2011-03-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climber
Fester mest bestående av arbetare och universitetsstuderande. En salig blandning alltså Det kanske är ett skånskt fenomen, men här spelas i alla fall gamla Gyllene tider-klassiker på hyffsat regelbunden basis, och inte mig emot. Det ska sägas att GT så klart blandas med kreddiga () artister som The Smiths, pink Floyd och what not, men det tar inte i från det faktumet att GT är jävligt somrigt och faktiskt jävligt fin pop.

Kan väl hålla med om att Pink Floyd hänger lite på linjen, men inget av det du radade upp anser jag vara elitistiskt. Det är väl helt enkelt personer som har en hyfsad smak, jag gillar inte Gyllene Tider men jag skulle säga att Magnus Uggla är ganska underskattad (hans tidigare alster, kanske en låt) eftersom att han gjort ett jävligt bra avstamp.

Låter mer som att du hänger med eller har hamnat bland pseudoelitister, jag skulle nog till och med föredra GT över The Smiths.

Men att säga att GT är vad de är inom svensk pop är ganska överdrivet, möjligtvis inom smörpop men inte annars. Finns en jäkla massa band från 80-talet som är mycket mer underskattade än vad GT någonsin kommer att vara.

Jag bor också i Skåne.
Citera
2011-03-25, 18:46
Bannlyst
GT är ett av Sveriges skönaste band genom tiderna. Fan vilka minnen som spolas i kroppen av deras låtar. Nostalgi.
Citera
2011-03-25, 18:49
Medlem
Dr_Dollars avatar
Musiken i sig är ju väldigt enkel, kanske inte så genomtänkt och rätt så fyllda med nödrim.
Personligen så får jag en spykänsla, och får rysningar när deras låtar går på.
Tomas Ledin likaså.
Citera
2011-03-25, 18:57
Medlem
Får en gammal avdankad musiker och kompositör komma till tals?

Gessle har helt klart "näsa" för vad folk vill höra. Creds till honom.

Jag har skrivit en jäkla massa låtar och några har även blivit "hits"...
men när STIMpengarna kommer är det uppenbart att Gessle är
mannen som når ut och säljer.

P.S. Jag skulle vilja se Bennys STIM-rapport. Min gissning är att den inte
går igenom brevinkastet.
Citera
2011-03-25, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Kan väl hålla med om att Pink Floyd hänger lite på linjen, men inget av det du radade upp anser jag vara elitistiskt. Det är väl helt enkelt personer som har en hyfsad smak, jag gillar inte Gyllene Tider men jag skulle säga att Magnus Uggla är ganska underskattad (hans tidigare alster, kanske en låt) eftersom att han gjort ett jävligt bra avstamp.

Låter mer som att du hänger med eller har hamnat bland pseudoelitister, jag skulle nog till och med föredra GT över The Smiths.

Men att säga att GT är vad de är inom svensk pop är ganska överdrivet, möjligtvis inom smörpop men inte annars. Finns en jäkla massa band från 80-talet som är mycket mer underskattade än vad GT någonsin kommer att vara.

Jag bor också i Skåne.

Var du på många fester i högstade och gymnasieåldern? Själv var jag ute och festade som fan under den tiden, och inte fan var det kreddig musik som spelades då- vilket ju så klart har satt sina spår. Det var mycket musik som låg på topplistan just då (Eminem, Black Eyed Peas och U2), men som en röd tråd låg faktiskt alltid Gyllene Tider, även om vi växt upp 15 år för sent för att få uppleva deras storhetsperiod.

Jag tror personligen att mycket av GTs storhet ligger i att de lyckas förmedla en stämning som påminner väldigt mycket om nostalgi och sommar. Att sen grannen bredvid mig är svartrockare och bitter som få inte håller med mig förvånar mig inte alls, men det förminskar ju inte bandets storhet hos gemene man
Citera
2011-03-25, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Musiken i sig är ju väldigt enkel, kanske inte så genomtänkt och rätt så fyllda med nödrim.
Personligen så får jag en spykänsla, och får rysningar när deras låtar går på.
Tomas Ledin likaså.

