2006-09-24, 18:05
Medlem
Jag är själv diabetiker typ 1 sedan jag var 16 år och är nu 32. Det du beskriver måste nästan ha varit lågt blodsocker om det nu inte var något allvarligare dvs. Hon var inte svettig eller så? man brukar även se på blicken har jag hört av min kompis att jag har lågt. Om jag har lågt blodsocker så går jag väldigt långsamt och blir helt klart vimsig svettig, men brukar inte få blackout. Jag blir väldigt fåordig med och går inte att prata allt för mycket med när jag är ute och går och har glömt dextrosol.

Man kan ju få lågt blodsocker och sen stiger det av sig själv för kroppen har ju socker lagrat så man kan klara sig om man får för lågt blodsocker. Jag har själv klarat mig ur många sådana situationer själv med grymt lågt blodsocker men då pratar jag om runt 2-3 i blodsocker när jag kollat upp det själv.

En gång åt jag visst upp en apelsin med skal och allt utan att komma ihåg ett smack av det när jag hade lågt.

Det är lite farligt att "dutta" för mycket med insulinet när man har lite högt för det kan vara svårt att veta blodsockret stabiliserat sig.

Ni kan ju beställa tid hos läkaren för att kolla upp det iaf.

Hoppas det går bra
Citera
2006-09-24, 18:32
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeezix
Jag är själv diabetiker typ 1 sedan jag var 16 år och är nu 32. Det du beskriver måste nästan ha varit lågt blodsocker om det nu inte var något allvarligare dvs. Hon var inte svettig eller så? man brukar även se på blicken har jag hört av min kompis att jag har lågt. Om jag har lågt blodsocker så går jag väldigt långsamt och blir helt klart vimsig svettig, men brukar inte få blackout. Jag blir väldigt fåordig med och går inte att prata allt för mycket med när jag är ute och går och har glömt dextrosol.

Man kan ju få lågt blodsocker och sen stiger det av sig själv för kroppen har ju socker lagrat så man kan klara sig om man får för lågt blodsocker. Jag har själv klarat mig ur många sådana situationer själv med grymt lågt blodsocker men då pratar jag om runt 2-3 i blodsocker när jag kollat upp det själv.

En gång åt jag visst upp en apelsin med skal och allt utan att komma ihåg ett smack av det när jag hade lågt.

Det är lite farligt att "dutta" för mycket med insulinet när man har lite högt för det kan vara svårt att veta blodsockret stabiliserat sig.

Ni kan ju beställa tid hos läkaren för att kolla upp det iaf.

Hoppas det går bra
Man ska komma ihåg att det finns många olika reaktioner på lågt blodsocker. Alla diabetiker reagerar inte likadant.
Men då ni testat sockret och det sett bra ut tvivlar jag på att det beror på lågt blodsocker. Fråga din flickvän hur hon brukar reagera när hon får ett fall i blodsockret.
Citera
2006-09-24, 23:55
Medlem
Jo det stämmer att det finns många reaktioner på lågt blodsocker, men jag känner igen mig själv med långsam gång och svara nej när min kompis försöker få mig att äta något (blir väldigt fåordig och det går ungefär i halvfart att gå).

Men har man 6.0 i blodsocker och är helt borta så är det ju säkert något annat som du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Man ska komma ihåg att det finns många olika reaktioner på lågt blodsocker. Alla diabetiker reagerar inte likadant.
Men då ni testat sockret och det sett bra ut tvivlar jag på att det beror på lågt blodsocker. Fråga din flickvän hur hon brukar reagera när hon får ett fall i blodsockret.
Citera
2006-09-25, 07:28
Medlem
Sjuntorparns avatar
jo, hon själv trodde att hon var låg. hon har fått liknande symtom då.

kanske var sockermätaren som balla ur?

hur ofta byter ni nålen som man tar blodsockerprov med?
Citera
2006-09-25, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
nej, och nej.

de hade jag ingen aning om att man behövde göra. de brukar hon inte göra när hon tar provet själv heller.

ska börja med de.

Om du har hållt något med socker i dina händer så finns det alltid lite socker kvar på fingrarna. Tar du då blodsocker så kommer socker från fingret med i blodprovet och ger ett falskt för högt värde. Det finns studier som visar på detta också. Därför skall man alltid tvätta det finger man tänker ta blodprover på först innan man tar provet. För att vara säker på att det inte är något socker kvar. Första droppen skall man torka bort för att vara säker på att det är rent blod man analyserar, så det inte är utspätt att vatten/tvål eller sprit från sådana små tvättussar.

