Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-07-05, 21:47
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
När vi ändå håller på här. Vad tycker du om Search by Image? Själv använder jag Tineye utan undantag så hade uppskattat lite info om upplevelsen med Googles egna lösning. Då tänker jag på själva tillägget, jag vet att Google har bra med bilder osv så jag tvivlar inte på själva tjänsten.

Skillnaden är ju att man hittar den aktuella bilden plus liknande bilder.
Tineye hittar identiska bilder samt näst intill identiska som redigerats en aning.

Jag skulle säga att de kompletterar varandra och det är smidigt att ha det tillgängligt via högerklicksmenyn.

För skojs skull testade jag med din avatar.
Search by Image
Tineye
Senast redigerad av epost72 2011-07-05 kl. 21:57.
2011-07-05, 22:09
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Skillnaden är ju att man hittar den aktuella bilden plus liknande bilder.
Tineye hittar identiska bilder samt näst intill identiska som redigerats en aning.

Jag skulle säga att de kompletterar varandra och det är smidigt att ha det tillgängligt via högerklicksmenyn.

För skojs skull testade jag med din avatar.
Search by Image
Tineye

Okej. Google vinner. Men jag misstänker att Tineye är enklare att hantera när man letar efter en specifik bilds ursprung.
2011-07-05, 22:25
Medlem
qups avatar
Hej!

Kör för tillfället firefox på macbook men har inte hängt med i allt vad tillägg och sånt heter, tycker även att senaste firefox-updaten segar ner datorn och är svårintegrerbar med mitt google account (vet inte riktigt vad jag menar med det där sista). Jag funderar därför på att variera min data-miljö lite och byta webläsare. Funderar på google chrome men vet absolut ingenting om den. Jag undrar nu alltså om google chrome i jämförelse med firefox är:

Bra och isf varför?
Säker?
Snabb?
Bra mac-browser?

Nån får gärna lite kortfattat redogöra för fördelarna resp. nackdelarna med browsern.

Tack som fan!
2011-07-05, 23:39
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Hej!

Kör för tillfället firefox på macbook men har inte hängt med i allt vad tillägg och sånt heter, tycker även att senaste firefox-updaten segar ner datorn och är svårintegrerbar med mitt google account (vet inte riktigt vad jag menar med det där sista). Jag funderar därför på att variera min data-miljö lite och byta webläsare. Funderar på google chrome men vet absolut ingenting om den. Jag undrar nu alltså om google chrome i jämförelse med firefox är:

Bra och isf varför?
Säker?
Snabb?
Bra mac-browser?

Nån får gärna lite kortfattat redogöra för fördelarna resp. nackdelarna med browsern.

Tack som fan!
Först och främst så har jag aldrig kört Chrome på Mac så den biten har jag ingen aning om utan pratar från ett PC/generellt perspektiv här.

Med det undanstökat så kan jag bara rekommendera dig att installera Chrome och börja surfa och leka med inställningarna. Vilken webbläsare som är säkrast eller snabbast är ofta hugget som stucket nu för tiden, det är mer vad man gillar personligen som gör att helhetsupplevelsen blir bättre med den ena eller andra läsaren. Angående integrering med Google-konto så är det väl ganska självklart att Chrome är överlägset bäst(eller sämst om man nu är sån).

Firefox-användare har sedan Chromes begynnelse klagat på att det finns så få tillägg till Googles skapelse. Detta är en myt. Självklart var det sant till en början, men enligt mig och många andra så är inte detta en anledning till att hålla sig borta från Chrome och har inte varit det på väldigt länge.

Det jag gillade med Chrome direkt var den minimala designen, nästan all skärmyta används till det man faktiskt är ute efter - webbsidan. Idag är inte det unikt för Chrome.
En annan sak jag alltid har gillat är hur man kan hantera tabbarna med drag och släpp-teknik och framför allt att fästa flikar. Väldigt intuitivt och smidigt.
Chrome är stabil. Jag säger inte att någon annan läsare är instabil, men jag vet att Chrome är stabil i alla fall. Ibland kraschar den när en uppdatering har rullats ut, men det fixas otroligt fort varenda gång.
Osökt kommer man in på uppdateringar. Google jobbar som alla andra tillverkare hela tiden för att förbättra och utveckla sin läsare. Som jag upplever det så släpps det dock fler uppdateringar till Chrome än till dom andra webbläsarna vilket jag gillar starkt. Känns tryggt och spännande på samma gång.
Tillägg är enkla att installera/avinstallera/hantera. Se ett par inlägg uppåt för lite tips.
Omnibox. Det mest fantastiska någonsin. Inga extra sökrutor eller bars. Aktivera instant så har du hela Internet ett knapptryck på F6 bort.

