Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Hej där! Har lite frågor till er experter där ute. Vill bara börja med att säga att jag har googlat runt överallt för att hitta felet på mig och mer än tusen sjukdomar passar in känns det som.
Det började med att jag var i Göteborg i onsdags och såg fotboll. Åt frukost runt 11 och mat runt 18.00. Jag är extremt höjdrädd och eftersom jag var på höga höjder kännde jag själv att jag var stressad. Men påvägen hem så stannade vi vid donken ungefär vid 00.30. Jag var helt frisk och kände mig normal. Sen small det. Jag kände att det slog lite eller typ stack till vid vänstra sidan av magen, typ 1 gång per 10 sec. Blir rädd och sen efter någon minut snurrar allting och jag svimmar. Kändes nästan som något i kroppen slukade all energi typ.
Jag var avsvimmad i ca 3 sekunder och sen var nästan allt som vanligt. Alla sa att det var blodtrycksfall men jag vettefan.
Det har nu gått 3 dagar och jag känner mig inte helt frisk. Jag har varit mer törstig än vanligt. Kissar har jag nog gjort mer, dock inte lika mycket varje dag. En dag tyckte jag att jag kissade mycket typ 5 gånger per dag, men igår så var det bara 3. Blir aldrig mätt känns det som och känner mig varm, febrig och lite yr fortfarande. Trötthet är olika då jag känner mig febrig som sagt.
Jag har läst mycket om Diabetes och är jävligt rädd för det. Fundrerar på att ta ett prov på VC på måndag men är fan för rädd!
Jag har pratat med 1177 och någon sjuksköterska på 112 men de tror inte jag har diabetes. Men kan fan inte släppa det då några symptom stämmer in. Tex Törst, kiss.. Dessutom så tänker jag hela tiden på att jag kanske är kissnödig för jag vet att symptomen är det osv.
Vad tror ni?
Kan det bara smälla till sådär och sen har jag diabetes?
Eller är det någon slags "efterskalv" från svimmingen?
Vill också bara tillägga att jag har en bra hälsa. Dricker nästan aldrig alkohol, inte alls mycket godis eller sötsaker, gymmar 4 gånger veckan + fotboll är 167cm väger 67-68kg
För det första har inte diabetes typ 1 nånting med din livsstil att göra, du kan vara hur tränad och leva ett hur nyttigt liv som helst och ändå få det.
När diabetesen upptäcktes för mig hade jag som kramp i magen, kunde knappt stå upp själv och fick åka in akut. Innan den dagen kom hade det varit några veckor då jag drack och kissade ohyggligt mycket, långt mer än 5 gånger per dag. I "slutet" (innan diabetesen upptäcktes) kunde jag gå upp kanske 3-4 gånger per natt för att gå på toa och hade hela tiden en 1,5L flaska brevid sängen pga törsten. Samtidigt som det kändes som att törsten aldrig släcktes helt, hur mycket jag än drack.
Känner du dig samtidigt torr i munnen? De tre syntomen brukar hänga ihop: torr i munnen-törstig-kissnödig.
Det låter inte helt som diabetes även om du har något enstaka syntom, men gå till vårdcentralen och ta blodsockret för säkerhets skull. Går jättesnabbt och du slipper gå ovetandes och oroa dig. Känner du någon med diabetes kan du be den personen ta blodsockret på dig.