2011-03-24, 09:50
Medlem
Curses avatar
Han gör ett trolleritrick... förstår inte vad det har med ateister att göra?!?!
Citera
2011-03-24, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Men saken är ju den att Hanna hade ritat det INNAN Uri gjorde det!

Eller hur?

Ja. Hur skulle han annars kunna rita av den?
Citera
2011-03-24, 10:03
Medlem
Curses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejabjorn
Det roliga är ju att han säger exakt samma grejer varje gång han gör det där. Minns när han gjorde samma experiment med Filip och Fredrik. Han säger alltid "folk brukar rita en blomma eller ett träd eller något liknande". Sedan kör han alltid den där "millimetrical"-grejen där han visar att båda ritningarna är exakt lika stora.

På tal om Filip och Fredrik påstår Geller i det programmet att han blivit testad av en RAD olika universitet och forskningsinstitut, varpå han rabblar upp Harvard, Oxford (och en massa andra institut jag inte kan nämna på rak arm) och säger "the list goes on and on". Har han verkligen gjort dessa tester i en kontrollerad miljö eller är det bara snack?

Jag säger inte att Oxford eller Harvard är ett gäng idioter, har en stor respekt för deras arbeten. MEN, dom är inte några illusionister... det är vetenskapsmän... m a o dom går att lura lika bra som alla andra, skulle han verkligen vilja bli testad så skulle han låta sig testas av nån illusionist/trollkarl som kan göra tricket utan några övernaturliga förmågor....
Citera
2011-03-24, 10:07
Medlem
Du är så fruktansvärt dum i huvudet att jag blir irriterad. Att alla har olika mental förmåga är vare sig irriterande eller konstigt men när människor som är ovanligt efterblivna tror att de förstår saker bättre än andra, blir det fruktansvärt irriterande. Du kan sammanfattas med ett citat från Sopranos, "Some people are so far behind in the race, they actually think they lead".

Du vill så gärna tro på något att du kan få din simpla hjärna att hitta bevis i ett värdelöst trolleritrick.
Uri är känd för att han kunde böja skedar med tankefraft, snacka om den mest meningslösa mentala förmågan någonsin.(Måste jag påpeka att han inte hade den på riktigt?)
Citera
2011-03-24, 10:07
Medlem
Jackandvincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theuman
Uri har tjänat miljontals dollar genom att leta olja till amerikanska oljebolag så man kan nog säga att han gör mer än bara böja skedar!

källa tack...?
Citera
2011-03-24, 10:15
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
.
PARANORMALE URI GELLER ÄR PÅ G IGEN !!!

HÄR CHOCKAR HAN HELA MORGONPASSETS P3 REDAKTION !!!

Kolla själva:

http://kanal5.se/web/guest/fenomen/-/artikel/av/Cw99/1097/4889487/1.0

Häftigt, eller hur?

Hur förklarar ateisterna Uri Gellers paranormalitet?

Hmm...

.

Som tidigare har sagt. James Randi. Men bäst är Darren Brown som gör saker 1000 ggr bättre än dem flesta. Uri är en bluff som sysslar med bedrägeri. Religion är en bluff och livet har ingen mening. Så njut av den korta tid vi har här fullt ut och slösa inte tid på idioter som Uri!
Citera
2011-03-24, 10:17
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobgren
Att sälja det "paranormala" som fakta är en sorts modernt bondfångeri som omsätter stora summor tack vare folks dumhet, godtrogenhet och liktgiltighet inför skillnaden mellan tro och kunskap. Detta anser jag vara ett stort problem; dumhet och okunskap, särskilt den sort som går att exploatera på olika sätt, är en samhällsfara.

Att folk anser att detta är ok eftersom det är "en fascinerande show", är en del av problemet - det visar hur djupt samhällets skådespelskaraktär har satt sig i det allmänna medvetandet. Som jag skrev tidigare hade detta varit en kul show om man varit öppen med att alltihop är bluff, men problemet är att man påstår att Geller faktiskt besitter paranormala förmågor. Det gör hela skillnaden.

