2011-04-10, 12:51
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Det finns även videor som förklarar hur man gör om man bara söker lite
Kan du hjälpa mig med sökningen? Jag hittar bara skedtricken. Det jag vill veta är hur han kan rita av en symbol som någon annan ritat, utan att ha sett den.
Citera
2011-04-10, 12:51
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
Han körde ett av sina trick på Schulman show oxå. Schulman ritade en teckning och Uri återskapade den.

Men menar ni att det är uppgjort? Att de han gör tricket för är med på det? Skulle inte det läckas ut tillslut? Schulman sa att det inte fanns en chans att Uri kunde se vad han ritade.
Enligt hans sunda förnuft, ja.
Citera
2011-04-10, 13:27
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Enligt hans sunda förnuft, ja.
Absolut!

Men menar du att tricket är att Uri ändå, på något sätt, ser vad personen ritar? Hur gör han isf?

(Förtydligande: Jag försöker inte implicera att Geller har paranormala förmågor, utan jag vill bara veta hur fasen han gör.)
Citera
2011-04-10, 13:47
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Alltså, jag måste bara fråga, anser du att folk ljuger överhuvudtaget, någonsin? Dvs, finns det lögnare ute i samhället? Tror du de är vanliga, eller tror du att det är mer sisådär 5-6 pers inom Sveriges gränser?

Tror du att folk är kapabla att ljuga om paranormala fenomen? Tror du att det händer att folk någonsin ljuger för att få uppmärksamhet, eller är det helt uteslutet för dig av någon anledning?

Som du skriver och resonerar så verkar du alltid utgå ifrån att exakt allt som sägs av en människa alltid måste vara helt 100-procentligt sant oavsett hur vilda fantasier det än verkar handla om, gör du verkligen det?

Alltså, jag måste bara fråga dig, anser du att allt som Uri Geller gör, bara är konspirationer från hans sida?

Uri Geller talar aldrig sanning, han bara konspirerar emot oss?

Anser du verkligen det?
Citera
2011-04-10, 13:51
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Han körde ett av sina trick på Schulman show oxå. Schulman ritade en teckning och Uri återskapade den.

Men menar ni att det är uppgjort? Att de han gör tricket för är med på det? Skulle inte det läckas ut tillslut? Schulman sa att det inte fanns en chans att Uri kunde se vad han ritade.

Helt korrekt!

Här är länken till det, spola till ca mitt i programmet:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/schulmanshow/article12780683.ab
http://blogg.aftonbladet.se/schulman/2011/03/jag-tror-bestamt-det-ar-fredag-och-det-innebar-schulman-show

Citera
2011-04-10, 13:53
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Det faktum att illusionister gör samma trick utan att hävda att det är paranormala förmågor tycker jag pekar på att Uri också saknar paranormala förmågor.

Ge oss då något enda exempel där någon illusionist kan kopiera det som vår paranormale Uri Geller gör, vad anbelangar teckningarna!
Citera
2011-04-10, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ge oss då något enda exempel där någon illusionist kan kopiera det som vår paranormale Uri Geller gör, vad anbelangar teckningarna!

Påstår du att han är den enda som kan det? Nollan på första avsnittet av Fenomen (som förövrigt är sjukt likt miffot på din avatar) gjorde ju ett sådant trick. Samma trick fast kanske inte lika bra genomfört
Citera
2011-04-10, 14:24
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Alltså, jag måste bara fråga dig, anser du att allt som Uri Geller gör, bara är konspirationer från hans sida?

Uri Geller talar aldrig sanning, han bara konspirerar emot oss?

Anser du verkligen det?

Svar nej. Den uppfattning jag bildat mig av Uri Geller är att han är en typiskt uppmärksamhetssökande människa som skaffar sig sin bekräftelse och sina "ryggklappar" genom att uppvisa magitrick för folk, och i många fall så hävdar han ju inte ens bestämt att det skulle varit något övernaturligt i görningen (eller så säger han att han inte kan förklara det själv) så på så vis så är det ju svårt att säga att han ljuger rakt av.

