Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-17, 05:06
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Konstigt då att Chrome är väldigt snabb även på nyinstallerade system
He. he.... men snabbast är ändå (eld)räven

Anledningen till att ALLA (nästan) webbläsare känns snabba som nyinstallerade beror framför allt just pga av de är nyinstallerade. Då de är utan addons, bokmärken, etc som kan påverka negativt - samt stora cachfiler, som paradoxalt kan slöa ned med en med tiden alltför stor ansamling av gamla sparade sidor.
Vad jag förstår hanterar Chrome cache annorlunda dock än andra webbläsare varför Chrome påverkas mindre än t ex Firefox.
Vad som också skiljer FF och Chrome åt är tabhanteringen. Du kan ha massvis av tabbar uppe i FF (har själv testat med 100-tals (!) uppe samtidigt) utan att FF slöar ned nämnvärt, men försök detta med Chrome och du kommer att se en skyhög minnesanvändning och med detta en slöare läsare.

Jag anser att Chrome är överlägsen i marknadsföring (gratis via alla Googlesidorna), och hypad av Google-beroende webbsiter (indexering via Google är viktig för sidans populäritet, liksom annonsbanners, etc för deras ekonomi), men en iofs kompetent webbläsare med många egna lösningar som hjälper till att föra den generella utvecklingen framåt (konkurrens är bra), men när det kommer till anpassning till just dina preferenser är Chrome fortfarande långt efter Firefox. Visserligen finns numera en hel del addons även för Chrome, men de fungerar så gott som alltid sämre i Chrome än motsvarande i Firefox.
Bland de viktigaste kan jag nämna AdblockPlus (reklamrensare), Tab Utilites (förfinad flikhantering), och SmoothWheel (skön, mjuk scrollning).
Det säger sig själv kanske att just en sådan sak som reklamblockering inte funkar speciellt väl i en webbläsare som Chrome - eftersom Google lever på just annonseringsintäkter......
Detta, plus att Google lagrar mina surfvanor, gör att jag inte ser Chrome som ett vettigt alternativ till Firefox.
Sedan Firefox kopierade Chrome's snabba version-släppning fr o m ver 4 har jag sett stora prestandavinster för var version. Nuvarande officiella (8) är ca 20% snabbare än (6) och kommande (9) är ytterligare 30% snabbare. Jag kör sk Nightly builds vilket motsvarar Chrome's Canary. Nightly är uppe i ver 11 och jag kan bekräfta att Firefoxen kommer att vara ruggigt snabb när denna väl släpps om några månader.

Följ instruktionerna i min förra posts bild, där finner du instruktionerna hur du själv kan konstatera vilken webbläsare som laddar valfria sidor snabbast på sidan http://webwait.com/
Det ärligaste testet tycker jag.
Testet gjordes för några veckor sedan, på dåvarande senaste versioner av Chrome (16) och Firefox (10).
Det är ett test vem som helst kan göra, som mäter sidladdningen av verklig surfning - inga syntetiska benchmarks som ofta är tillrättalagda för en viss webbläsare, och/eller bara mäter en del av den totala tiden det tar att läsa en sida (ex står javascripts för bara ca 20% av genomsnittlig nedladdning av en sida).
Det är troligt att mätningarna på din dator kan skilja från min eftersom de har olika konfigurering, ålder, val av sidor etc, men jag har i mitt eget sidval i webwait-testet försökt välja så varierat och likt mina egna surfvanor som möjligt (mediasidor tex då jag själv läser en hel del tidningssidor till vardags plus att de innehåller mycket "bling" som animerad reklam).
Det är förstås viktigt att man rensar läsarnas respektive cache innan för ett så rättvist resultat som möjligt.
Samla på dig egna sidor i en textredigerare som t ex Anteckningar, och spara den filen så kan du repeterar ditt eget test på exakt samma villkor - hur ofta du vill.
Bara att klippa och klistra in....
Observera syntaxen: inga www. prefix före sidorna, och ett mellanslag mellan varje sida, annars kan du inte testa flera sidor samtidigt i webwait

Sedan är snabbheten iofs inte allt, dagens större webbläsare är alla väldigt snabba och de börjar bli så snabba att det knappt märks skillnad alltid.
Andra värderingar som att man gillar utseendet bättre på en framför andra, hittar addons "man inte kan leva utan", och påverkan från vänner/proffstyckare t ex spelar ju också roll.
Att detta spelar roll är uppenbart - jag föredrar ju själv Firefox.... och du Chrome.
Men jag försöker regelbundet med andra läsare (de har alla sina goda sidor) och har som hardcore-användare av nätet verkligen försökt gilla Chrome - men ännu är Firefox inte bara roligast att använda, den är också snabbast (för tillfället) på min dator.
Kanske även på din - testa så vet du....

