Citat:
Ursprungligen postat av milk
Att smala inte kan få diabetes klass 2 stämmer inte, men ovanligare...Att även smala får denna typ av sjukdom blir mer och mer förekommande om man ska tro min bok om sjukdomar av fel mat från -78...
Den rent medicinska delen lämnar jag över, vore intressant om någon kunnig person här kunde förklara varför OFTAST överviktiga personer har det, och hur stor del den genetiska delen i detta har!
det där får står för dig och jag orkar inte argumentera, men jag kan upplysa om att det har hänt en del på diabetesforskningen sen 70talet.
men vid diabetes typ 1 är typpatienten en ung smal person, kanske har din bok blandat ihop det. Jag hr aldrig träffat en smal D2, men det skulle väl kunna finnas teoretiskt, däremot har de flesta mycket överviktiga nedsatt insulinkänslighet.
Kort: övervikt skapar en en okänslighet för insulin som är det sockersänkande hormonet, man får då högt sockervärde. En oförmåga att tillgodogöra sig sockret. motion kommer öka känsligheten igen.
Det är en glidande skala där människan har bestämt ett visst värde där man får diabetes, just nu diskuteras om den gränsen skall sänkas.
Ju tjockare du är destu större risk för sockersjuka helt enkelt. I princip alla sumobrottare har D enligt vad "jag har hört". Vill du läsa mer finns det massor med information om diabetes på internet, patientföreningar etc