2012-07-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyhoxx
Jag har en fråga:

Kan man ha något som är typ omvänd diabetes? Alltså att kroppen tillverkar för mycket insulin och att man ständigt känner sig låg.

Inte vad jag vet men vid diabetes typ 2 sker en ökad insulinproduktion. Hyperglykemin (högt blodsocker) kan tex bero på att vävnaderna har nedsatt känslighet för insulin = insulinberoende vävnader inte kan uppta glukos. Eftersom de insulinberoende vävnaderna har problem med att ta upp glukosen medför det att betacellerna ökar sin insulinsekretion. Betacellerna jobbar alltså väldigt hårt och producerar mycket insulin för att kunna tillgodose tex muskelvävnaden med glukos. Oftast efter 10-15 år kan man säga att betacellerna blir "trötta" och minskar produktionen av insulin. Det är då symtomen uppkommer.

Så egentligen, för att svara på din fråga så produceras mycket insulin i början på typ 2 för att tillgodose vävnaderna med glukos.

Förtydligar mig genom att säga att vävnader som blivit insulinresistenta kan ta upp glukos fast mindre än normalt, därför ökar insulinproduktionen för att vävnaderna ska få in så mycket glukos som krävs.
Senast redigerad av Generalens-vita 2012-07-13 kl. 19:35.
Citera
2012-08-11, 19:58
Medlem
Saandros avatar
Hej där! Har lite frågor till er experter där ute. Vill bara börja med att säga att jag har googlat runt överallt för att hitta felet på mig och mer än tusen sjukdomar passar in känns det som.

Det började med att jag var i Göteborg i onsdags och såg fotboll. Åt frukost runt 11 och mat runt 18.00. Jag är extremt höjdrädd och eftersom jag var på höga höjder kännde jag själv att jag var stressad. Men påvägen hem så stannade vi vid donken ungefär vid 00.30. Jag var helt frisk och kände mig normal. Sen small det. Jag kände att det slog lite eller typ stack till vid vänstra sidan av magen, typ 1 gång per 10 sec. Blir rädd och sen efter någon minut snurrar allting och jag svimmar. Kändes nästan som något i kroppen slukade all energi typ.

Jag var avsvimmad i ca 3 sekunder och sen var nästan allt som vanligt. Alla sa att det var blodtrycksfall men jag vettefan.

Det har nu gått 3 dagar och jag känner mig inte helt frisk. Jag har varit mer törstig än vanligt. Kissar har jag nog gjort mer, dock inte lika mycket varje dag. En dag tyckte jag att jag kissade mycket typ 5 gånger per dag, men igår så var det bara 3. Blir aldrig mätt känns det som och känner mig varm, febrig och lite yr fortfarande. Trötthet är olika då jag känner mig febrig som sagt.

Jag har läst mycket om Diabetes och är jävligt rädd för det. Fundrerar på att ta ett prov på VC på måndag men är fan för rädd!

Jag har pratat med 1177 och någon sjuksköterska på 112 men de tror inte jag har diabetes. Men kan fan inte släppa det då några symptom stämmer in. Tex Törst, kiss.. Dessutom så tänker jag hela tiden på att jag kanske är kissnödig för jag vet att symptomen är det osv.

Vad tror ni?
Kan det bara smälla till sådär och sen har jag diabetes?
Eller är det någon slags "efterskalv" från svimmingen?

Vill också bara tillägga att jag har en bra hälsa. Dricker nästan aldrig alkohol, inte alls mycket godis eller sötsaker, gymmar 4 gånger veckan + fotboll är 167cm väger 67-68kg
Citera
2012-08-11, 23:21
Medlem
Biggles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Hej där! Har lite frågor till er experter där ute. Vill bara börja med att säga att jag har googlat runt överallt för att hitta felet på mig och mer än tusen sjukdomar passar in känns det som.

Det började med att jag var i Göteborg i onsdags och såg fotboll. Åt frukost runt 11 och mat runt 18.00. Jag är extremt höjdrädd och eftersom jag var på höga höjder kännde jag själv att jag var stressad. Men påvägen hem så stannade vi vid donken ungefär vid 00.30. Jag var helt frisk och kände mig normal. Sen small det. Jag kände att det slog lite eller typ stack till vid vänstra sidan av magen, typ 1 gång per 10 sec. Blir rädd och sen efter någon minut snurrar allting och jag svimmar. Kändes nästan som något i kroppen slukade all energi typ.

Jag var avsvimmad i ca 3 sekunder och sen var nästan allt som vanligt. Alla sa att det var blodtrycksfall men jag vettefan.