Nu orkar jag inte skriva mer, men fråga gärna! Har kört Chrome sen den kom så man har väl alltid något att komma med.

EDIT: lägger till Smooth Scroll och Invisible Scrollbars till mina tilläggs-tips också. Bra grejer.
Senast redigerad av crillecrille 2011-07-05 kl. 23:44.
2011-07-05, 23:41
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Hej!

Bra och isf varför?
Säker?
Snabb?
Bra mac-browser?

Tack som fan!
Det finns två större anledningar till varför jag använder Chrome istället för FF.

1. Chrome känns snabbare, helt enkelt.
2. Det går mycket snabbare att söka på saker. Vad menar jag med det? Jo, behöver jag googla skriver jag bara in det jag ska söka på direkt i URL-fältet, vill jag söka på en film på YouTube skriver jag in "you" i URL-fältet, sedan har YouTube redan dykt upp, då kan jag trycka på tab och söka på en video direkt istället för att behöva besöka YouTube först. Förstås kan man i FF använda det lilla sökfältet längst upp till höger, men det här går tusen gånger snabbare OCH främst av allt behöver man inte hela tiden lägga till sidor manuellt. Har jag besökt en mindre vanlig sida, säg Diablo 3 wiki, har Chrome fortfarande lärt sig var sidans sökfält ligger, så jag kan skriva "dia", tabba och sedan söka direkt.

Nu var det länge sedan jag sist använde FireFox så jag vet inte om de har förbättrat detta än.

---

Tack för alla tips om tillägg, killar.

Kan bidra med några schyssta jag hittade också:

"Rehost image and copy url" - Precis som det låter. Väldigt användbart om man surfar på 4chan, eller någon sida som inte stödjer hotlinks. Man högerklickar på bilden och trycker på tilläggets alternativ, så rehostas bilden och man får direkt adressen på CTRL+V, redo att sprida vidare!

"Simple scrollbars". Var tvungen att pröva. Scrollbaren blir väldigt smal, rundad och grå. Lite Mac-feeling. Ser snyggt ut!

"Ytube videos to MP3s". Lägger till en knapp i YouTube (som matchar YTs design dessutom, den ser ut precis som prenumerera-knappen) där man kan klicka för att ladda ner MP3n av videon.
2011-07-05, 23:44
Medlem
Struttens avatar
Jag har nu insett att det är Disqus-kommentarer jag inte längre kan läsa. Någon mer som upplever detta?

Vidare har gmail helt plötsligt fått ett obegripligt svårläst kontaktkort som skymmer texten. Bara jag här också? Lite lustigt att googles mejl fungerar bättre i Explorer än i googles egen browser...
2011-07-05, 23:47
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Omnibox. Det mest fantastiska någonsin. Inga extra sökrutor eller bars. Aktivera instant så har du hela Internet ett knapptryck på F6 bort.

Jag har usla funktionstangenter, vilket för att F-knapparna är svårtillgängliga. Du vet inget annat snabbkommando för samma funktion? ctrl+e ger mig ett frågetecken där, vilket kan tas bort med backspace, och närmare än så har jag inte lyckats komma...
2011-07-05, 23:48
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
"Rehost image and copy url" - Precis som det låter. Väldigt användbart om man surfar på 4chan, eller någon sida som inte stödjer hotlinks. Man högerklickar på bilden och trycker på tilläggets alternativ, så rehostas bilden och man får direkt adressen på CTRL+V, redo att sprida vidare!
Men fy fan så bra! Du gjorde min natt
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag har nu insett att det är Disqus-kommentarer jag inte längre kan läsa. Någon mer som upplever detta?

Vidare har gmail helt plötsligt fått ett obegripligt svårläst kontaktkort som skymmer texten. Bara jag här också? Lite lustigt att googles mejl fungerar bättre i Explorer än i googles egen browser...
Disqus-fälten fungerar för mig, kan det vara så att det är blockat någonstans?

