2025-03-10, 15:59
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Öh, ja, att musiker, rimligtvis alla (!?) "vill ha betalt för precis allt som har med deras alster att göra" är väl självklart. Varför har just Per Gessle blivit någonsorts hackkyckling i den bemärkelsen?
Du missar poängen av vad jag skriver. Du lägger dessutom mer värdering i mina ord än jag själv gör. Du läser in saker jag inte sagt något om. Tagga ner, ta några djupa andetag och ödmjuka dig.
Citera
2025-03-12, 17:52
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det är nån eller några som är riktigt ettriga och har gjort det till sin livsuppgift, nästan, att anmäla och få vissa av Gyllene Tiders live-inspelningar raderade på YT.

Tänker på:

"Parkliv" (inspelad 1981, utgiven 2004)

"GT25 Live!" (2004)

Kan förstå om man ville göra på detta viset för 20 år sen i ett yrvaket tillstånd av internet, fildelning och förändringar i musikbranschen. Men det är ändå 2025 nu, har inte mänskligheten kommit längre än så här?

Den som trodde att det gick bra att ladda upp eller se "Parkliv!" på YouTube trodde väldigt fel:

Citat:

Video unavailable

This video contains content from SF_Film_SE, who has blocked it in your country on copyright grounds.

Nåja, jag kan trösta mig med att den finns på andra ställen.
Citera
2025-03-17, 19:31
Medlem
Det var någon som tvivlade på att vissa artister/band har anställda som har som uppgift att leta efter deras musik på nätet för att kunna blocka det. Här är en video med Rick Beato. Han har en yuotube-kanal som handlar om musik. Här pratar han om hur äldre band och artister mer eller mindre håller på att glömmas bort pga att dom blockas på nätet hela tiden. Han talar om hur han ser på saken.

https://www.youtube.com/watch?v=6eofD6bZ0m4
Citera
2025-03-26, 20:40
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Till dags dato har det dykt upp åtta st. fullängdsalbum med Gyllene Tider. Frågan nu är hur ni rankar dessa inbördes?

"Gyllene Tider" (1980)
"Moderna Tider" (1981)
"Puls" (1982)
"The Heartland Café" (1984)
"Finn 5 fel!" (2004)
"Dags att tänka på refrängen" (2013)
"Samma skrot och korn" (2019)
"Hux Flux" (2023)

Nu är det så att jag inte har lyssnat på exakt varenda sekund på varenda låt på vartenda album, så det får uppskattas lite från min sida. Men känner ändå att det här är rätt så nära sanningen för mig personligen:

1. "Moderna Tider" (1981)
2. "Gyllene Tider" (1980)
3. "Finn 5 fel!" (2004)
4. "Hux Flux" (2023)
5. "Puls" (1982)
6. "The Heartland Café" (1984)
7. "Dags att tänka på refrängen" (2013)
8. "Samma skrot och korn" (2019)

Plats 4, 5, 6 var som ett hårklyveri att avgöra då jag tycker dessa i stort håller samma klass.
Citera
2025-04-21, 16:52
Medlem
Geomeisters avatar
Landade på Gyllene Tiders live-album Återtåget Live!

Inspelat 1996 och släppt 1997. Två olika konserter man klippt ihop.

Gyllene Tiders musik är menad att spela live så att höra publiken är kul. Överlag rockar det lite hårdare än Gyllene Tider på skiva också. Litet plus för det.

Jag förstår varför man sätter ihop flera olika konserter, men föredrar idag om det bara varit en konsert. Delvis som tidsdokument, men ger också albumet en starkare helhet.

Per Gessle är bra på sina melodier och refränger. Gillar också när han är lite kaxigare. Det blir dock ännu tydligare med de usla texterna live. Vissa ord och meningar blir bara för löjliga även för att glatt pop-rock band. Nu har jag inte full koll på hur Gessle arbetar, men någon som hjälpt till med texterna hade inte skadat hans karriär.

Albumet i sig är helt okej. Jag hittade det för en billig penning. Föredrar nog i stort studioalbumen ändå!
Citera
2025-04-24, 16:43
Medlem
proconsuls avatar
Varenda gång jag hört Gyllene Tider på radio måste jag tvätta öronen med klorin.
Citera
2025-05-05, 04:27
Medlem
samuelssonlirars avatar
Har en teori om att eftersom Gyllene Tider och PG's solo är ganska dåligt samtidigt som Roxette var väldigt bra och välskrivna låtar, om PG kanske hade en hemlig låtskrivare som inte fått offentlig cred till de största hitsen på 80-talet, eller?
Citera
2025-05-27, 20:20
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Just live-releaser brukar nästan aldrig intressera mig. Men ett och annat undantag finns faktiskt. Ett stort sådant är "Parkliv!". Ett livealbum av den svenska popgruppen Gyllene Tider - inspelat live i Folkets park (Mjölby) den 31 juli och Vägasked i Skåne den 1 augusti 1981.

Låtlista:
1. "Tuff tuff tuff (som ett lokomotiv)"
2. "På jakt efter liv"
3. "Det hjärta som brinner"
4. "Tylö Sun (California Sun)"
5. "Ljudet av ett annat hjärta"
6. "Flickorna på TV 2"
7. "Billy"
8. Presentation av bandet
9. "(Kom så ska vi) Leva livet"
10. "Ska vi älska, så ska vi älska till Buddy Holly"
11. "När vi två blir en"
12. "När alla vännerna gått hem"

Vilken grym setlist, säger jag bara. Ett typexempel på en konsert jag ytterst gärna hade besökt. Men tämligen svårt i mitt fall eftersom jag inte ens var född då.

Lasse Hallström (regissör) spelade samtidigt in en film med samma namn. Den utkom på DVD den 29 september 2004. Det var ju lite intressant att det tog hela 23 år att få ihop filmen och få ut den på marknaden.
Citera
2025-05-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Just live-releaser brukar nästan aldrig intressera mig. Men ett och annat undantag finns faktiskt. Ett stort sådant är "Parkliv!". Ett livealbum av den svenska popgruppen Gyllene Tider - inspelat live i Folkets park (Mjölby) den 31 juli och Vägasked i Skåne den 1 augusti 1981.

Vilken grym setlist, säger jag bara. Ett typexempel på en konsert jag ytterst gärna hade besökt. Men tämligen svårt i mitt fall eftersom jag inte ens var född då.

Lasse Hallström (regissör) spelade samtidigt in en film med samma namn. Den utkom på DVD den 29 september 2004. Det var ju lite intressant att det tog hela 23 år att få ihop filmen och få ut den på marknaden.

Nej det tog inte 23 år att få ihop filmen. Vi som var unga då gick ju och såg den på bio senhösten -81.
Se Svensk filmdatabas Ja, det är lätt att bli lurad av wikipedians uppgifter.
Senast redigerad av slaktarmick 2025-05-27 kl. 22:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in