2011-10-06, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
Jag försvarar det faktum att de belyser frågor som övrig media inte vågar eller vill beröra. Sedan finns det mycket jag stör mig på med PI men det är ofrånkomligt att de är en nagel i ögat på etablissemanget.

Jag behöver inte känna någon journalist för att veta att TT är frekvent citerat av de flesta medier i Sverige och att deras vilseledande information är varmt välkommet av dessa.

Och om TT är så illa omtyckt bland journalister, varför citerar man TT i tid och otid? Om det beror på brist på alternativ så torde journalisterna "rasa" mot likriktningen och maktkoncentrationen av nyhetsrapporteringen, vilket inte sker.

TT är inte illa omtyckt. Men journalister vet att det finns massor av fel både i TT och i deras egen tidning, till och med i våra egna artiklar.
Mycket av felen rättas över tid.

Det är nyhetsjournalistik att skriva så gott det går just när man gör det. Ofta komme det nya uppgifter lite senare som ställer de tidigare felen till rätta.

pi är illa omtyckt av ett helt annat skäl. pi är en nagel i ögat på etablissemanget för att pi ägnar sig åt förtal och hets mot folkgrupp. pi försöker inte vara hederligt.

TT försöker vara hederligt.
Citera
2011-10-06, 00:23
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
pi är illa omtyckt av ett helt annat skäl. pi är en nagel i ögat på etablissemanget för att pi ägnar sig åt förtal och hets mot folkgrupp. pi försöker inte vara hederligt.
Jag tycker nog att PI "hetsar" precis lika mycket mot folkgrupp, som MSM negligerar problem med vissa folkgrupper. Lägger man locket på, så uppstår sådant som PI som en motreaktion. Och PI vinklar säkert för mycket mot somliga företeelser, på samma sätt som MSM gör det, men ofta träffar de rätt.
Hysterin angående islamister, ställer jag mig tveksam till, eftersom jag vägrar tro att dessa tomtar kan bli en maktfaktor i västvärlden. Däremot tycker jag att det är en välgärning att som PI gör, upplysa folket om tex alla de problem som balkanzigenare för med sig.
Sanningen, är det som är intressant. Om man vill dölja sanningen genom "hets mot folkgrupp"-stämpling, är man definitivt ohederlig.
Senast redigerad av FritzDaCat 2011-10-06 kl. 00:37.
Citera
2011-10-06, 00:25
Medlem
TT används så frekvent för att de flesta tidningar (förutom de största stockholmsbaserade tidningarna) abonnerar på TT:s materiel till sina in- och utrikessidor. För att de själva inte har råd att ha egna in- och utrikesreportrar. Till de allra flesta landsortstidningar levereras in- och utrikessidorna antingen färdigredigerade enligt TT:s nyhetsprioritering eller så finns materialet på TT-linan och en redigerare plockar in det på sidorna.

Att det förekommer faktafel i de svenska dagstidningarna beror, som krimreporter påpekat, först och främst på en ansträngd personalsituation. Nedskärningar, färre som ska göra lika mycket eller i vissa fall mer, ett högre tempo. Då är det faktakollen som blir lidande.

TT försöker åtminstone. Dagspressen också. Kvällspressen är det sämre med då de är mer intresserade av att en story är bra än av att den är sann.

När man producerar så mycket materiel som TT varje dag så är det dock oundvikligt att det smyger sig in faktafel.

Men att nämna dem i samma andetag som PI blir ju bara fånigt. PI är en propagandablogg. Inte en tidning eller en nyhetsbyrå.

TransitGloria undrade vilka "alternativa nyhetskällor" journalister söker sig till när de märker att det är fel på TT. Det varierar ju givetvis, både från journalist till journalist men också från ämne till ämne. Men huvudregeln är ju att försöka hitta i första hand så opartiska källor som möjligt. Helst flera stycken och jämföra informationen. Där tror jag dock inte att PI står så högt i kurs av förklarliga skäl. Lika lite som att någon seriös journalist skulle leta bakgrundsinfo på Info 14.
Citera
2011-10-06, 00:27
Medlem
Citat:
TT är inte illa omtyckt. Men journalister vet att det finns massor av fel både i TT och i deras egen tidning, till och med i våra egna artiklar.

