2012-03-20, 15:20
Citat:
Ursprungligen postat av Bongmon
Hej. Jag är typ 1a.
Sen ja fick min diagnos o började med insulin injektioner, har allt blivit värre o värre. Fick min diagnos för nästan 2 år sen. Fyller strax 20.
Min Hba1c är perfekt, ligger runt 5-6 varje gång.
Tar 16 enheter Lantus solostar kl halv 5 varje dag.
Tar mellan 4-7 enheter Novorapid när ja äter, vilket är typ 4-8 gånger om dagen.
Ibland "duttar" jag 2-4 enheter novorapid om ja ligger över 12-13 i blodsocker.
Mina problem:
Innan diagnosen sov ja halv dåligt, sen ja började med insulin sover ja knappt alls. Kan inte somna.
Fick theralen utskrivet av psyk, det hjälper inte heller. Har varit på VC flera gånger, då ja inte kunnat somna på 3-4 dagar.. De tror att ja fiskar droger eller nått skulle ja tro, för de ger mig inget annat än theralen.
Jag är grinig, sur o förbannad nästan hela tiden.
Mår illa och äckligt varje gång mitt blodsocker går upp eller ner, vilket är nästan hela tiden. Har kanske 2-3 timmar om dagen då ja mår "bra".
Är skakig i hela kroppen, spec mina händer. Ibland är det nästan så ja vibrerar.
Har övervägt att ta livet av mig flera gånger, men sen rycker jag upp mig, biter ihop o orkar med några månader till. Trodde inte diabetes skulle vara såpass hemskt.. Men ja mår fan inte bra. Ja är så trött på dethär förbannade livet. Min livskvalitet är skit.
När ja är o sociala sammanhang, så är ja ganska tyst. Inte för att jag är osocial, utan för att ja mår "mer illa"/värre när ja pratar.
Någon som känner igen sig? Vad gör man åt det?
Ska man leva såhär hela livet, vafan är meningen?
Sen ja fick min diagnos o började med insulin injektioner, har allt blivit värre o värre. Fick min diagnos för nästan 2 år sen. Fyller strax 20.
Min Hba1c är perfekt, ligger runt 5-6 varje gång.
Tar 16 enheter Lantus solostar kl halv 5 varje dag.
Tar mellan 4-7 enheter Novorapid när ja äter, vilket är typ 4-8 gånger om dagen.
Ibland "duttar" jag 2-4 enheter novorapid om ja ligger över 12-13 i blodsocker.
Mina problem:
Innan diagnosen sov ja halv dåligt, sen ja började med insulin sover ja knappt alls. Kan inte somna.
Fick theralen utskrivet av psyk, det hjälper inte heller. Har varit på VC flera gånger, då ja inte kunnat somna på 3-4 dagar.. De tror att ja fiskar droger eller nått skulle ja tro, för de ger mig inget annat än theralen.
Jag är grinig, sur o förbannad nästan hela tiden.
Mår illa och äckligt varje gång mitt blodsocker går upp eller ner, vilket är nästan hela tiden. Har kanske 2-3 timmar om dagen då ja mår "bra".
Är skakig i hela kroppen, spec mina händer. Ibland är det nästan så ja vibrerar.
Har övervägt att ta livet av mig flera gånger, men sen rycker jag upp mig, biter ihop o orkar med några månader till. Trodde inte diabetes skulle vara såpass hemskt.. Men ja mår fan inte bra. Ja är så trött på dethär förbannade livet. Min livskvalitet är skit.
När ja är o sociala sammanhang, så är ja ganska tyst. Inte för att jag är osocial, utan för att ja mår "mer illa"/värre när ja pratar.
Någon som känner igen sig? Vad gör man åt det?
Ska man leva såhär hela livet, vafan är meningen?
Hej.
Du kan inte sova skriver du. Har det något med att göra att du är orolig för högt eller lågt blodsocker när du sover? Jag tycker du ska prata med din diabetessjuksköterska och förklara för henne/honom hur du känner. Jag tycker inte du ska prata med psyk om du inte känner att du får den respons du vill ha. Bättre prata med ditt diabetesteam, de har stor vana av sådant. Diabetes är en ganska komplex sjukdom och det finns många "experter" där ute som tro sig kunna en massa. Det är förmodligen du som kan mest om din diabetes sen din läkare och syster. Prata med dem.
Jag förstår mycket väl att det känns jobbigt när blodsockret sjunker och stiger utan att man alltid vet varför. Det enda jag kan säga är att det är helt normalt. På en person utan diabetes så stiger och sjunker blodsockret också.
Självmordstankar är inget ovanligt eller onormalt heller. Det kommer bli bättre. Det kanske aldrig kommer bli som innan diabetesen men det betyder inte att det behöver bli sämre eller jobbigare.
Mitt råd är att prata med ditt diabetesteam igen och igen och igen. Kanske finns det dagvård som du kan gå på? Föreläsningar, utbildningar mm. De kan ge dig information om du är orolig för komplikationer mm.
Jag har haft diabetes i 28 år nu. Jag jobbar på en barnavdelning på ett sjukhus och träffar barn och föräldrar med diabetes nästan dagligen. Jag vet att det finns massor av frågor och funderingar. Det bästa sättet att få info och hjälp är att fråga.