2011-12-11, 17:25
Medlem
amentjeinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Finns ju folk som hamnar i koma vid 3.0. Själv har jag mått prima vid 2.0 och inte nått den där känslan vi talar om ens vid 1.5. Så det är väl väldigt individuellt.

Men det är som sagt väldigt lustigt att man aldrig fattar vad som händer trots att man varit med om det förut. Jag kanske överdrev, det är nog ganska läskigt ändå. Jag pratar nog mer om känslan vid nån mmol/l högre. Då jag bara ligger och flummar i sängen och det känns som att jag drömmer fast ändå styr alltsammans trots att jag är klarvaken, förstår du vad jag menar? Ibland har det känts som att jag pratar med gud på något sätt. Riktigt konstigt. Och jag är 100% säker på att det har med blodsockret att göra.

Jo, jag tror jag vet vilket stadie du menar, ibland får man rätt så hyffsade adrenalinkickar av det, får en pulserande känsla av att allt går i ljusets hastighet Jag förmodar i alla fall att det är adrenalinet som gör det.
Citera
2011-12-12, 03:53
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amentjeina
Jo, jag tror jag vet vilket stadie du menar, ibland får man rätt så hyffsade adrenalinkickar av det, får en pulserande känsla av att allt går i ljusets hastighet Jag förmodar i alla fall att det är adrenalinet som gör det.

Det stämmer nog!
Citera
2011-12-12, 21:27
Medlem
Waddup flashback
Åker till Australien om en vecka och, diabeteiker som man är, undrar jag hur det blir med det långtidsverkande insulinet (Levimir) när man reser genom så pass många tidszoner (cirkus 10 h skillnad), någon med koll på detta?
peace
Citera
2011-12-17, 04:16
Medlem
fiskmedcitrons avatar
Handlade jag rätt?

Var på fest och följande händer:
En ung kvinna hade tappat medvetandet, och enligt vänner hade hon diabetes (antog detta då de tog en(blå) spruta på henne)

De hade låst inne sig på en toalett, men jag pillade upp låset med en smörkniv. Doppade två fingrar i sockerdricka (7up) och stoppade upp i käften hos den medvetslösa, vännerna blev riktigt förbannande.- Och slängde ut mig..
Men jag upprepade, - 7up på fingrarna och in i munnen på den medvetslösa.
-ll-
-ll-
Våld påträffades.

Ambulansen tillkom ca 20 minuter från första början, jag avek precis där efter.
Nu i dagsläget har jag ca 15 sår på händer och underarmar, efter vännernas motstånd.

Nu undrar jag om det var jag som var helt sinneslöst sjuk, och gjorde henne illa.
Senast redigerad av fiskmedcitron 2011-12-17 kl. 04:26.
Citera
2011-12-17, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madafakker
Waddup flashback
Åker till Australien om en vecka och, diabeteiker som man är, undrar jag hur det blir med det långtidsverkande insulinet (Levimir) när man reser genom så pass många tidszoner (cirkus 10 h skillnad), någon med koll på detta?
peace

Hej,
Har varit i USA 2 gånger och självklart gör det skillnad på Levemiret... Det jag har gjort båda gångerna är att jag (tar levemir morgon och kväll) under 3 dagar typ anpassat mina "skjut" till tiden i USA.
Visste blir det lite svårkontrollerat under 2-3 dagarna men någon annan lösning vet jag ej om det finns.

Det jag har gjort då är tagit levemiret kanske 3 timmar tidigare eller senare var dag.
ex. tar levemir 18:00 vanligt på kvällen. Tar då 15:00 (svensk tid) nästa dag, 12:00 (svensk tid) tredje dagen. då har jag anpassat mig de 9h som skillnaden låg på då jag var i USA.

Hoppas det låter vettigt, och vet någon annan någon bättre lösning så vore det snällt om ni delar med er. Detta är min lösning på det hela iaf.
Citera
2011-12-17, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmedcitron
Handlade jag rätt?

En ung kvinna hade tappat medvetandet, och enligt vänner hade hon diabetes (antog detta då de tog en(blå) spruta på henne)

De hade låst inne sig på en toalett, men jag pillade upp låset med en smörkniv. Doppade två fingrar i sockerdricka (7up) och stoppade upp i käften hos den medvetslösa, vännerna blev riktigt förbannande.- Och slängde ut mig..
-ll-
-ll-
Våld påträffades.

Nu i dagsläget har jag ca 15 sår på händer och underarmar, efter vännernas motstånd.

Nu undrar jag om det var jag som var helt sinneslöst sjuk, och gjorde henne illa.

Man skall aldrig ge en diabeter som är medvetslös insulin, om man nu inte har extremt jävla koll på personen, vilket folk sällan har.
Den ända sprutan de skulle ge henne skulle varit en glukagonspruta, min är iaf genomskinling.
Har en blå spruta som är för vanligt insulin.

Det du gjorde låter rätt i min mening då detta är typ det första jag fick lära mig vad man skulle göra ifall någon som var i detta läga in kunde svälja.