Men jag vet själv att det slarvas med det här. Likadant slarvas det med kanylerna. Samma kanyl sitter i pennan hela dagen. Lancetten kör man samma under en hel dag. Det här är inget som rekommenderas från diabetessköterskornas håll. Utan då är det ny kanyl och ny lancett vid varje tillfälle.
Citera
2006-09-25, 09:31
Medlem
jaha jovissts avatar
Jag tycker mer det låter som någon slags epilepsi, tror inte på blodsockret, du har ju kollat det. Jag har själv råkat ut för liknande "anfall" (utan fullständig blackout) men aldrig fått någon förklaring till dem. Man vänjer sig vid det mesta
Jag har inga kända problem med blodsocker.
Citera
2006-09-25, 13:44
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Jag tycker mer det låter som någon slags epilepsi, tror inte på blodsockret, du har ju kollat det. Jag har själv råkat ut för liknande "anfall" (utan fullständig blackout) men aldrig fått någon förklaring till dem. Man vänjer sig vid det mesta
Jag har inga kända problem med blodsocker.
Det slog mig också. Har en nära anhörig som har epilepsi och det behöver inte vara ryckningar som folk tror utan de kan helt enkelt tuppa av och förlora medvetandet om vad som händer runt omkring.

Jag tycker definitivt att ni ska bege er till doktorn!
Citera
2006-09-25, 15:24
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicinugglan
Om du har hållt något med socker i dina händer så finns det alltid lite socker kvar på fingrarna. Tar du då blodsocker så kommer socker från fingret med i blodprovet och ger ett falskt för högt värde.

de enda godiset hon åt på bion va såna där äckliga gelatin-piratpengar, som man blir så fet om fingrarna av. kladdet innehåller nog socker.

ska köpa såna å testa på mej själv sen å ser fall värdet visar fel. återkommer.

de måste vart för diabetesen. de enda som inte tydde på hennes diabetes var ju att värdet visade bra.
Citera
2006-09-25, 21:32
Medlem
dhimmis avatar
Tips för att undvika det i framtiden.

Se till att bjuda henne på läsk eller något annat sött så fort hon blir flummig.

Att hennes flummighet beror på något annat än diabetes är högst osannolikt.
Citera
2006-09-25, 21:56
Medlem
Jag e ingen expert på diabetes men min pappa har haft det länge, och i julas hände nåt liknande när han fick för lågt blodsocker. Han bara satt stel och skakade ganska länge, ambulansen fick komma och så, men det finns inte mycket de kan göra förutom ge en sockerspruta eller vad det är.

De sa också att om detta händer mer än en gång inom en ganska kort period så är det nog fel på insulin/sort/mängd/whatever? och då ska man besöka läkaren för att fixa det. Låter lite konstigt att mätaren visade på normalt blodsocker dock:P
Citera
2006-09-26, 01:05
Medlem
Ciceros avatar
Om mätaren inte är trasig och den angav att sockret låg normalt så har det här knappast något med hennes diabetes att göra. En övergående blodpropp i hennes ålder kan du nog också glömma. Epileptiska frånvaroattacker brukar bara vara i några sekunder och är väldigt ovanliga hos vuxna, så det låter inte heller så troligt. Nej, hennes symptom låter helt klart som att de är av psykisk karaktär. Hade det hänt något jobbigt innan? Har hon visat tecken på att vara lite instabil tidigare?
Citera
2006-09-26, 09:22
Medlem
NedMedAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barcelona
Hmm, ja det låter ju skumt. Det borde ju inte vara blodsockret eftersom du kollade det hela tiden, men det kan ju ha varit ngt fel på mätaren. det har hänt mig ibland.
Hade hon haft väldigt högt tidigare under dagen? För en gång när jag hade 32 i blodsocker på morgonen så kände jag mig jättelåg och svimfärdig vid ett blodsocker på 7 några timmar senare. Kroppen måste ju vänja sig.
Tycker ändå att ni borde fråga en läkare!
Hon kan ju haft socker på fingret och fått för högt värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in