2011-05-07, 09:20
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollower
Kompetensen hos Hr-folk ligger ofta i linje med utvecklingsstörda industriarbetare. Jag som själv arbetar med rekrytering ser detta dagligen. Ofta blonderade brudar med ett IQ på typ 4,4.

Haha! Ja visst är det så och det är därför samma företag anställde dig?

Varför valde du ett företag där du upplever att dina kollegor är utvecklingsstörda?
Citera
2013-01-22, 16:20
Bannlyst
Har inom en särskild organisation träffat hur många människor som helst som jag kommit på god fot med. Dessa människor, eller kollegor, har haft ett förtroende för mig inför att klara av ett visst arbete.

Men det har tagit stopp. Hindret? HR förstås.

"De vet bäst".

Kanske finns problemet hög personalomsättning och med den profil / bakgrundshistoria som jag har så får jag inte chansen. Misstanken finns att blir jag anställd så avviker jag snart. Inget kan vara mer fel men det vet ju bara jag själv.

Det är trist. Inte för att Fredrik Reinfeldt är någon favorit hos mig, men han har talat om detta om människor att komma till sin rätt.

Det skulle jag kunna göra, om det inte vore för HR.
Citera
2013-01-22, 19:27
Medlem
storytellers avatar
Effektiv HR är fortfarande i sin linda, så långt är jag med.
Det enda som står helt klart i övrigt är att utbildade ekonomer, ingenjörer och andra yrkesgrupper med nollkunskap om människokännedom med få undantag är väldigt mycket sämre på att genomföra lyckosamma rekryteringar.

Detta säger lejonparten av forskningen idag. Sedan kan man sitta och gapa om IQ-befriade blonda brudar hur mycket man vill - andelen lyckosamma rekryteringar var betydligt färre på 70- och 80-talen när det var siffernissar och Civ.Ing, teknisk fysik med Aspergers syndrom som satt och skulle bedöma huruvida en person skulle passa in i arbetsgruppen, och inte var psykopat/kompetenslös.

Hatet som visas i den här tråden har, precis som i motsvarande trådar mot läkare och psykologer, så gott som alltid sin grund i en personlig konflikt man haft med någon inom HR som ofta, men inte alltid har sin grund i att personen i sig saknat relevanta kvalifikationer.
Senast redigerad av storyteller 2013-01-22 kl. 19:29.
Citera
2013-01-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Haha! Ja visst är det så och det är därför samma företag anställde dig?

Varför valde du ett företag där du upplever att dina kollegor är utvecklingsstörda?

Jag rekryterar till Teknikindustrin och jag får massa uppdrag, just för att jag INTE är HR, utan ingenjör
Citera
2013-01-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Kan en säljare arbeta i ett företag som säljer elektronik och sedan gå till ett företag som säljer bilar? Kan en ekonom arbeta i ett verkstadsföretag och sedan gå till ett tjänsteföretag?

I Sverige finns en tendens att tro att den specifika branschkunskapen är ALLT för att kunna göra sitt jobb. Det är också därför vi har LÄGST rörlighet på arbetsmarknaden. I andra länder kan man se exempel på personer som nästan obehindrat går mellan olika företag och mellan yrkesarbete och tjänstemannnatjänster.

Det är också en anledning att vi har så jävla dåliga chefer eftersom branschkunskapen premieras och inte kunskapen om att leda, förstå grupper och individer.

HR anser sig inte vara experter på det branschspecifika. Men du kanske har missat att en montör inte behöver kunna tillverka en hel bil för att vara duktigt i sitt jobb, eller en ekonom, sekreterare, administratör osv... Det finns såklart alltid ett mervärde att förstå produktionen, produkten, helheten osv. Men du behöver inte kunna bygga en bil för att kunna anställa människor som ska bygga bilar.

Jag kan rekrytera till viken tjänst som helst med hjälp av rekryterande chef.

Hur svårt är det att förstå vad som krävs för en tjänst ute på golvet? Det är bara ta ett varv i fabriken och se vad människorna gör och prata med dem. Det är inte rocket science!

Nej en montör behöver inte kunna tillverka en hel bil, men han måste veta var delarna ska sitta. Det minsta man kan begära av en HR är att denne har mycket branscherfarenhet. Det roliga med HR människor är avsaknaden av branschkunskap, jag vet att det finns duktigt HR folk som har mycket branschspecifik kunskap. Men dessa jobbar med mer kvalificerad rekrytering.

Idag ploppar det upp fler och fler bemanningsföretag och på dessa verkar rekryterande personal inte vara pålästa för fem öre. Jag sökte flera tjänster på diverse myndigheter då jag har stor erfarenhet av myndighetsutövning etc och då det som stod i annonserna till dessa tjänsterna. Bemanningsföretagen hörde inte ens av sig, trots att jag hade allt som krävdes och lite till.