Enkel i jämförelse med vilken musik då menar du? Jag arrangerar själv musik på min fritid, och jag anser inte GTs musik vara nämnvärt "enklare" än vilken annan poplåt som helst. Snarare är mycket av låtarna sjukt trallvänliga (vilket ju BRA popmusik ska vara), men det gör dom knappast "enkla".
Citera
2011-03-25, 19:03
Medlem
Citat:
Enkel i jämförelse med vilken musik då menar du? Jag arrangerar själv musik på min fritid, och jag anser inte GTs musik vara nämnvärt "enklare" än vilken annan poplåt som helst. Snarare är mycket av låtarna sjukt trallvänliga (vilket ju BRA popmusik ska vara), men det gör dom knappast "enkla".

Trallvänlighet en nödvändighet för att popmusik ska vara bra? Nej, säger jag, men å andra sidan kanske du fortfarande pratar om smörpop och där behöver man inte göra någon större insats överhuvudtaget så det kan vara en korrekt observation.

De är väldigt enkla i jämförelse med andra artister, jo.
Citera
2011-03-25, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Trallvänlighet en nödvändighet för att popmusik ska vara bra? Nej, säger jag, men å andra sidan kanske du fortfarande pratar om smörpop och där behöver man inte göra någon större insats överhuvudtaget så det kan vara en korrekt observation.

De är väldigt enkla i jämförelse med andra artister, jo.

"Enkel musik". Va?

Tror du att det är enkelt att skriva en låt som "Ljudet av ett annat hjärt"? Eller "Billy"? "När vi två blöir en"?

Jag tror att det är tvårare än du tror att skriva en unik hook som är jävligt catchy, vilket GT har gjort fleta gånger om.

Och du, Beethovens femte symfonis hook är också jävligt "enkel", men inte fan gör det den mindre genialisk för det?
Citera
2011-03-25, 19:13
Medlem
Citat:
"Enkel musik". Va?

Tror du att det är enkelt att skriva en låt som "Ljudet av ett annat hjärt"? Eller "Billy"? "När vi två blöir en"?

Jag tror att det är tvårare än du tror att skriva en unik hook som är jävligt catchy, vilket GT har gjort fleta gånger om.

Och du, Beethovens femte symfonis hook är också jävligt "enkel", men inte fan gör det den mindre genialisk för det?

Det är stor skillnad på enkelhet och trallvänlighet, det kan vara svårt att göra enkla saker, Gyllene Tider är inte en del av det tyvärr. Må så vara att du m.fl. tycker att det är catchy, vilket jag själv kanske kan tycka angående vissa låtar också.

Ändrar dock inte faktumet att det är ganska skräp.
Citera
2011-03-25, 19:37
Medlem
Lasertuttes avatar
Låten "Billy" kan ju sällan bli uttjatad. Fruktansvärt nostalgisk.
Citera
2011-03-25, 19:48
Medlem
Geomeisters avatar
Anledningen att GT har så lite credd är väl ändå att många låtar anses vara alldeles för lika.. vilket de faktist är. Sen är många väldigt catchiga och de lyckas ju faktist gång på gång att få sommarens hit. Vilket väldigt få andra band och artister har klarat av.

Gyllene Tider fungerar generellt sett bra på sommaren, men när de kommer spelandes på IPoden en kall Decemberkväll brukar jag byta ganska snabbt
Citera
2011-03-25, 20:14
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:

När nånting är "trallvänligt" blir det väldigt enkelt, och enkelspårigt...enligt mig då.
Exempelvis;
http://www.youtube.com/watch?v=o3JrC...eature=related

Enkelspårigt, dålig text, nödrim och bara pinsamt taskigt.

Lite tyngre och mer avancerad musik;
http://www.youtube.com/watch?v=jx3DtXyEqrE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in