara är 3-4 stark öl eller liknande så blir jag sjukt dålig dagen efter och tar mig knappt upp ur sängen. Så var det inte för en 5-7 år sedan i 25 års åldern. Så nu har jag helt slutat dricka mer en kanske 1 glas vin max en lördag kväll då och då. Är det fler som upplever detta? Mina blodsocker värden är jämna och bra så tror inte det har med detta att göra.
Citera
2016-10-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotGonnaTell
Har märkt nu som 30+ med min typ 1 diabetes att så fort jag dricker alkohol även om det bara är 3-4 stark öl eller liknande så blir jag sjukt dålig dagen efter och tar mig knappt upp ur sängen. Så var det inte för en 5-7 år sedan i 25 års åldern. Så nu har jag helt slutat dricka mer en kanske 1 glas vin max en lördag kväll då och då. Är det fler som upplever detta? Mina blodsocker värden är jämna och bra så tror inte det har med detta att göra.

Så blir det när man blir äldre.
Citera
2016-12-09, 08:41
Medlem
f30malmos avatar
Vet inte om denna ska vara i diabetestråden eller i någon medicintråd. Vi provar här.

Har lyrica på recept och har nu börjat få högt blodsocker tydligen. Jag är en smal person, inte i riskålder, röker inte, tränar normalt sett osv, men ändå misstänkte en läkare diabetes typ 2. Kan det höga blodsockret bero på lyrica tror ni, och är det i så fall farligt?

Ska tillägga att det var högt fastande.
Citera
2016-12-09, 09:30
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Vet inte om denna ska vara i diabetestråden eller i någon medicintråd. Vi provar här.

Har lyrica på recept och har nu börjat få högt blodsocker tydligen. Jag är en smal person, inte i riskålder, röker inte, tränar normalt sett osv, men ändå misstänkte en läkare diabetes typ 2. Kan det höga blodsockret bero på lyrica tror ni, och är det i så fall farligt?

Ska tillägga att det var högt fastande.

Hur mycket tar du? Någon viktnedgång eller förändring i aptit sedan du började med Lyrica? Ungefärlig ålder?

Lyrica kan ha en viss påverkan på blodsockret men det är inte vanligt.
Senast redigerad av J-dilla 2016-12-09 kl. 09:32.
Citera
2016-12-09, 10:58
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Hur mycket tar du? Någon viktnedgång eller förändring i aptit sedan du började med Lyrica? Ungefärlig ålder?

Lyrica kan ha en viss påverkan på blodsockret men det är inte vanligt.

Jag var nära undervikt då jag började med lyrica för 2 år sedan ca, har gått upp en 7-8 kg sedan dess, men har också tränat mycket förutom senaste 3 månaderna då jag är mycket trött ofta, deppig, känner mig ej frisk. Fick ökad aptit med lyrica, därav viktuppgång tror jag, nu har jag aptit ibland men försämrad och ont i magen nära i tid (därav proverna), men mest sug efter juice (?) hela tiden.

Är 30+
Citera
2016-12-10, 12:30
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag var nära undervikt då jag började med lyrica för 2 år sedan ca, har gått upp en 7-8 kg sedan dess, men har också tränat mycket förutom senaste 3 månaderna då jag är mycket trött ofta, deppig, känner mig ej frisk. Fick ökad aptit med lyrica, därav viktuppgång tror jag, nu har jag aptit ibland men försämrad och ont i magen nära i tid (därav proverna), men mest sug efter juice (?) hela tiden.

Är 30+

Några fler frågor:

Har du någon i släkten med diabetes?
Hur högt var blodsockret och hur många gånger har man tagit det? ? Har man kollat Hb1Ac?
Har du ökad törst och går du mer ofta på toaletten och är urinmängden större än vanligt?

Har ni(läkaren) diskuterat lyrica-blodsocker?
Citera
2016-12-23, 12:48
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Är det bara jag som är nojig eller?

Jag har på sistone blivit orolig för att dra på mig typ 2-diabetes. De gånger jag har mätt blodsockret har jag legat relativt högt, och när vi mätte hba1c i skolan häromdagen blev resultatet 42. Jag vet att det är inom normala gränser, men ändå i den högre änden.

Jag är i 30-årsåldern, bmi ca 22, antagligen i betydligt bättre form än medeltalet, och jag är ganska så noggrann med vad jag äter. Dock tror jag att jag har någon form av mild hypogonadism, och det verkar väl öka risken för diabetes. Detta är dock inget jag känner av i vardagen, det är mest hba1c jag oroar mig för.
Senast redigerad av Sven-Dufva1 2016-12-23 kl. 12:55.
Citera
2016-12-26, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1

Jag har på sistone blivit orolig för att dra på mig typ 2-diabetes. De gånger jag har mätt blodsockret har jag legat relativt högt, och när vi mätte hba1c i skolan häromdagen blev resultatet 42. Jag vet att det är inom normala gränser, men ändå i den högre änden.

Jag är i 30-årsåldern, bmi ca 22, antagligen i betydligt bättre form än medeltalet, och jag är ganska så noggrann med vad jag äter. Dock tror jag att jag har någon form av mild hypogonadism, och det verkar väl öka risken för diabetes. Detta är dock inget jag känner av i vardagen, det är mest hba1c jag oroar mig för.

Kör på keto och träna regelbundet så ska du se att blodsockret kommer att sjunka avsevärt om det nu är högt.
Citera
2017-01-17, 21:23
Medlem
Testade en blodsocker mätare idag och fick 4,9 i blodsocker efter middag och några chokladbitar. Är det normalt blodsocker eller inte? Jag har sökt runt på internet men tycker det står olika överallt. Högt verkar det inte vara men för lågt är det väl? Vad är normala värden?
Citera
2017-01-17, 21:28
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Testade en blodsocker mätare idag och fick 4,9 i blodsocker efter middag och några chokladbitar. Är det normalt blodsocker eller inte? Jag har sökt runt på internet men tycker det står olika överallt. Högt verkar det inte vara men för lågt är det väl? Vad är normala värden?

Du skall egentligan ta blodsocker fastande, men även då hade det varit ett ok värde. Relativt kort efter mat och chocklad är det alldeles lysande, du behöver inte vara det minsta oroad.
Citera
2017-01-17, 21:34
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1

Köp en blodsockermätande och kolla ditt värde på fastande mage (12h efter mat). Jag hade själv relativt höga värden, tillräckligt högt för att klassas som pre-diabetes, men har "botat" mig mha fasta och lågkolhydratskost. Följt detta protokoll (endast 2 tillfällen än så länge), och planerar att köra en sådan fasta ungefär en gång per månad. Kollade mitt hba1c ett par månader efter fastan, och det ligger på 30. Mitt blodsocker i fasta låg tidigare runt 6, nu ligger det som bäst på kanske 4.5, aldrig tidigare varit så lågt (inte ens när jag sprang 1.5 mil om dagen, åt LCHF och samtidigt körde intermittent fasting).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in