Det är nyhetsjournalistik att skriva så gott det går just när man gör det. Ofta komme det nya uppgifter lite senare som ställer de tidigare felen till rätta.

Hoho, skämtare där, vem försöker du lura? TT har lika mycket agenda som PI.
Citera
2011-10-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hoho, skämtare där, vem försöker du lura? TT har lika mycket agenda som PI.

Ursäkta? Är du klumpigt vaggad? PI beskriver sig själva så här (under "In english" på sajten):

Citat:
Ursprungligen postat av PI
We are pro-USA and pro-Israel. Swedish mainstream media consists largely of left wingers and extreme liberals who refuse to write and report about the big changes this country, of only nine million inhabitants, is undergoing in the light of Europe’s most generous immigration policy. Politically Incorrect’s mere existence is a side effect, if you will, of the corrupt media. What the Swedish politicians and journalists will never, ever understand is that they themselves are the extremists in this case and not the rest of the world.

Kan du berätta för mig var jag hittar TT:s motsvarighet till denna "programförklaring"? Om de nu har lika mycket en agenda som PI så lär den väl gå att hitta någonstans? Eller?
Citera
2011-10-06, 07:17
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Fast nu sitter du och hittar på och fabulerar för att passa in i din mall. Funkar om du vill ha ryggdunkar på FB men ute i den riktiga världen har du inte mycket att komma med.

Journalister kritiserar gärna sin egna produkt. Dom jobbar på direktiv från ägarna och få dagstidningar har resurser att fylla en tidning på eget materiel. Du vet, när man jobbar på ägardirektiv så får man göra det jobb man blir tilldelad. Precis som alla andra jobb...
Eftersom det passar in på din världsbild och ideologi så blundar du gärna för att TT har en tydlig, politiskt agenda. Faktafel är inte det intressanta i sammanhanget utan deras färgade rapportering.

Min poäng består, TT är politiskt färgat och vinklar mycket av sin rapportering. PI må göra detsamma men det ger inte samma genomslagskraft i samhällsdebatten. Just det faktum att TT agerar som de gör bidrar till uppkomsten av sidor som PI.

Beträffande ägardirektiv så hade det inte krävts alltför betydande slutledningsförmåga från din sida för att läsa mellan raderna...nyhetsredaktionerna torde kunna vädra sitt missnöje med TT eller menar du att de är nöjda med TT:s service och att de är endast fotfolket inom nyhetsvärlden som är missnöjt med TT?

Ryggdunkande är f.ö. något moraliserande kollektivister strävar efter...
Citera
2011-10-06, 08:13
Medlem
Med tanke på att Chang Frick och ekerötterna ligger bakom sidan vad trodde ni att den skulle innehålla. En ren propagandamaskin för SD inget annat,
Citera
2011-10-06, 08:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Ha ha ha... "försöker vara hederligt" den var bra! När jag läser en artikel utan att se vem som skrivit och reagera på dess propagandamässiga attytyd eller någon annan konstighet, typ rödvinklad, så ser jag att den är från just det TT. Skulle önska att min tidning slutar med att ta in artiklar från TT.
Citera
2011-10-06, 08:55
Medlem
Citat:
Eftersom det passar in på din världsbild och ideologi så blundar du gärna för att TT har en tydlig, politiskt agenda. Faktafel är inte det intressanta i sammanhanget utan deras färgade rapportering.

Berätta gärna lite mer om TT:s "tydliga politiska agenda". På vilket sätt är den tydlig? Ge exempel.

Citat:
Min poäng består, TT är politiskt färgat och vinklar mycket av sin rapportering. PI må göra detsamma men det ger inte samma genomslagskraft i samhällsdebatten. Just det faktum att TT agerar som de gör bidrar till uppkomsten av sidor som PI.

"TT är politiskt färgat och vinklar mycket av sin rapportering"??? Kan du länka lite så vi får se? Berätta på vilket sätt materielet är politiskt färgat.

