Citat:
Ursprungligen postat av
Bartman777
Jag menar att det ligger lite i hans DNA att han vill ha betalt för precis allting som har med hans alster att göra. Får han det om materialet ligger på tuben?
Öh, ja, att musiker, rimligtvis alla (!?) "vill ha betalt för precis allt som har med deras alster att göra" är väl självklart. Varför har just Per Gessle blivit någonsorts hackkyckling i den bemärkelsen?
Att musiker och upphovsrättsinnehavare får betalt för de visningar som vi ser på youtube är väl också självklart, googla t ex skap eller
stim.
Hur mycket en typisk musikfilm eller ljudfil kan inbringa verkar dock vara anmärkningsvärt svårt att hitta några uppgifter om på nätet. Det mesta tycks vara uppgifter om videokreatörers /youtubers inkomster. Vad tjänar egentligen en svensk toppmusiker på en miljon youtubevisningar? Jag har ingen aning!
När det gäller Parkliv så ägs den väl rimligtvis av det bolag som producerade den - AB svensk filmindustri.
Googlar jag "parkliv" blir första träff SF anytime -
Hyr eller köp filmen Gyllene tider - Parkliv "från 49 kr".
Citat:
Ursprungligen postat av
kirespappapa
Privatpersoner kan inte göra anspråk på upphovsrätten så det är väl i såna falla enkelt att lista ut vem som gör detta. Jag kan hålla med om att det är löjligt. Men det finns ett gäng artister som håller blockar allt som kommer upp på youtube och Gyllene Tider är inte värst.
... Det är svårt att tro att det handlar om något annat än pengar.
... " enkelt att lista ut vem som gör detta." Vad menas? Hur menar du att det är enkelt? Jag antog att det var svt, men vid närmare eftertanke är det väl rimligare att misstänka upphovsrättsinnehavaren, dvs Svensk filmindustri?
Din senare kommentar: Att upphovsrättsinnehavare kan ogilla att andra postar din musik kan ju också bero på att man inte vill se sitt verk misshandlas av vilka klåpare till remixnissar som helst, och att mobilupptagningar från konserter oftast ger en bedrövlig skärmupplevelse som antagligen kan misstänkas skrämma bort folk från spelningar. Svårt dock att tro att det kan löna sig att ha folk anställda för att förhindra det... Ditt exempel med amatörgitarristens tolkning - ja varför skulle någon större artist ha något emot det? Svårt att förstå och svårt att tro att det skulle vara ett vanligt fenomen.