Citat:
Ursprungligen postat av qup
Hej!
Kör för tillfället firefox på macbook men har inte hängt med i allt vad tillägg och sånt heter, tycker även att senaste firefox-updaten segar ner datorn och är svårintegrerbar med mitt google account (vet inte riktigt vad jag menar med det där sista). Jag funderar därför på att variera min data-miljö lite och byta webläsare. Funderar på google chrome men vet absolut
ingenting om den. Jag undrar nu alltså om google chrome i jämförelse med firefox är:
Bra och isf varför?
Säker?
Snabb?
Bra mac-browser?
Nån får gärna lite kortfattat redogöra för fördelarna resp. nackdelarna med browsern.
Tack som fan!

Det finns två större anledningar till varför
jag använder Chrome istället för FF.
1. Chrome känns snabbare, helt enkelt.
2. Det går mycket snabbare att söka på saker. Vad menar jag med det? Jo, behöver jag googla skriver jag bara in det jag ska söka på direkt i URL-fältet, vill jag söka på en film på YouTube skriver jag in "you" i URL-fältet, sedan har YouTube redan dykt upp, då kan jag trycka på tab och söka på en video direkt istället för att behöva besöka YouTube först. Förstås kan man i FF använda det lilla sökfältet längst upp till höger, men det här går tusen gånger snabbare OCH främst av allt behöver man inte hela tiden lägga till sidor manuellt. Har jag besökt en mindre vanlig sida, säg Diablo 3 wiki, har Chrome fortfarande lärt sig var sidans sökfält ligger, så jag kan skriva "dia", tabba och sedan söka direkt.
Nu var det länge sedan jag sist använde FireFox så jag vet inte om de har förbättrat detta än.
---
Tack för alla tips om tillägg, killar.
Kan bidra med några schyssta jag hittade också:
"Rehost image and copy url" - Precis som det låter. Väldigt användbart om man surfar på 4chan, eller någon sida som inte stödjer hotlinks. Man högerklickar på bilden och trycker på tilläggets alternativ, så rehostas bilden och man får direkt adressen på CTRL+V, redo att sprida vidare!
"Simple scrollbars". Var tvungen att pröva. Scrollbaren blir väldigt smal, rundad och grå. Lite Mac-feeling. Ser snyggt ut!
"Ytube videos to MP3s". Lägger till en knapp i YouTube (som matchar YTs design dessutom, den ser ut precis som prenumerera-knappen) där man kan klicka för att ladda ner MP3n av videon.