Kan du ta screenshot på gmail? Använder inte webbversionen så mycket men ser helt normalt ut när jag loggade in nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag har usla funktionstangenter, vilket för att F-knapparna är svårtillgängliga. Du vet inget annat snabbkommando för samma funktion? ctrl+e ger mig ett frågetecken där, vilket kan tas bort med backspace, och närmare än så har jag inte lyckats komma...
Vet tyvärr ingen annan än CTRL+E, men det finns lite hotkey-tillägg som kanske kan hjälpa. Alternativt kan du ju hotkeya tex Ctrl+ALT+E till F6 med något litet program, kan ju vara värt tio minuters arbete för att sen tjäna in den tiden i det långa loppet
Senast redigerad av crillecrille 2011-07-05 kl. 23:52.
2011-07-05, 23:52
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Okej. Google vinner. Men jag misstänker att Tineye är enklare att hantera när man letar efter en specifik bilds ursprung.
Jo just i det fallet, men man kan säkert visa på helt omvända resultat också.
Därav använder jag bägge två.
2011-07-06, 00:32
Medlem
qups avatar
Citat:
Först och främst så har jag aldrig kört Chrome på Mac så den biten har jag ingen aning om utan pratar från ett PC/generellt perspektiv här.

Med det undanstökat så kan jag bara rekommendera dig att installera Chrome och börja surfa och leka med inställningarna. Vilken webbläsare som är säkrast eller snabbast är ofta hugget som stucket nu för tiden, det är mer vad man gillar personligen som gör att helhetsupplevelsen blir bättre med den ena eller andra läsaren. Angående integrering med Google-konto så är det väl ganska självklart att Chrome är överlägset bäst(eller sämst om man nu är sån).

Firefox-användare har sedan Chromes begynnelse klagat på att det finns så få tillägg till Googles skapelse. Detta är en myt. Självklart var det sant till en början, men enligt mig och många andra så är inte detta en anledning till att hålla sig borta från Chrome och har inte varit det på väldigt länge.

Det jag gillade med Chrome direkt var den minimala designen, nästan all skärmyta används till det man faktiskt är ute efter - webbsidan. Idag är inte det unikt för Chrome.
En annan sak jag alltid har gillat är hur man kan hantera tabbarna med drag och släpp-teknik och framför allt att fästa flikar. Väldigt intuitivt och smidigt.
Chrome är stabil. Jag säger inte att någon annan läsare är instabil, men jag vet att Chrome är stabil i alla fall. Ibland kraschar den när en uppdatering har rullats ut, men det fixas otroligt fort varenda gång.
Osökt kommer man in på uppdateringar. Google jobbar som alla andra tillverkare hela tiden för att förbättra och utveckla sin läsare. Som jag upplever det så släpps det dock fler uppdateringar till Chrome än till dom andra webbläsarna vilket jag gillar starkt. Känns tryggt och spännande på samma gång.
Tillägg är enkla att installera/avinstallera/hantera. Se ett par inlägg uppåt för lite tips.

Nu orkar jag inte skriva mer, men fråga gärna! Har kört Chrome sen den kom så man har väl alltid något att komma med.

EDIT: lägger till Smooth Scroll och Invisible Scrollbars till mina tilläggs-tips också. Bra grejer.

Tack för välskrivet svar!

Installerade och sitter nu på chrome. Det känns rätt bra, det lilla jag hunnit testa. Dock tycker jag den segar lite (när jag scrollar på flashback hänger den inte riktigt med, något jag inte upplevde på firefox). Hursom, browsern verkar grymt bra faktiskt, lite lik safari fast bättre vilket jag gillar. Den är skönt avskalad och det känns som om dom har hittat en perfekt default-färgton. Utöver det är direktsökningsfältet jävligt skönt men jag tror det kommer ta tid att vänja sig av vid att trycka på hemknappen (och förvänta sig google.se) eller att rent av skriva google.se i sökfältet och sedan söka från själva sidan. Finns något snabbkommando som direkt flyttar fokus och markerar sökfältet så det bara är att trycka på typ tab oavsett vad man håller på med och sedan börja skriva sökord?

