Flashback bygger pepparkakshus!
2004-02-10, 11:42
Medlem
Någon som vet något, eller kanske hört något rykte om hur turnéplanen kommer att se ut, biljettsläpp osv. Känns som att man vill börja planera och boka upp sommaren snart!
Om inte annat kanske någon hört andra rykten än jag?
Citera
2004-02-13, 20:09
Medlem
Ralfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Oh lord... Boka upp sommaren efter GT:s turnéplan...

Har du tur kanske Tomas Ledins dito överensstämmer
Han kommer iaf till Jönköping fick jag veta idag=)
Citera
2004-05-17, 17:14
Medlem
Henkeeee-s avatar
Gyllene Tiders - Tuffa Tider.. Ett plagiat?

Hej! I tron att jag skulle lyckas tillskansa mig ett par goda skratt satte jag mig och lyssnade på Gyllene Tiders nyskrivna låt "Tuffa Tider", som går att lyssna på från Aftonbladets hemsida. Min fråga här är:

Är det bara jag som ser helt uppenbara likheter med "Ohh La La" som The Faces gjorde?!?! Iaf i inledningen?!
Citera
2004-05-17, 21:58
Medlem
fnuskes avatar
Nu kan jag då inte uttala mig i frågan men jag har ett liknande exempel, jämnför Rammstein - Sonne med nysläppta Fear Factory låten Default Judgement.

Känns även det som ett solklart plagiat.
Citera
2004-05-19, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-
Hej! I tron att jag skulle lyckas tillskansa mig ett par goda skratt satte jag mig och lyssnade på Gyllene Tiders nyskrivna låt "Tuffa Tider", som går att lyssna på från Aftonbladets hemsida. Min fråga här är:

Är det bara jag som ser helt uppenbara likheter med "Ohh La La" som The Faces gjorde?!?! Iaf i inledningen?!
Hej herr okunnig!
Att hylla och låna är fullkomligt tillåtet och skiljer genierna från medelmåttorna.
Gessle är kanske sveriges bäste låtskrivare. Vi borde alla hylla hans musik istället för att gasta "plagiat" varje gång han släpper nya mästerverk.
Citera
2004-05-19, 12:36
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Känns även det som ett solklart plagiat.

Än sen! Musiken blir väl varken bättre eller sämre om han har snott den.
Citera
2004-05-19, 15:10
Medlem
Henkeeee-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Farian
Hej herr okunnig!
Att hylla och låna är fullkomligt tillåtet och skiljer genierna från medelmåttorna.
Gessle är kanske sveriges bäste låtskrivare. Vi borde alla hylla hans musik istället för att gasta "plagiat" varje gång han släpper nya mästerverk.

Hej själv, Herr ännu-mer-okunnig.
Jag har aldrig sagt något om att det är fel att låna och hylla?!
Att konstatera att detta stycke ger plagiatvibbar är inte detsamma som att sätta något värde på huruvida det är dåligt eller bra att göra plagiat?!

Mig veterligen så var det du själv som tolkade det som att jag tyckte att det var dåligt, men det gör jag sannerligen inte?!

OT: En annan rolig sak, är det bara jag som har noterat likheterna mellan Gyllene Tiders turnéplansch:

- http://www.gyllenetider.com/gt25poster.jpg

och omslaget till Rolling Stones LP "Let it Bleed" som släpptes 1969:

- http://bestcovers.tgnetwk.com/audio/rolling_stones_let_it_bleed_front.jpg
Citera
2004-05-20, 08:07
Medlem
Rövhölets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Farian
Hej herr okunnig!

Lika intelligent som vanligt ser jag. Läser du ens inläggen du svarar på?
Citera
2007-02-09, 21:50
Medlem
Oozes avatar
Gyllene Tider - Flickorna på TV2, lite reggaeinfluerat?

Nu är det så att jag är helt såld på reggae, speciellt svensk. Sen en dag spela en kompis Gyllene Tider - Flickorna på TV2 och jag tycker deras sound är mycket lik reggae.. om man skippar elgitarrerna. Nån som håller med så jag inte inbildar mig eller så. För övrigt gillar jag texten "Tänk att få sätta på, tjejerna på TV2".

Fred / Ooze
Citera
2007-02-09, 21:51
Medlem
doobiebrothers avatar
Visst är det reggaeinfluerat, men det gör det inte till bra musik. Snarare en skändning av allt vad reggae heter.
Citera
2007-02-10, 01:35
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ooze
Nu är det så att jag är helt såld på reggae, speciellt svensk. Sen en dag spela en kompis Gyllene Tider - Flickorna på TV2 och jag tycker deras sound är mycket lik reggae.. om man skippar elgitarrerna. Nån som håller med så jag inte inbildar mig eller så. För övrigt gillar jag texten "Tänk att få sätta på, tjejerna på TV2".

Fred / Ooze
brukar det inte vara elgitarrer med i reggae?
Citera
2007-02-10, 01:40
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
brukar det inte vara elgitarrer med i reggae?
Trodde jag också.

Bobban använde ju dom flitigt iallafall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in