2011-11-17, 05:06
Citat:
He. he.... men snabbast är ändå (eld)räven
Ursprungligen postat av Loxus
Konstigt då att Chrome är väldigt snabb även på nyinstallerade system 

Anledningen till att ALLA (nästan) webbläsare känns snabba som nyinstallerade beror framför allt just pga av de är nyinstallerade. Då de är utan addons, bokmärken, etc som kan påverka negativt - samt stora cachfiler, som paradoxalt kan slöa ned med en med tiden alltför stor ansamling av gamla sparade sidor.
Vad jag förstår hanterar Chrome cache annorlunda dock än andra webbläsare varför Chrome påverkas mindre än t ex Firefox.
Vad som också skiljer FF och Chrome åt är tabhanteringen. Du kan ha massvis av tabbar uppe i FF (har själv testat med 100-tals (!) uppe samtidigt) utan att FF slöar ned nämnvärt, men försök detta med Chrome och du kommer att se en skyhög minnesanvändning och med detta en slöare läsare.
Jag anser att Chrome är överlägsen i marknadsföring (gratis via alla Googlesidorna), och hypad av Google-beroende webbsiter (indexering via Google är viktig för sidans populäritet, liksom annonsbanners, etc för deras ekonomi), men en iofs kompetent webbläsare med många egna lösningar som hjälper till att föra den generella utvecklingen framåt (konkurrens är bra), men när det kommer till anpassning till just dina preferenser är Chrome fortfarande långt efter Firefox. Visserligen finns numera en hel del addons även för Chrome, men de fungerar så gott som alltid sämre i Chrome än motsvarande i Firefox.
Bland de viktigaste kan jag nämna AdblockPlus (reklamrensare), Tab Utilites (förfinad flikhantering), och SmoothWheel (skön, mjuk scrollning).
Det säger sig själv kanske att just en sådan sak som reklamblockering inte funkar speciellt väl i en webbläsare som Chrome - eftersom Google lever på just annonseringsintäkter......
Detta, plus att Google lagrar mina surfvanor, gör att jag inte ser Chrome som ett vettigt alternativ till Firefox.
Sedan Firefox kopierade Chrome's snabba version-släppning fr o m ver 4 har jag sett stora prestandavinster för var version. Nuvarande officiella (8) är ca 20% snabbare än (6) och kommande (9) är ytterligare 30% snabbare. Jag kör sk Nightly builds vilket motsvarar Chrome's Canary. Nightly är uppe i ver 11 och jag kan bekräfta att Firefoxen kommer att vara ruggigt snabb när denna väl släpps om några månader.
Följ instruktionerna i min förra posts bild, där finner du instruktionerna hur du själv kan konstatera vilken webbläsare som laddar valfria sidor snabbast på sidan http://webwait.com/
Det ärligaste testet tycker jag.
Testet gjordes för några veckor sedan, på dåvarande senaste versioner av Chrome (16) och Firefox (10).
Det är ett test vem som helst kan göra, som mäter sidladdningen av verklig surfning - inga syntetiska benchmarks som ofta är tillrättalagda för en viss webbläsare, och/eller bara mäter en del av den totala tiden det tar att läsa en sida (ex står javascripts för bara ca 20% av genomsnittlig nedladdning av en sida).
Det är troligt att mätningarna på din dator kan skilja från min eftersom de har olika konfigurering, ålder, val av sidor etc, men jag har i mitt eget sidval i webwait-testet försökt välja så varierat och likt mina egna surfvanor som möjligt (mediasidor tex då jag själv läser en hel del tidningssidor till vardags plus att de innehåller mycket "bling" som animerad reklam).
Det är förstås viktigt att man rensar läsarnas respektive cache innan för ett så rättvist resultat som möjligt.
Samla på dig egna sidor i en textredigerare som t ex Anteckningar, och spara den filen så kan du repeterar ditt eget test på exakt samma villkor - hur ofta du vill.
Bara att klippa och klistra in....
Observera syntaxen: inga www. prefix före sidorna, och ett mellanslag mellan varje sida, annars kan du inte testa flera sidor samtidigt i webwait
Sedan är snabbheten iofs inte allt, dagens större webbläsare är alla väldigt snabba och de börjar bli så snabba att det knappt märks skillnad alltid.
Andra värderingar som att man gillar utseendet bättre på en framför andra, hittar addons "man inte kan leva utan", och påverkan från vänner/proffstyckare t ex spelar ju också roll.
Att detta spelar roll är uppenbart - jag föredrar ju själv Firefox.... och du Chrome.
Men jag försöker regelbundet med andra läsare (de har alla sina goda sidor) och har som hardcore-användare av nätet verkligen försökt gilla Chrome - men ännu är Firefox inte bara roligast att använda, den är också snabbast (för tillfället) på min dator.
Kanske även på din - testa så vet du....
Här är ytterligare lite synpunkter från mig ang tips på hur man får en snabb webbläsare för den intresserade http://eforum.idg.se/topic/332850-snabba-upp-firefox-8-finns-guide/page__gopid__1560890#entry1560890
Lång postning, hoppas den inte tråkade ut dig...
Senast redigerad av SuperPutte 2011-11-17 kl. 05:25.
Senast redigerad av SuperPutte 2011-11-17 kl. 05:25.