Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-06-11, 18:06
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Ja.
Ja.
Nej.
Nej, vill inte avinstallera då jag har massa bokmärken etc som kommer försvinna(?)

Tankar senaste versionen nu, att jag inte tänkt på det. Hoppas det löser problemet

EDIT: "Cannot install the same version of chrome that is already running.."
hade senaste mao. Vadfan kan ha hänt? Vet att jag installera ny flashplayer, antagligen den som spökat till det? Börjar bli less på Chrome och dess småbuggar, tycker FF är en mycket mer komplett webbläsare. Aldrig haft några egentligen problem med den. Chrome ser dock bättre ut.
Du kan spara bokmärkena på skrivbordet eller ett usb-minne och sedan avinstallera chrome. Sen kan du ta in bokmärkena igen.
2011-06-11, 21:36
Bannlyst
God afton!

Jag får följande felmeddelande när jag ska ansluta till internet via Chrome;
Error 105 (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED)

Vad ska jag göra? Jag kommer in i routern via 192.168.2.1, som sig bör, och där står det att jag skall ha internet anslutning. Men som sagt så vill inte chrome ta mig ut på nätet. Jag har inte heller någon annan webbrowser installerad så att jag kan kolla ifall det bara är chrome som krånglar...

Något geni där ute som sitter på en mirakelkur till mitt problem? Jag hade varit mycket tacksam!

Må väl!
2011-06-11, 21:44
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyskedii
God afton!

Jag får följande felmeddelande när jag ska ansluta till internet via Chrome;
Error 105 (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED)

Vad ska jag göra? Jag kommer in i routern via 192.168.2.1, som sig bör, och där står det att jag skall ha internet anslutning. Men som sagt så vill inte chrome ta mig ut på nätet. Jag har inte heller någon annan webbrowser installerad så att jag kan kolla ifall det bara är chrome som krånglar...

Något geni där ute som sitter på en mirakelkur till mitt problem? Jag hade varit mycket tacksam!

Må väl!
Ursäkta, men hur har du kunnat skriva det här på inlägget då??
Men har du uppdaterat Chrome??
Har du startat om Chrome??
Har du startat om datorn??
2011-06-11, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Ursäkta, men hur har du kunnat skriva det här på inlägget då??
Men har du uppdaterat Chrome??
Har du startat om Chrome??
Har du startat om datorn??

Man har (kanske????) tillgång till fler än 1 dator?

NEJ jag har inte uppdaterat chrome då jag inte kommer åt nätet, JA jag har startat om chrome, JA jag har startat om datorn. Kan någon som vet någonting om problemet i sig fråga?

När jag använder mig utav MSN för att felsöka vart problemet ligger säger den att det är DNS samt Key Ports som inte fungerar som de skall, dvs att jag får en varningstriangel bredvid dessa.

Jag har googlat som en galning, lagt in manuell DNS samt restartat datorn x-antal gånger utan att det hjälper... Som sagt så har jag inte heller någon annan webbrowser, så jag kan inte kolla om det enbart är GC som har problem.

Nästa inlägg får gärna vara lite mer givande, och helst skrivet av någon med lite mer kunskap än "starta om". Hejdå.

EDIT: Postat från en polares konto mvh Tyskedii
Senast redigerad av lidbasjakob 2011-06-11 kl. 22:21.
2011-06-11, 22:35
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidbasjakob
Man har (kanske????) tillgång till fler än 1 dator?

NEJ jag har inte uppdaterat chrome då jag inte kommer åt nätet, JA jag har startat om chrome, JA jag har startat om datorn. Kan någon som vet någonting om problemet i sig fråga?

När jag använder mig utav MSN för att felsöka vart problemet ligger säger den att det är DNS samt Key Ports som inte fungerar som de skall, dvs att jag får en varningstriangel bredvid dessa.

Jag har googlat som en galning, lagt in manuell DNS samt restartat datorn x-antal gånger utan att det hjälper... Som sagt så har jag inte heller någon annan webbrowser, så jag kan inte kolla om det enbart är GC som har problem.

Nästa inlägg får gärna vara lite mer givande, och helst skrivet av någon med lite mer kunskap än "starta om". Hejdå.

