Citat:
Ursprungligen postat av CAIRO
Jag bytte nyligen webbläsare till Google Chrome, men stör mig på stavningskontrollen. När jag skriver växlar jag mellan engelska och svenska hela tiden, och om jag skriver med fel inställt blir ju klart orden understrukna med röd markering. Men växlar jag då till rätt språk på stavningskontrollen, så hänger inte markeringarna med, ytan blir då kvar. Detta är mycket störande. Vet någon hur man råder bot på detta problem? (Det funkade bra i Mozilla Firefox...)
Från början så fungerade bara stavningskontrollen för det språk som man hade valt för Chrome installationen. I version 5 så förbättrades det så att man kan växla mellan både svenska och engelska. Dock så krävs det fortfarande att man manuellt växlar mellan de två genom att högerklicka och välja mellan svenska och engelska, Chrome är inte smart nog att själv växla mellan de olika ordlistorna. I Safari så känner webbläsaren själv av vilket språk som används och växlar automatiskt, om jag inte miss-minner mig.
I alla fall om du redan skrivit en bit på tex svenska men webbläsaren är inställd på engelska, ändra då till svenska. Sen får du pila igenom all text som du redan hade skrivit. Alla ord som passeras med markören kommer då att kontrolleras och felskrivna ord markeras.
Jag irriterar mig också på dessa svagheter i Chromes rättstavningsfunktion, det faktum att webbläsaren inte själv klarar att byta mellan ordlistor samt att texter som man redan skrivit inte kollas igenom automatiskt om man byter språk utan man måste själv manuellt gå bakåt i texten.