2005-10-01, 00:26
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Jag vet inte riktigt.. han var typ 14 år när han fick diabetes. Han tar mediciner men jag tror att det är mot gulsot, och så hade han nåt problem med levern så jag tror han tar tabletter mot det med..

Kolla om han tar medicin för sin diabetes också. Om du vill grotta ned dig i diabetesinfo så finns det mer här
http://www.diabetes.se/start.asp?sida=1487
Citera
2005-10-01, 00:28
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Kolla om han tar medicin för sin diabetes också. Om du vill grotta ned dig i diabetesinfo så finns det mer här
http://www.diabetes.se/start.asp?sida=1487
Han tar inga sprutor i alla fall..
Citera
2005-10-01, 15:01
Medlem
Nasonexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Det finns flera olika typer av diabetes med de 2 mest vanliga är:

* Typ-1 där kroppens egna insulinproduktion helt eller nästan helt har upphört.
* Typ-2 där insulinproduktionen inte har upphört men inte räcker till kroppens egna behov.

rättning :

jävligt märkligt att diabetes.se inte kan fixa fram rätt information.. enligt min kurslitteratur och även sjukvardsradgivningen.se så har diabetes typ 2 patienter fullgod insulinproduktion.

Dock kan inte kroppens celler ta emot insulinet och ta hand om socker. Man kan säga att man är insulinresistent.

"typ 2-diabetes kännetecknas av att kroppens olika celler blir mindre känsliga för insulin, och man drabbas av så kallad insulinresistens. Trots att det kommer mer insulin från bukspottkörteln räcker det inte till."

edit: beror ju iof på hur man tolkar deras info, men att den inte upphört men inte räcker till tolkar jag som att den är nedsatt, fast det egentligen är cellerna som ska ta emot insulinet det är fel på, inte insulinproduktionen.
Citera
2005-10-01, 21:48
Medlem
det pågår försök med att transplantera ö-celler till bukspottskörteln eller något sådant och på det sättet kan man bli av med typ-1 diabetes...det är dock inget som görs på vanliga patienter ännu utan är bara i experiment stadiumet och bara ett fåtal diabetiker världen över har fått ta del av den nya metoden!detta är det enda sätter man känner till idag som kan göra typ 1 diabetiker friska.
Citera
2005-10-01, 21:50
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag snackade med polaren ikväll, han sa att han hade fått diabetes pga en medicin han hade ätit
Och så sa han att det var 2% som blev av med sin diabetes..
Citera
2005-10-02, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nasonex
rättning :

jävligt märkligt att diabetes.se inte kan fixa fram rätt information.. enligt min kurslitteratur och även sjukvardsradgivningen.se så har diabetes typ 2 patienter fullgod insulinproduktion.

Dock kan inte kroppens celler ta emot insulinet och ta hand om socker. Man kan säga att man är insulinresistent.

"typ 2-diabetes kännetecknas av att kroppens olika celler blir mindre känsliga för insulin, och man drabbas av så kallad insulinresistens. Trots att det kommer mer insulin från bukspottkörteln räcker det inte till."

edit: beror ju iof på hur man tolkar deras info, men att den inte upphört men inte räcker till tolkar jag som att den är nedsatt, fast det egentligen är cellerna som ska ta emot insulinet det är fel på, inte insulinproduktionen.

I och för sig sant, men även hos typ 2-diabetiker så kan insulinproduktionen vara låg. Vid insulinresistens så ökar insulinproduktionen (kompensatorisk hyperinsulinemi). Till slut orkar dock inte beta-cellerna hålla insulinproduktionen på en så hög nivå och de lägger mer eller mindre av.
Citera
2005-10-02, 16:59
Medlem
Nasonexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceres
I och för sig sant, men även hos typ 2-diabetiker så kan insulinproduktionen vara låg. Vid insulinresistens så ökar insulinproduktionen (kompensatorisk hyperinsulinemi). Till slut orkar dock inte beta-cellerna hålla insulinproduktionen på en så hög nivå och de lägger mer eller mindre av.

helt korrekt

dock retade jag mig på diabetes.se och deras klumpiga formulering..man tycker ju att dom borde ha mera koll
Citera
2005-10-02, 18:19
Medlem
http://www.vaken.se/modules/newbb/vi...id=530&forum=6
Citera
2005-10-20, 08:15
Medlem
klåfingrigs avatar
Vilka tecken ska man leta efter om man tror man har diabetes?

Enkel fråga för er som kan Svår för mig som inte kan.
Citera
2005-10-20, 08:15
Medlem
klåfingrigs avatar
Har för mig att man kissar onormalt mycket och är mycket törstig.
Citera
2005-10-20, 08:22
Medlem
Bengan79s avatar
Kissa ofta och trötthet e väl inge höjdare
Citera
2005-10-20, 08:35
Medlem
fbes avatar
Svår törst, stora urinmängder, viktnedgång trots normalt födointag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in