Det har nu gått 3 dagar och jag känner mig inte helt frisk. Jag har varit mer törstig än vanligt. Kissar har jag nog gjort mer, dock inte lika mycket varje dag. En dag tyckte jag att jag kissade mycket typ 5 gånger per dag, men igår så var det bara 3. Blir aldrig mätt känns det som och känner mig varm, febrig och lite yr fortfarande. Trötthet är olika då jag känner mig febrig som sagt.

Jag har läst mycket om Diabetes och är jävligt rädd för det. Fundrerar på att ta ett prov på VC på måndag men är fan för rädd!

Jag har pratat med 1177 och någon sjuksköterska på 112 men de tror inte jag har diabetes. Men kan fan inte släppa det då några symptom stämmer in. Tex Törst, kiss.. Dessutom så tänker jag hela tiden på att jag kanske är kissnödig för jag vet att symptomen är det osv.

Vad tror ni?

Vill också bara tillägga att jag har en bra hälsa. Dricker nästan aldrig alkohol, inte alls mycket godis eller sötsaker, gymmar 4 gånger veckan + fotboll är 167cm väger 67-68kg

För det första har inte diabetes typ 1 nånting med din livsstil att göra, du kan vara hur tränad och leva ett hur nyttigt liv som helst och ändå få det.

När diabetesen upptäcktes för mig hade jag som kramp i magen, kunde knappt stå upp själv och fick åka in akut. Innan den dagen kom hade det varit några veckor då jag drack och kissade ohyggligt mycket, långt mer än 5 gånger per dag. I "slutet" (innan diabetesen upptäcktes) kunde jag gå upp kanske 3-4 gånger per natt för att gå på toa och hade hela tiden en 1,5L flaska brevid sängen pga törsten. Samtidigt som det kändes som att törsten aldrig släcktes helt, hur mycket jag än drack.

Känner du dig samtidigt torr i munnen? De tre syntomen brukar hänga ihop: torr i munnen-törstig-kissnödig.

Det låter inte helt som diabetes även om du har något enstaka syntom, men gå till vårdcentralen och ta blodsockret för säkerhets skull. Går jättesnabbt och du slipper gå ovetandes och oroa dig. Känner du någon med diabetes kan du be den personen ta blodsockret på dig.
Citera
2012-08-12, 09:53
Medlem
Saandros avatar
Jag verkar ju inte kissa lika mycket som du. Men det kanske kommer? Igår fem gånger. Kissade senast 22:00 och måste kiss nu. Dricker inte under natten heller. Innan svimmningen så kissade eller drack jag inte mer än vanligt heller utan det har bara kommit nu efter att jag känner mig mer törstig därav mer kiss.

Vet inte om alla andra symptom vara är placebo för mig men kan inte sluta tänka på synen osv. Jag har inte gått ner i vikt heller. Men jag känner mig yr och febrig fast jag inte har feber. Får jag kanske svaret att jag inte har diabetes kanske allt det hat försvinner?

Om jag nu har diabetes hur ska jag känna mig efter tex frukost lunch osv? Pigg som fan sen stört ner och jävligt trött? Varje gång jag äter tänker jag på vad blodsockret i kroppen gör typ...
Citera
2012-08-12, 09:58
Medlem
Saandros avatar
Vill också tillägga att jag avstått eller rättare sagt inte vågat äta socker (godis, cola) osv efter detta då jag inte vill svimma igen. Om det nu funkar så?
Citera
2012-08-12, 16:22
Medlem
Biggles avatar
Citat:
Jag verkar ju inte kissa lika mycket som du. Men det kanske kommer? Igår fem gånger. Kissade senast 22:00 och måste kiss nu. Dricker inte under natten heller. Innan svimmningen så kissade eller drack jag inte mer än vanligt heller utan det har bara kommit nu efter att jag känner mig mer törstig därav mer kiss.

Vet inte om alla andra symptom vara är placebo för mig men kan inte sluta tänka på synen osv. Jag har inte gått ner i vikt heller. Men jag känner mig yr och febrig fast jag inte har feber. Får jag kanske svaret att jag inte har diabetes kanske allt det hat försvinner?

Om jag nu har diabetes hur ska jag känna mig efter tex frukost lunch osv? Pigg som fan sen stört ner och jävligt trött? Varje gång jag äter tänker jag på vad blodsockret i kroppen gör typ...

Citat:
Vill också tillägga att jag avstått eller rättare sagt inte vågat äta socker (godis, cola) osv efter detta då jag inte vill svimma igen. Om det nu funkar så?

Once again: Det har i-n-g-e-n-t-i-n-g med din livsstil att göra, spelar ingen som helst roll om du avstått från godis eller inte. Jag hade inte ätit godis på flera år när jag fick det. Så släpp det. Ät vafan du vill.