EDIT: Postat från en polares konto mvh Tyskedii
Du får ursäkta för att det kanske var dumma förslag, men förvånansvärt ofta brukar det hjälpa med dessa åtgärder. Men tyvärr gjorde det inte det för dig. Hade du skrivit att du redan hade försökt med de åtgärderna hade jag ju inte behövt föreslå de.
Men prova att reseta routern, om du nu inte redan har gjort det??
Har du tillgång till en annan dator, eller inte?? Eftersom du skrev från en kompis konto. Kommer du ut på internet på din andra eventuella dator, är det ju nog problem med just den här datorn och borde ju i så fall inte vara problem med routern.
Ansluter du datorn till internet trådlöst eller med sladd?? Har du provat att ansluta på båda sätten??
Om du har en annan dator, kan du ju ladda ner en annan webbläsare och föra över på ett USB-Minne och sen installera på den strulande datorn för att se om det fungerar att komma ut på internet med den webbläsaren.
Du får ursäkta om du tycker att dessa förslag är dumma och du redan har gjort dom, men jag vill faktiskt bara försöka hjälpa till. Du får ju ta och vara glad att någon vill svara på dina inlägg när du är så otrevlig.
Senast redigerad av Quwerrt93 2011-06-11 kl. 22:38.
2011-06-11, 22:57
Bannlyst
Citat:
Du får ursäkta för att det kanske var dumma förslag, men förvånansvärt ofta brukar det hjälpa med dessa åtgärder. Men tyvärr gjorde det inte det för dig. Hade du skrivit att du redan hade försökt med de åtgärderna hade jag ju inte behövt föreslå de.
Men prova att reseta routern, om du nu inte redan har gjort det??
Har du tillgång till en annan dator, eller inte?? Eftersom du skrev från en kompis konto. Kommer du ut på internet på din andra eventuella dator, är det ju nog problem med just den här datorn och borde ju i så fall inte vara problem med routern.
Ansluter du datorn till internet trådlöst eller med sladd?? Har du provat att ansluta på båda sätten??
Om du har en annan dator, kan du ju ladda ner en annan webbläsare och föra över på ett USB-Minne och sen installera på den strulande datorn för att se om det fungerar att komma ut på internet med den webbläsaren.
Du får ursäkta om du tycker att dessa förslag är dumma och du redan har gjort dom, men jag vill faktiskt bara försöka hjälpa till. Du får ju ta och vara glad att någon vill svara på dina inlägg när du är så otrevlig.

Det är totalt 4 laptops i hushållet (inklusive den jag skriver ifrån nu) och min stationära som jag använder till spel och liknande. Det är enbart på den problemet finns.

Jag laddade hem IE och även det funkade inte, dock kom jag till google men inte längre (till exempel så visades inga bilder om jag sökte på "hej" under google bilder).
Jag har tyvärr ingen möjlighet att dra nätverkskabel till routern heller då den är för långt bort.

Inte min mening att vara otrevlig, dock så var det lite väl mycket för mig när jag suttit i 1h+ och pillat som en galning utan att komma ett enda steg i rätt riktning att höra att jag skulle restarta datorn (kan man ju kanske förstå? )

Konstaterande;
Det verkar som att nätverksinställningarna på min stationära har havererat totalt.
Jag kommer inte ut på nätet via browser (dock såg jag att mina uoppdaterade antivirusprogram och liknande hade uppdaterat sig efter ett tag, så helt utan internetåtkomst verkar jag inte vara)

Fråga;
Finns det något sätt att, likt en formatering, återställa nätverks-inställningarna till fabriks-inställningarna? Jag orkar fan inte med en formatering, tar sån sjuk jävla tid!

Tack för svaret!

Mvh
2011-06-12, 01:06
Medlem
lanzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lanzer
Minsann... Här fungerar det som det ska. Med tanke på uppdateringen, så har jag några funderingar... Man kan ju inte bara rensa "flash cookies" (plug-in data) utan måste samtidigt också rensa vanliga cookies.

I de flesta artiklar får man det att låta som att man har fått en ny möjlighet. Den möjligheten sitter ju ihop med vanliga "rensa cookies och annan site data" så att säga...

Hur startar man Apps via sökfältet? Vad ska man skriva?