Aha, nu förstår jag hur du menar.
Njae, jag har alltid sett det som en del av showen, lite grand unisont med en magiker som säger...
"nu skall jag trolla bort duvan"
Jag har liksom alltid tyckt att det är del i showen och att folk inte torde ta det bokstavligt.
Detsamma har jag alltid tänkt för geller och liknande.
Dom säger "nu skall jag visa mina tankeöverföringskrafter" eller liknande, då har jag alltid tänkt mig det som en del av showen, på samma sätt som exemplet ovan.
Om det finns människor som verkligen går på sådant då, känns mer som deras problem, jag är mest road, om showen är bra förstås.
Citera
2011-03-24, 10:20
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Religion är en bluff och livet har ingen mening.

Vad religion är och livets mening finns det väl tusentals olika uppfattningar om, att förmena folk sin tro att det finns en större mening i livet en att bara vara här under några korta år, känns futtigt, men när det gäller religion som manipulativ företeelse för att styra världens får, då håller jag verkligen med dig.
Citera
2011-03-24, 10:32
Medlem
Noobgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Aha, nu förstår jag hur du menar.
Njae, jag har alltid sett det som en del av showen, lite grand unisont med en magiker som säger...
"nu skall jag trolla bort duvan"
Jag har liksom alltid tyckt att det är del i showen och att folk inte torde ta det bokstavligt.
Detsamma har jag alltid tänkt för geller och liknande.
Dom säger "nu skall jag visa mina tankeöverföringskrafter" eller liknande, då har jag alltid tänkt mig det som en del av showen, på samma sätt som exemplet ovan.
Om det finns människor som verkligen går på sådant då, känns mer som deras problem, jag är mest road, om showen är bra förstås.

Fast jag tycker att det är betydligt mer fascinerande med en bra illusionist som är öppen med att hans redskap är fingerfärdighet, avledningstekniker och psykologi, än med någon tönt som försöker sälja sina tricks som "paranormala" förmågor.

Mänsklig uppfinningsrikedom och skicklighet är så mycket roligare än påhittade magiska krafter - i alla fall i verkligheten. Vill jag ha sprakande magi och mystiska, oförklarliga skeenden läser jag lite fantasy eller SF. Där händer det i alla fall rejäla grejer, inga simpla partytricks från bondfångare som böjer skedar och ritar streckgubbar.
Citera
2011-03-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo08
Har ingen data på om det är sant att han blivit testad av olika institut. Dock så erbjuder ju James Randi fortfarande 1 000 000$ för den som på ett av båda parter acceptabelt sätt kan genomföra en studie som bevisar ett paranormalt, ockult eller övernaturligt fenomen. Man kan ju tro att Uri skulle stå först i kön för ett sånt erkännande, men han har tyävrr många gånger vägrat att ställa upp.
Källa där Uri tackat nej?
Citera
2011-03-24, 10:40
Medlem
Bergamotts avatar
Citat:
Samma block?

Inte alls!

Kolla detta, samma med Filip o Fredrik:

http://www.youtube.com/watch?v=feUUZ_dNuJk

Inget karbonpapper...

Behövs inget karbonpapper. Trycket från pennspetsen kommer ändå att lämna små märken i pappersbunten som användes som underlag. I svag och rätt vald belysning är det bara Geller som kan se märkena från sin synvinkel. Geller missade överdelen på 5:an därför att just den biten är där en högerhänt person (som Filip) lägger minst tryck. Testa själv.
Citera
2011-03-24, 10:41
Medlem
Damacys avatar
Uri är en duktig illusionist, men jag har svårt att uppskatta honom då han insisterar på att han har magiska krafter istället för att bara acceptera att han är en showartist.

Sen, som någon påpekade, så känns det ju rätt värdelöst att hålla på och böja skedar och få folk att rita fyrkanter på papperslappar om man verkligen har dessa magiska krafter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in