2006-11-04, 18:43
Awaiting Email Confirmation
Det beror ju på hur länge man haft sjukdommen obehandlad, är man klok & går till doktorn i god tid vid de första symtomen så behöver man nog inte läggas in utan man får nog gå till en diabetesmottagning på dagtid & lära sig mer om sjukdommen/självmedecinering.. Är man däremot korkad & väntar med att söka sig till sjukhus förens man inte kan stå på benen, så blir man inlaggd ett tag, i mitt fall 3 veckor
Citera
2006-11-04, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av durden
Blir man inte inlagd på sjukhus när diabetes upptäcks längre?
Jag fick diagnosen för tre år sen ungefär och blev inlagd i nio dagar, dom sa att jag skulle räkna med att vara utskriven inom en månad.
Nu hörde jag emellertid om en som fått diabetes typ1 men INTE blivit inlagd, känner ni någon som inte blivit inlagd?
Med tanke på allvaret i sjukdomen och den "utbildning" en nybliven diabetiker bör få känns det JÄVLIGT konstigt att han inte skulle ha blivit inlagd.

Nå?

Känner till två och som inte blivit inlagda.
Citera
2006-11-27, 18:28
Medlem
BedBoys avatar
När får jag Diabetes?

Diabetes är sjukdommen på tapeten, och jag undrar hur mycket jag som en frisk kille måste ligga i för att förhoppningsvis bli drabbad.

Jag dricker ungefär 1 liter läsk om dagen, jag motionerar väldigt regelbundet (men inte jätte hårt), jag äter regelbundet och nyttigt 3 gånger varje dag, jag tar vitaminer, jag dricker absolut inte mer än 1 gång i månaden, jag röker inte tobak, jag väger precis det jag ska väga för min längd.

Många brukar bröla ut sig "Shit BedBoy du dricker så jävla mycket läsk! Du kommer få diabetes och hamna i helvetet", och eftersom jag valde att inte studera natur så kan jag ingen annat en rycka på axlarna och hoppas på att leva snabbt och lämna ett vackert lik.

Men hur är dealen med diabetes? Hur gör man får att få det innan man blir 60+? Går det? Vad är tidiga symton? Är den ens att oroa sig för inom de närmsta 20 åren?

MVH. Beddest Boy Around
Citera
2006-11-28, 00:41
Medlem
trooploopers avatar
korta versionen: inte farligt att äta söta saker, motion är väldigt bra, övervikt mycket dåligt.

mao: är du smal och motionerar kan du äta skit.

hårdpolerat och ur diabetessynpunkt ska väl tilläggas
Citera
2006-11-28, 08:56
Medlem
corpulentcowboys avatar
Diabetes mellitus är en riskfaktor för många sjukdomar.

Go for it!
Citera
2006-11-28, 11:01
Medlem
glyos avatar
Sålänge du inte överkonsumerar godis och dylikt samtidigt är det nog ganska okej för stunden. Problemet ligger snarare i hur stark din bukspottskörtel är. Har ni diabetes i släkten kan du nästan räkna med att få det någon gång annars är det nog ganska lugnt sålänge du inte blir överviktig (Läs: Rejält överviktig som nästan uteslutande äter socker och fett produkter.)
Citera
2006-11-28, 14:45
Medlem
Nedomanskys avatar
24/12 2006?
Citera
2006-11-28, 18:40
Medlem
ligger du i rejält så kanske du hinner få det till helgen
Citera
2006-11-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
mao: är du smal och motionerar kan du äta skit.
Skulle du kunna förklara detta lite? Är lite nyfiken.
Nu har jag aldrig läst något om diabetes, men jag har alltid trott att det har ett klart samband med hur dåligt (tex hur mycket läsk och socker man får i sig) man äter, snarare än hur fet man är.
Hur kommer det sig, att man löper mycket större risk om man är fet än smal, även om man får i sig lika mycket sötsaker?
Citera
2006-11-28, 21:11
Medlem
trooploopers avatar
nej, man får inte diabetes av att dricka läsk eller käka kanelbullar. annat än att du ev kommer gå upp i vikt och på så sätt få sockersjuka.
Övervikt är en oerhört stark riskfaktor för diabetes och ser du på riktigt feta har majoriteten diabetes. detta gäller diabetes typ 2. Diabetesger på mycket komplikationer i medelåldern så håll dig smal!!!

det finns även en ungdomsdiabetes, diabetes typ1, som har immunologisk bakgrund, den kan man inte undvika.

Om man ska hårddra det blir alltså rekommendationen att hålla sig smal och motionera, så länge du håller dig smal kan du käka godis med gott samvete.
Citera
2006-11-28, 21:20
Medlem
milks avatar
Att smala inte kan få diabetes klass 2 stämmer inte, men ovanligare...Att även smala får denna typ av sjukdom blir mer och mer förekommande om man ska tro min bok om sjukdomar av fel mat från -78...

Den rent medicinska delen lämnar jag över, vore intressant om någon kunnig person här kunde förklara varför OFTAST överviktiga personer har det, och hur stor del den genetiska delen i detta har!
Citera
2006-11-28, 21:48
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Att smala inte kan få diabetes klass 2 stämmer inte, men ovanligare...Att även smala får denna typ av sjukdom blir mer och mer förekommande om man ska tro min bok om sjukdomar av fel mat från -78...

Den rent medicinska delen lämnar jag över, vore intressant om någon kunnig person här kunde förklara varför OFTAST överviktiga personer har det, och hur stor del den genetiska delen i detta har!
det där får står för dig och jag orkar inte argumentera, men jag kan upplysa om att det har hänt en del på diabetesforskningen sen 70talet.

men vid diabetes typ 1 är typpatienten en ung smal person, kanske har din bok blandat ihop det. Jag hr aldrig träffat en smal D2, men det skulle väl kunna finnas teoretiskt, däremot har de flesta mycket överviktiga nedsatt insulinkänslighet.

Kort: övervikt skapar en en okänslighet för insulin som är det sockersänkande hormonet, man får då högt sockervärde. En oförmåga att tillgodogöra sig sockret. motion kommer öka känsligheten igen.

Det är en glidande skala där människan har bestämt ett visst värde där man får diabetes, just nu diskuteras om den gränsen skall sänkas.

Ju tjockare du är destu större risk för sockersjuka helt enkelt. I princip alla sumobrottare har D enligt vad "jag har hört". Vill du läsa mer finns det massor med information om diabetes på internet, patientföreningar etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in