Det här kanske är en vansinnigt efterbliven fråga men är det någon skillnad på hur mycket datamängd olika webläsare använder för att ladda sidor. Anledningen till att jag frågar är för att jag sitter på en begränsad datamängd per månad och har hört att t.ex. opera komprimerar sina sidor för att minska dataöverföringen (är kanske ute och cyklar som sagt). Om så är fallet, hur står sig chrome i förhållande till t.ex. firefox i det avseendet?

Vidare undrar jag hur det ser ut med applikationer eller tillägg. Hur ser säkerheten ut (generellt) vid installation av sådana? Och vilka tillägg bör en lekman som jag ha för att optimera min chrome-tillvaro?
2011-07-06, 00:53
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Tack för välskrivet svar!

Installerade och sitter nu på chrome. Det känns rätt bra, det lilla jag hunnit testa. Dock tycker jag den segar lite (när jag scrollar på flashback hänger den inte riktigt med, något jag inte upplevde på firefox). Hursom, browsern verkar grymt bra faktiskt, lite lik safari fast bättre vilket jag gillar. Den är skönt avskalad och det känns som om dom har hittat en perfekt default-färgton. Utöver det är direktsökningsfältet jävligt skönt men jag tror det kommer ta tid att vänja sig av vid att trycka på hemknappen (och förvänta sig google.se) eller att rent av skriva google.se i sökfältet och sedan söka från själva sidan. Finns något snabbkommando som direkt flyttar fokus och markerar sökfältet så det bara är att trycka på typ tab oavsett vad man håller på med och sedan börja skriva sökord?

Det här kanske är en vansinnigt efterbliven fråga men är det någon skillnad på hur mycket datamängd olika webläsare använder för att ladda sidor. Anledningen till att jag frågar är för att jag sitter på en begränsad datamängd per månad och har hört att t.ex. opera komprimerar sina sidor för att minska dataöverföringen (är kanske ute och cyklar som sagt). Om så är fallet, hur står sig chrome i förhållande till t.ex. firefox i det avseendet?

Vidare undrar jag hur det ser ut med applikationer eller tillägg. Hur ser säkerheten ut (generellt) vid installation av sådana? Och vilka tillägg bör en lekman som jag ha för att optimera min chrome-tillvaro?
Både Safari och Chrome är baserade på något som heter Webkit, så jag kan tänka mig att känslan är ganska lik i vissa avseenden.

På PC trycker man bara F6 för att hoppa till omniboxen, verkar som att COMMMAND+L fungerar på Mac.

Jag vet att Opera Mobile har en funktion där sidan du hämtar körs genom deras server där vissa saker komprimeras(främst bilder), men är rätt säker på att ingen vanlig webbläsare gör det så det lär inte vara någon skillnad.

För tilläggstips behöver du bara kolla några inlägg bakåt. Jag och ett par andra användare har droppat en hel del godis Har aldrig märkt av några problem med säkerheten eftersom tilläggen rankas och kommenteras helt öppet.
2011-07-06, 09:41
Medlem
qups avatar
Citat:
För tilläggstips behöver du bara kolla några inlägg bakåt. Jag och ett par andra användare har droppat en hel del godis Har aldrig märkt av några problem med säkerheten eftersom tilläggen rankas och kommenteras helt öppet.

Fint, de verkar ju toppen!

Jag har lite problem med synkroniseringen av mitt google-konto. Vad innebär det egentligen att synkronisera? Det alternativ som jag får upp när jag väljer att anpassa stämmer inte riktigt med min bild av vad synkroniseringen borde vara. En av anledningarna till att jag skaffade chrome var att mitt konto på något sätt skulle vara en del av helheten utan att jag skulle behöva skriva en massa lösenord och trycka på en massa onödiga knappar osv. Främst av allt ville jag ha en smidig lösning på gmail, alltså något sätt som gör att jag slipper sitta med en öppen flik samt blir påmind genom ljud eller liknande när ett nytt mejl kommer in. Testade gmail-appen men den verkar inte fungera och registrerar i princip bara nya mejl om det finns en öppen flik precis i min inkorg.

Vad finns det för rss-lösningar för chrome? firefox hade ett anpassningsbart verktygsfält där en rss-knapp fanns valbar. Jag använder google-reader och vill kunna börja prenumerera på sidor utan att behöva gå via själva reader-sidan (kanske man inte alls behöver men jag har som sagt tidigare stelnat lite i mitt förhållningssätt till browsers), alltså bara genom att trycka på typ en knapp eller helst av allt ett kortkommando.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in