Sen har jag också funderat på att när man exempelvis installerar ett tema, så syns en .crx fil i typ 2 sekunder som laddas hem i nedladdnings-fältet. Men var tar sen dessa vägen? I Appdata/Chrome/Extensions, det finns inga .crx där... Vad är grejen liksom? Om jag sedan byter tema, finns då det gamla kvar där någonstans? Hur aktiverar jag då det, om jag t.ex inte minns vad det tidigare temat jag använde heter? Det finns massa olika mappar med namn som "ad70320adgdaeaehl49823" typ och som sedan har några filer i sig (ej virus eller dylikt), finns det .JAS eller vad det nu hette som tydligen ska bli "upp packade" av .crx filen som laddas hem, som själv tydligen (efter vad jag läst när jag luskat lite på nätet) ska vara som ett motsvarande ZIP-arkvi.. Men dessa filer är ju icke öppningsbara så att säga, blir lite krångligt för den genomsnittliga användaren.. I Google's "hjälp" fält så står det att man kan hitta/avinstallera teman/.crx filer helt från datorn genom att skriva in "chrome:extensions" i omniboxen, detta måste vara något väldigt gammalt. I Firefox vet jag ju att man lätt hittar temat man hämtat i "Add-On" bar'N, i Chrome är det ju svårare om man t.ex byter eller ja så, ni förstår nog hoppas jag... Vet inte riktigt hur jag ska finskriva min förklaring, är lite stressad..

Justja! Denna också... Jag brukar köra med CCleaner, och den hittar alltid Temporary Internet Files från IE osv, fastän jag ej använder IE överhuvudtaget. Har det att göra med att IE på något sätt är bundet till Windows så att säga, satt om jag använder en annan webläsare så kommer det ändå Internet Files osv till ngn IE mapp eller till IE? Ni hajar hur jag menar.. Typ som i chrome's proxy inställning, där man tar IE's... Varför gör man det förresten?

Bump!
2011-06-12, 02:11
Medlem
Citat:
Du kan spara bokmärkena på skrivbordet eller ett usb-minne och sedan avinstallera chrome. Sen kan du ta in bokmärkena igen.
Alltså jag kommer in på facebook. Men jag ser bara själva grund-outfiten. Alltså ramen runt om, att jag har X antal nya händelser, men kan inte se vilka/gå till min profil/startsida etc. Bra skumt.
2011-06-12, 03:43
Medlem
Jag kan ingenting om datorer (ja jag är kvinna ) och har nu råkat ut för ett litet problem (som jag antar är otroligt lättfixat om man begriper sig på sånt här), hoppas att någon har svar.. Grejen är den att jag inte längre kan spela flash games eller se youtube klipp eller något liknande - jag får bara ett meddelande om att jag "saknar plugin". Och jag har ingen aning om vad det är för något.

Jag har använt Chrome i en massa år och har aldrig tidigare upplevt detta - jag verkligen älskar Chrome, den verkar sköta allt med uppdateringar osv automatiskt, jag har aldrig behövt göra något alls med Chrome förutom att använda den. *kärlek* Därför blev jag lite förvånad när detta problem dök upp från ingenstans..

Tack på förhand!
2011-06-12, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Runa
Jag kan ingenting om datorer (ja jag är kvinna ) och har nu råkat ut för ett litet problem (som jag antar är otroligt lättfixat om man begriper sig på sånt här), hoppas att någon har svar.. Grejen är den att jag inte längre kan spela flash games eller se youtube klipp eller något liknande - jag får bara ett meddelande om att jag "saknar plugin". Och jag har ingen aning om vad det är för något.

Jag har använt Chrome i en massa år och har aldrig tidigare upplevt detta - jag verkligen älskar Chrome, den verkar sköta allt med uppdateringar osv automatiskt, jag har aldrig behövt göra något alls med Chrome förutom att använda den. *kärlek* Därför blev jag lite förvånad när detta problem dök upp från ingenstans..

Tack på förhand!

Du kan behöva tanka hem nyaste versionen av Flash manuellt; http://get.adobe.com/se/flashplayer/

Min fråga;
Kan jag ta en systemåterställning genom bios? I min ilskedimma igår tog jag bort ett par settings (ja, jag är dum i huvudet när jag blir irriterad) så nu bootar inte mitt OS (xp).
Jag vet enbart hur man gör systemåterställning genom kontrollpanelen, kan man även göra det genom Bios? Jag har i.a.f aldrig hört talas om något sådant.

Peace.

Löst; jag lyckades komma in i felsäkert läge och ta systemåterställning genom det.
Senast redigerad av Tyskedii 2011-06-12 kl. 10:56.
2011-06-12, 23:35
Medlem
Qrikkos avatar
Sparas de favoriter man har i Chrome till en viss HTMl-fil? I så fall, vad heter den?

(Kort och gort, hur för jag över mina favoriter till FF?
2011-06-12, 23:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qrikko
Sparas de favoriter man har i Chrome till en viss HTMl-fil? I så fall, vad heter den?

(Kort och gort, hur för jag över mina favoriter till FF?

http://www.pconline.se/artiklar/byt-webblasare-sa-flyttar-du-bokmarken/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in