Att ge en medvetslös diabetiker (speciellt som druckit alkohol) insulin är som att köra rysk roulette med 6 kulor.
Citera
2011-12-17, 04:40
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Handlade jag rätt?

-ll-
-ll-
Våld påträffades.

Du gjorde helt rätt och hennes vänner är idioter. Att ge en medvetslös diabetiker socker kan aldrig vara dåligt, då man aldrig kan bli medvetslös av att ha för mycket socker i kroppen. Största sannolikheten bör vara att hon hade för lågt blodsocker och därför behövde socker..
Hoppas du på något sätt kan tala om för personen vad fan hennes vänner är för idioter. Ge insulin till en person som redan hamnat i koma WTF?
Citera
2011-12-17, 04:45
Medlem
fiskmedcitrons avatar
Tack boden för att du räddat min natt, började faktiskt gråta i tårar när jag läste ditt inlägg.

Jag med min besserwisserstil började tvivla om det var rätt att utdela socker, även om det blev bråk med tio pers. Men vad jag läste mig till så var det inte fel med det.
Tack så mycket att du lättade på mitt hjärta.
+50 till musikhjälpen!
Citera
2011-12-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Blut.und.Boden.
Hej,
Har varit i USA 2 gånger och självklart gör det skillnad på Levemiret... Det jag har gjort båda gångerna är att jag (tar levemir morgon och kväll) under 3 dagar typ anpassat mina "skjut" till tiden i USA.
Visste blir det lite svårkontrollerat under 2-3 dagarna men någon annan lösning vet jag ej om det finns.

Det jag har gjort då är tagit levemiret kanske 3 timmar tidigare eller senare var dag.
ex. tar levemir 18:00 vanligt på kvällen. Tar då 15:00 (svensk tid) nästa dag, 12:00 (svensk tid) tredje dagen. då har jag anpassat mig de 9h som skillnaden låg på då jag var i USA.

Hoppas det låter vettigt, och vet någon annan någon bättre lösning så vore det snällt om ni delar med er. Detta är min lösning på det hela iaf.

Sweet, tack för rådet!
Citera
2011-12-17, 18:14
Medlem
LaGorditas avatar
Citat:
Tack boden för att du räddat min natt, började faktiskt gråta i tårar när jag läste ditt inlägg.

Jag med min besserwisserstil började tvivla om det var rätt att utdela socker, även om det blev bråk med tio pers. Men vad jag läste mig till så var det inte fel med det.
Tack så mycket att du lättade på mitt hjärta.
+50 till musikhjälpen!

Jag började nästan också gråta när jag läste din hjälteinsats! Om en människa med diabetes typ 1 ligger medvetslös eller är okontaktbar pga. lågt blodsocker så ska man göra så som du gjorde. Man ska stryka sirap, söt läsk, koncentrerad saft eller vad som helst som innehåller socker på läpparna. Du gjorde rätt i som inte hällde det i munnen på henne.

Vad är det för jävla polare som inte har koll på sin kompis som har diabetes och är ute och super. Blir så jävla förbannad!!!!!!!!!

Som du redan visste så ger man inte insulin när någon har lågt blodsocker, då hamnar personen i insulinkoma.
Senast redigerad av LaGordita 2011-12-17 kl. 18:18.
Citera
2011-12-21, 17:04
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Är det överhuvudtaget möjligt att testa sig för diabetes om man inte äter kolhydrater? Utan egentlig kunskap så ser jag ett flertal problem i det.

Blodsockret kommer givetvis ligga på en hyfsat stabil och låg nivå, diabetes eller ej. Man har dessutom en konstant förhöjd halt av ketoner i blodet, som kroppen i allt större omfattning utnyttjar som bränsle. Långtidsvärden kommer även dessa vara rubbade då jag käkat lågkolhydratkost skitlänge.

Skulle jag behöva äta kolhydrater igen så uppstår istället problemet med förändrad glukostolerans/insulinresistens.

Jag har ingen aning egentligen, spånar bara. Någon med erfarenhet?

Bump.
Citera
2011-12-21, 21:47
Medlem
Biggles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madafakker
till er som tror att ni kan ha diabetes/visar symptom på det:
Uppsök läkare. Jag fick diagnoserades med typ 1 för cirkus två år sen. Kände på mig att något var fel redan två veckor innan jag lades in på sjukhuset, men tänkte "Äsh, det händer inte mig". Fortsatte tänka så i två veckor tills mina föräldrar tvingade mig att åka in. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv som den dagen jag åkte till sjukhuset, och jag började seriöst oroa mig över om jag skulle klara mig.
När proverna hade tagits visade det sig att jag hade alldeles för mycket ketoner i blodet, hade nästan gått ner 12 kg i vikt och hade ett blodsocker på 25. (Hade då inte ätit på ungefär ett dygn)
Blev helt sängliggande på sjukhuset i två dagar innan jag orkade gå. (...)

Jag hade 39 i blodsocker när jag kom in. Klarade inte ens av att stå upp själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in