Här är ytterligare lite synpunkter från mig ang tips på hur man får en snabb webbläsare för den intresserade http://eforum.idg.se/topic/332850-snabba-upp-firefox-8-finns-guide/page__gopid__1560890#entry1560890

Lång postning, hoppas den inte tråkade ut dig...
Senast redigerad av SuperPutte 2011-11-17 kl. 05:25.
2011-11-17, 05:20
Medlem
Loxuss avatar
Jag har testat både Chrome och Firefox och jag behöver ingen websida för att ta reda på att Chrome känns snabbare.

Och den är då inte snabbast på min dator iaf

Iofs inte testat sen jag bytt grejer i datorn, men tror inte den blir mer snabbare bara för att jag skaffat snabbare grejer :P
2011-11-17, 05:41
Medlem
SuperPuttes avatar
Ok, "Man kan leda hästen till vattnet, men inte tvinga den att dricka."

Du behöver inte testa din Chrome på webwait, för det är som du säger din egen övertygelse som styr dig....
Men webwait är neutralt, den påverkas (vad jag vet) heller inte av installerade addons, etc.
Det ska du dessutom veta att en effektiv addon som reklamblockeraren AdblockPlus snabbar upp sidladdningen ytterligare (eftersom webbläsaren slipper ladda in all reklamskit också).

Jag tycker du är fördomsfull.
Du säger att Chrome är snabbast utan att jämföra den åtminstone på din dator..... det skiljer dig och mig åt.....

Ha det så bra
2011-11-17, 05:44
Medlem
Loxuss avatar
Jag testade på min dator, innan jag bytte grejer i den, det räcker för mig
2011-11-17, 18:05
Medlem
Inget ljud i chome

Jag har haft problem med att det inte kommer något ljud ur högtalarna när jag spelar upp något med ljud i google chrome. Det funkar i firefox och jag har försökt justera inställningarna i ljudmixern men det hörs inget trots maxljud.
Exempel på sidor som inte fungerar är youtube och webbradrio. Någon som har något tips på vad jag kan göra? Kör W7.
2011-11-17, 22:02
Medlem
FannyLindstroms avatar
Jag har stött på ett litet problem när det gäller twitter i chrome.

När man klickar på ett tweet ska det ju dyka upp en sidopanel, vilket det inte gör i mitt fall.

Någon annan som haft det problemet men löst det?
2011-11-17, 22:04
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FannyLindstrom
Jag har stött på ett litet problem när det gäller twitter i chrome.

När man klickar på ett tweet ska det ju dyka upp en sidopanel, vilket det inte gör i mitt fall.

Någon annan som haft det problemet men löst det?
Aldrig upplevt problem med Twitter. Det är inte så att du har något roligt tillägg som förstör?
2011-11-18, 06:32
Medlem
lanzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fikrit
Jag har haft problem med att det inte kommer något ljud ur högtalarna när jag spelar upp något med ljud i google chrome. Det funkar i firefox och jag har försökt justera inställningarna i ljudmixern men det hörs inget trots maxljud.
Exempel på sidor som inte fungerar är youtube och webbradrio. Någon som har något tips på vad jag kan göra? Kör W7.

Tryck på högtalarikonen längst ner till höger (taskbar). Sedan tryck "mixer" och kolla så att Google Chrome inte är "mute".
2011-11-18, 19:50
Medlem
eternussermos avatar
Min Chrome har ett hyss för sig som är irriterande. Den gör om tecknet "&" till "&"

Länken nedan t.ex som postas med ett & blir när jag klickar den till "http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=19171"

http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=19171

Nån som vet vad dett kan bero på?
2011-11-18, 20:20
Medlem
lanzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Min Chrome har ett hyss för sig som är irriterande. Den gör om tecknet "&" till "&"

Länken nedan t.ex som postas med ett & blir när jag klickar den till "http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=19171"

http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=19171

Nån som vet vad dett kan bero på?

Är det bara så i Chrome?
2011-11-18, 20:28
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lanzer
Är det bara så i Chrome?
Det är bara chrome som inte klarar av det, internet explorer och firefox klarar av att öppna sidan som länkas, även om det verkar som att dessa också använder sig av & vilket man kan se när man lämnar flashback.
Jag har provat att stänga av alla tillägg i chrome, men det hjälper inte
2011-11-19, 19:27
Medlem
Efter att ha installerat Minecraft såg att jag har 32 bit java, ingen aning om varför då jag sitter på w7 64 bit. Efter att ha kollat runt lite så läste jag någon gammal tråd där det stod att chrome kör 32 bit, är det fortfarande 32 bit eller funkar det med 64 bitars?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in