Att du går på toa innan du lägger dig och när du vaknar är väl inget onormalt?

Och det finns inga rätt eller fel, jag kan inte säga hur du skulle känna dig efter du ätit om nu du skulle ha diabetes. Det är olika från person till person. Varför går du inte bara till vårdcentralen och kollar läget? Vad är det värsta som kan hända? Att du får reda på vad det är?

Och nej, det är troligen inte diabetes.
Senast redigerad av Biggle 2012-08-12 kl. 16:31.
Citera
2012-08-13, 07:16
Medlem
ufomammuts avatar
Att kissa fem gånger per dag är inte speciellt konstigt. Allt under fem gånger skulle jag snarare säga är det. Du kanske har varit sjuk och nu helt plötsligt blivit frisk?
Citera
2012-08-25, 21:26
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

hypokondri
Citera
2012-08-31, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trek
Drabbas man av diabetes brukar man känna sig illamående, samtidigt som man har en otrolig törst. Man kan dricka en liter vatten för att 10 minuter senare vara väldigt törstig.

Känner du igen dig i detta?
Om detta händer specifikt under hård muskelträning, kan det vara ett förstadie av diabetes? När jag gymar så blir jag ibland orimligt törstig, och kan hälla i mig en liter och ändå vara lika törstig efteråt, samt att jag blir fruktansvärt trött(jag brukar behöva lägga mig ner ett tag och vila) och även illamående. Detta har blivit vanligare under de senaste träningspassen. Det skall tilläggas att jag är ung och i hyfsat god form, absolut inte överviktig(snarare tvärt om).
Senast redigerad av theredpill 2012-08-31 kl. 23:49.
Citera
2012-10-07, 20:20
Medlem
Ohaithars avatar
Jag har börjat bli lite orolig för att jag kan ha diabetes, tänkte bara kolla här med någon om det kan vara så, ska försöka beskriva mina symtom så bra som möjligt.

Tankarna på att jag kanske har diabetes började när jag började få domningar i min fot, läste lite om det och gick sedan till läkaren. Han kände lite på foten och kollade känseln och så vidare och sade att jag skulle komma tillbaka om det spred sig. Nu är det så att domningarna är i båda fötterna och lite i ena benet. Vad jag har förstått så kan detta bero på nervskador som orsakas av för högt blodsocker, am i right?

Utöver detta så är jag konstant törstig, brukar vakna av att munnen är helt torr och att det smakar torkat saliv. Går då och häller i mig runt en liter vatten. Har börjat ställa ett glas vatten vid sängen så att jag kan dricka direkt när jag vaknar. Detta bidrar ju då också till att jag går på toa väldigt ofta, det är väl nästan en gång i timman.

Ibland blir jag även väldigt yr och det känns som att jag håller på att svimma, som ett blodtrycksfall, ganska ofta. Känner mig ofta utmattad och har ibland svårt att fokusera synen och är ganska känslig mot ljus. Blir också väldigt lätt irriterad för ingenting så fort jag inte har ätit på någon timma, är nästan alltid hungrig och sugen på att äta något. En sak till jag har märkt är att jag har gått ned i vikt en del, från att ha vägt nästan 80kg väger jag nu runt 70-75...

Skall gå och kolla upp detta imorgon men jag ville bara veta om ni tror att det kan vara så att jag har diabetes...
Citera
2012-10-07, 21:42
Medlem
Afrolovers avatar
Ja, jag tycker du har typiska symtom för diabetes.

Klokt av dig att gå till Vårdcentralen. Hellre en gång för mycket än inte gå. Dess då tidigare du får din diagnos dess då bättre och lättare för dig att ta kontroll över sjukdomen.

Hoppas givetvis att du inte har diabetes men ur andra sidan sett skall du veta att det är något man kan leva med. Själv diabetiker sedan några år.
Citera
2012-10-07, 21:50
Medlem
Ohaithars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrolover
Ja, jag tycker du har typiska symtom för diabetes.

Klokt av dig att gå till Vårdcentralen. Hellre en gång för mycket än inte gå. Dess då tidigare du får din diagnos dess då bättre och lättare för dig att ta kontroll över sjukdomen.

Hoppas givetvis att du inte har diabetes men ur andra sidan sett skall du veta att det är något man kan leva med. Själv diabetiker sedan några år.
Jo skall boka tid direkt på morgonen. Läste precis detta "Ett tidigt tecken på att blodkärlen har börjat ta skada är att protein, så kallad äggvita, läcker ut i urinen via njurarna. Det kallas mikroalbuminuri." på 1177.se och det är något jag har märkt av under en tid... I stort sett alla symtom stämmer in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in