Citat:
Ursprungligen postat av Noobgren
Att sälja det "paranormala" som fakta är en sorts modernt bondfångeri som omsätter stora summor tack vare folks dumhet, godtrogenhet och liktgiltighet inför skillnaden mellan tro och kunskap. Detta anser jag vara ett stort problem; dumhet och okunskap, särskilt den sort som går att exploatera på olika sätt, är en samhällsfara.
Att folk anser att detta är ok eftersom det är "en fascinerande show", är en del av problemet - det visar hur djupt samhällets skådespelskaraktär har satt sig i det allmänna medvetandet. Som jag skrev tidigare hade detta varit en kul show om man varit öppen med att alltihop är bluff, men problemet är att man påstår att Geller faktiskt besitter paranormala förmågor. Det gör hela skillnaden.
Aha, nu förstår jag hur du menar.
Njae, jag har alltid sett det som en del av showen, lite grand unisont med en magiker som säger...
"nu skall jag trolla bort duvan"
Jag har liksom alltid tyckt att det är del i showen och att folk inte torde ta det bokstavligt.
Detsamma har jag alltid tänkt för geller och liknande.
Dom säger "nu skall jag visa mina tankeöverföringskrafter" eller liknande, då har jag alltid tänkt mig det som en del av showen, på samma sätt som exemplet ovan.
Om det finns människor som verkligen går på sådant då, känns mer som deras problem, jag är mest road, om showen är bra förstås.