Men visst leker han mycket med sanningen, hans "osäkerhet" innan han avslöjar t.ex en ritad bild ("jag är inte säker på att det blir rätt den här gången för det är en så svår bild") är HELT 100-procentligt skådespelad. Så pass bra är jag faktiskt ändå på att avläsa människor att jag kan se det direkt, Uri VET att han ritat helt rätt varje gång, det finns många såna små tecken som ger slutsatsen att han dramatiserar jäkligt mycket och bara showar, och på sätt och vis handlar ju även sånt om "lögner" även om de kanske är så små att de får anses vara "vita".

Men nej, jag tror inte att Uri alltid ljuger jämt och ständigt, och det tror jag inte att andra som tror på paranormala fenomen eller påstår sig ha "förmågor" gör heller. Däremot tror jag att de som talar sanning kanske ofta ändå kan ha lurat sig själva genom att de är ovanligt naiva och blåögda.

Vore ändå väldigt intressant med ett svar på de frågor jag ställde till dig, jag är uppriktigt nyfiken på hur du ställer dig till dem.
Citera
2011-04-10, 22:09
Medlem
Lurad slavs avatar
Men hur gör han då? Jag har inte hittat nån info/video som visar tricket hur han kan veta vad någon har ritat. Nån som vet?
Citera
2011-04-10, 22:52
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Absolut!

Men menar du att tricket är att Uri ändå, på något sätt, ser vad personen ritar? Hur gör han isf?

(Förtydligande: Jag försöker inte implicera att Geller har paranormala förmågor, utan jag vill bara veta hur fasen han gör.)
Vet inte. Men då en trollkonstnär är en artist så måste denne ha kontroll hela tiden. Publiken skall bara se det trollkonstnären vill att de skall se. Skillnaden mot seriösa trollkonstnärer är att de inte gör publiken till "medskyldiga" (inte samma sak som att publiken får delta, nota bene) - dvs att de levererar rätt och slätt. Med Geller är det ett ständigt tjatande om vad han gör och vad han inte gör. Så att Schulman sitter där och bedyrar massa saker är precis vad Geller ville. Vad skulle Schulman annars göra? Hålla käften eller säga att han inte tror på någonting och framstå som en surmule?

Ett av de bästa trollkonsterna jag har sett på teve som var raka motsatsen till Gellers gaggande var någon brasilianare (?) som tog "itusågade damen" till en ny nivå. Man använde sig av enkla, nästan sjukhusliknande kläder. Kvinnan lade sig på bänken och sågades itu med en cirkelsåg så att "inälvor flög". När hon sedan var "hopsatt" så bugade de mot publiken. Och allt detta utan ett ord. Mycket effektfullt.
Citera
2011-04-10, 23:47
Medlem
nozinans avatar
Citat:
Men hur gör han då? Jag har inte hittat nån info/video som visar tricket hur han kan veta vad någon har ritat. Nån som vet?
Kanske genom att påverka människor utan de förstår det, de ritar inte vad de vill utan vad uri vill.
Så här gör derren för att luras, förklaras i slutet på filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=1Dt-fdqrd3Q&feature=fvst

Finns fler med Derren Brown där han bla gör samma trick som uri och ritar en likadan bild men de förklarar inte tricket hur tricket görs. Sök annars på Fexeus som gjorde serien hjärnstorm i SVT.
Citera
2011-04-11, 00:08
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Ett av de bästa trollkonsterna jag har sett på teve som var raka motsatsen till Gellers gaggande var någon brasilianare (?) som tog "itusågade damen" till en ny nivå. Man använde sig av enkla, nästan sjukhusliknande kläder. Kvinnan lade sig på bänken och sågades itu med en cirkelsåg så att "inälvor flög". När hon sedan var "hopsatt" så bugade de mot publiken. Och allt detta utan ett ord. Mycket effektfullt.

http://www.youtube.com/watch?v=DiSOS0LTI2A ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in