Citat:
Beträffande ägardirektiv så hade det inte krävts alltför betydande slutledningsförmåga från din sida för att läsa mellan raderna...nyhetsredaktionerna torde kunna vädra sitt missnöje med TT eller menar du att de är nöjda med TT:s service och att de är endast fotfolket inom nyhetsvärlden som är missnöjt med TT?

En slutledningsförmåga för att läsa mellan raderna? Jag tycker du ska hålla dig till en språklig nivå som du behärskar i fortsättningen. Jag tror ägarna i stort är nöjda med TT, det sparar ju en massa pengar åt dem att köpa TT:s materiel istället för att anställa egna journalister. Jag tror inte att fotfolket i gemen är så himla missnöjda heller. Klart att det förekommer fel i materialet. Men var gör det inte det?
Citera
2011-10-06, 09:05
Medlem
TransitGlorias avatar
Att lyssna på jornalisterna i den här tråden när de försvarar TT och attackerar PI påminner kusligt mycket om alkoholistbarn som försvarar sin far och skyller allt på hans narkoman till bror.

Kurator: - Pojkar, jag ser att er pappa har fyllt i fel datum i er frånvaroanmälan igen. Och fel namn. På fel formulär. (suckar djupt)

Barnen: - Det är inte pappas fel!! Vi fick fylla i den själva, för pappa var så trött igår.

Kurator: - Vore det inte bra om vi pratade om de problem ni har i familjen sedan er mamma dog? Så att ni barn får det bättre?

Barnen: - Problem? Vi har inga problem, när pappa är trött tar vi själva hand om disken och tvätten och lagar mat. Vi är jätte-duktiga!

Kurator: - Jag vet att ni älskar er pappa, men jag har varit i kontakt med er farbror som säger att...

Barnen: - Han ljuger! Han är en tjuv! Alla pappor kan bli trötta och göra misstag! Men farbror Jan är konstig, han sover typ ALDRIG! Pappa säger att han är en dålig människa och att han ljuger.

Kurator: - Men pojkar, inser ni inte att ni håller på att förlora ert hem? Ni vill väl inte hamna i fosterhem som er storasyster? Hyrespengarna från socialen har i alla fall inte gått till hyra...om ni bara lät mig hjä-

Barnen: - Det är inte pappas fel! Det är de dumma kundernas fel som inte fattar att pappa säljer de finaste dammsugarna i hela världen. De säger att han sluddrar och luktar sprit, och så köper de billigare dammsugare som farbror Jan stulit! Han är knarkoman och om man använder hans dammsugare blir man också knarkoman! Det är FÖRBJUDET att vara det.

Och så vidare. Jag antar att medberoende är närvarande vid alla sorters missbruk, även maktmissbruk.
Citera
2011-10-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ha ha ha... "försöker vara hederligt" den var bra! När jag läser en artikel utan att se vem som skrivit och reagera på dess propagandamässiga attytyd eller någon annan konstighet, typ rödvinklad, så ser jag att den är från just det TT. Skulle önska att min tidning slutar med att ta in artiklar från TT.

Det blir lätt så om man använder din färgskala. allt till vänster om det svartbruna pi är rödvinklat.
för dig är det brunsvarta apolitiskt.
Men be gärna pi att sluta ta in artiklar från vänstermedia, be gärna pi sluta stjäla och börja skriva på egen hand. be gärna pi följa svenska lag. särskilt nu nrä sd börjar lansera sig som hederlighetens förkämpe i kamp mot brottsligheten.
ekeroth är i det sammanhanget en black om foten. argumentet som kan användas "med hjälp av kriminella/svarta pengar sponsrar ekeroth kriminell verksamhet"
"med hjälp av partistödet sponsrar sd kriminell verksamhet"
Citera
2011-10-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
En gullig saga bla bla bla.

Rörande. Du funderade aldrig på om du skulle försöka utveckla fortsätta diskussionen istället för att skriva en massa trams? Du ställde frågor och fick svar.

Jag vill gärna att någon här, som hävdar att TT har en tydlig politisk agenda, tar och halar fram lite belägg för det. Gärna någon form av "programförklaring" som är lika tydlig som PI:s. Det måste väl finnas? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in