2004-12-05, 13:58
Medlem
Skolarbete om diabetes - Behöver hjälp.

Diabetes HJÄLP!!!!

--------------------------------------------------------------------------------

Någon som vill hjälpa mig med att svara på några frågor som skulle vara till stor hjälp för mig. Håller på med ett arbete i skolan. Snälla ett par stycken (eller flera), kan väl svara!? Behöver inte vara några längre svar..

Intervjufrågor:

1. När drabbades du av diabetes?

2. Hur såg dina kostvanor ut innan sjukdomen?

3. Åt du mycket snabbmat, typ Mc donalds?

4. Åt du godis fler gånger i veckan?

5. Konsumera du mycket läsk?

6. Röker/rökte du?

7. Konsumera du mycket alkohol?

8. Motionerade du en eller flera gånger i veckan?

9. Har du ändrat dina levnadsvanor efter sjukdomen?

10. Vilken utbildning har du?

11. Väljer du kost efter plånboken?

Vill ni hellre svara via PM går det utmärkt

mvh
Citera
2004-12-05, 14:15
Medlem
snapcases avatar
Vad tusan har utbildning med diabetes att göra?
Nåväl.
*Flyttad till medicin från övrigt*
Citera
2004-12-05, 19:31
Medlem
ÄlskaMigs avatar
1. När drabbades du av diabetes?
11 år, dvs 10 år sedan

2. Hur såg dina kostvanor ut innan sjukdomen?
relativit normala för åldern

3. Åt du mycket snabbmat, typ Mc donalds?
nej

4. Åt du godis fler gånger i veckan?
nej

5. Konsumera du mycket läsk?
nej

6. Röker/rökte du?
nej

7. Konsumera du mycket alkohol?
nej

8. Motionerade du en eller flera gånger i veckan?
ja

9. Har du ändrat dina levnadsvanor efter sjukdomen?
nej

10. Vilken utbildning har du?
universitetsexamen

11. Väljer du kost efter plånboken?
nej

tänk på att dina frågor är lite oanpassade med tanke på att det finns 2 sorters diabetes. alla dessa kostfrågor är tex helt orelevanta i mitt fall då jag har typ1.
Citera
2004-12-05, 22:43
Medlem
www.diamyd.com
Citera
2004-12-06, 00:07
Medlem
Ute efter åldersdiabetes som drabbar yngre människor, vilket blir mer o mer vanligt. Men vem som helst kan svara på frågorna..
Citera
2004-12-06, 21:06
Medlem
jobes avatar
Kollat Diabetikerförbundets hemsida?
Citera
2004-12-06, 21:47
Medlem
jols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Kollat Diabetikerförbundets hemsida?
Jag tror inte du hittar dit, adressen är
http://www.diabetes.se/
Det finns ett "community" på svenska också; http://www.ungdiabetes.se/

Alla frågor du ställer handlar om typ-2 diabetes, även kallad åldersdiabetes. Du kommer bara att få ett medelvärde på befolkningen i allmänhet om du frågar dessa frågor på ett såpass "ungt" fordon där(som jag tror) fler med t1 än t2 kommer att svara.
Beställ hem några gratisbroschyrer och läs på så har du en bättre grund att få ner dina 500ord 12pt istället för excelstaplar
Citera
2005-09-30, 23:36
Medlem
Bråkmakarns avatar
Kan man bli av med diabetes?

Tjena

En kamrat hade diabetes förut men "blev av" med det, han behöver inte ta några sprutor eller nånting. Han hade diabetes i ca 7 år och har nu varit fri frän den i ca 2 år.

En annan person som jag känner lite flytkigt har också diabetes och påstår att man inte alls kan bli av med den?

Hur ligger det till?
Citera
2005-10-01, 00:00
Medlem
mobeuss avatar
Det finns flera olika typer av diabetes med de 2 mest vanliga är:

* Typ-1 där kroppens egna insulinproduktion helt eller nästan helt har upphört.
* Typ-2 där insulinproduktionen inte har upphört men inte räcker till kroppens egna behov.

Typ-1 är vanlig hos yngre, dvs man föds med det eller får det i unga år. Typ-2 kommer ofta smygande när den drabbade är äldre och ofta i samband med övervikt. Det finns även en typ av diabetes som kvinnor kan få under graviditet. Den är lindrig och om man kontrollerar vad man äter och drar ned på bl.a socker så försvinner den oftast.

Typ-2 diabetes hos överviktiga kan "botas" genom att personen går ned i vikt och motionerar mera (1/3 av de drabbade). Om personen går upp i vikt igen så är risken stor att diabetes bryter ut igen. Vissa (1/3) som inte är överviktiga kan hålla blodsockret i schack med medicinering (tabletter). Den sista 1/3 är som med Typ-1 patienter tvingade att ta regelbundna sprutor varje dag.

Min mamma var Typ-1. Hon fick diabetes väldigt sent och det berodde på att hon inte skötte sin hälsa. Hon slarvade med maten, jobbade för mycket, och struntade i att hon var förkyld mm. En dag så sa kroppen stopp och hon fick diabetes och fick ta sprutor resten av livet. Det är mycket troligt att hon hade "rätt anlag" och diabetesen bara väntade på att få en chans att bryta ut.
Citera
2005-10-01, 00:05
Medlem
Bråkmakarns avatar
Han som blev av med den är smal och har alltid varit det. Motionerat och så.

Så man kan bli av med den..?
Citera
2005-10-01, 00:18
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Han som blev av med den är smal och har alltid varit det. Motionerat och så.

Så man kan bli av med den..?

Det beror på vilke typ av diabetes han hade/har. Det är en sak att vara symptomfri och en annan att vara helt frisk. Tar han någon medicin idag? Vilken typ av diabetes hade/har han?
Citera
2005-10-01, 00:23
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Det beror på vilke typ av diabetes han hade/har. Det är en sak att vara symptomfri och en annan att vara helt frisk. Tar han någon medicin idag? Vilken typ av diabetes hade/har han?
Jag vet inte riktigt.. han var typ 14 år när han fick diabetes. Han tar mediciner men jag tror att det är mot gulsot, och så hade han nåt problem med levern så jag tror han tar tabletter mot det med..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in