När sedan samma annons utannonserades direkt på myndigheten och någon satt där och rekryterade så kom jag direkt på intervju och landade till och med jobbet. Jag förstår inte hur företag kan anlita bemanningsföretag att sköta intervjuerna, tänk vad mycket kompetent personal man tappar på att nån liten nyss utexaminerad personalvetare, eller inte ens det ska sitta och välja ut kandidater.

Det är en jävla skillnad på HR folk som sitter på Volvo och rekryterar för specifika tjänster mot bemanningsföretag etc.
Citera
2013-01-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det enda som står helt klart i övrigt är att utbildade ekonomer, ingenjörer och andra yrkesgrupper med nollkunskap om människokännedom med få undantag är väldigt mycket sämre på att genomföra lyckosamma rekryteringar.

Detta säger lejonparten av forskningen idag. Sedan kan man sitta och gapa om IQ-befriade blonda brudar hur mycket man vill - andelen lyckosamma rekryteringar var betydligt färre på 70- och 80-talen när det var siffernissar och Civ.Ing, teknisk fysik med Aspergers syndrom som satt och skulle bedöma huruvida en person skulle passa in i arbetsgruppen, och inte var psykopat/kompetenslös.

Hatet som visas i den här tråden har, precis som i motsvarande trådar mot läkare och psykologer, så gott som alltid sin grund i en personlig konflikt man haft med någon inom HR som ofta, men inte alltid har sin grund i att personen i sig saknat relevanta kvalifikationer.

Ovanstående som du skriver är väldigt lustigt. Jag är själv utbildad ekonom och jag kan läsa av och förstå människor bättre än de flesta blonda brudar och liknande med personalvetarutbildningar på 120 högskolepoäng.

Bara för att man kan läsa in 120hp beteendevetenskap så säger inte det ett skit om vilken kompetens man har för att kunna förstå människor, deras beteende och kunskaper. Vad är det som säger att det beror på dagens HR funktion att det är fler lyckade rekryteringar idag? Anledningen beror inte på HR utan på det faktum att det finns mer material att ta av idag samt att det är enklare att komma åt information om människor. Fler register, enklare att ta referenser, Internet med mera vilket gör att företag idag gör mer research när det gäller kandidater. En ytterligare faktor att man är noggrann är att nedgången i ekonomin, man vill helt enkelt inte rekrytera fel.

Det är konstigt att du bara häver ur dig det du gör i din text utan att tänka eller reflektera. Jag har vänner som som säger "hur kan du veta så mycket om den personen, du hade rätt etc". För att jag kan läsa av människor. Jag ser vilka som är golddiggers och bara vill glida, jag ser vilka som är nära en panikattack eller vilka som verkligen har kunskap inom ett område.

Att vara psykolog eller liknande är ingenting man kan utbilda sig till, man kan försöka förstå vissa beteenden och ta hjälp av forskning, men det man missar är att en person kanske är på ett visst sätt som verkar suspekt, sen när man helt enkelt lyssnar av vilka kunskaper personen har etc då klarnar det, det är personligheten bara.

Det går inte att lära sig, att kunna läsa av människor och verkligen förstå är något man har naturligt, en talang.
Citera
2013-01-24, 16:04
Medlem
Gift44s avatar
Citat:

Eller snarare att de fungerar som gökungar. Jobbade på ett kommunalt bolag som när jag började där (2001) hade två anställda inom personalavdelningen . När jag slutade 2008 fanns det fyra anställda inom samma sfär. Nu när jag pratar med min f.d kollega kommer det fram att det finns 12 personer anställda inom den relativt nybildade HR-avdelningen. Under tiden har det totala antalet anställda sjunkit från 230 till 220. Nej , de gör inte mycket nytta men mycket reklam för sig själva.
Citera
2013-01-24, 20:02
Bannlyst
Vi har reglerat bort arbete och skapat onödig arbetslöshet. Då kan HR dyka upp och välja och vraka istället för att SÖKA RÄTT och BE människor arbeta på deras företag, inte sitta där och försöka leta rätt på fel och anledningar till att inte anställa. För personen på den andra sidan bordet är tid pengar.
Citera
2013-10-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Typisk HR människa idag är en 21-årig tjej, oftast blont hår, ganska ointelligent och festar upp sin lön på SATS och Stureplan.

Hon tror hon fått makt och sitta bestämma och hon vet inte ett skit om tex IT yrket och vad dom olika buzzworden betyder.

Varje gång 21-åriga Sara med sina blå ögon och blonda hår ska intervjua en kille så kollar hon honom i ögonnen och tänker, kan jag gifta mig med honom, kanske, kanske inte.

Vi sätter oss ner, Sara pratar med en tillgjord dialekt hon lärt sig på Stureplan, hon är väldigt medveten om att utseende och yta är det viktigaste hos en kandidat, Sara tittar på killen och tänker hela tiden, är det en kille jag kan gifta mig med eller ska jag dumpa honom?

Sara fortsätter prata och fråga dom mest dumma frågor, vad gör du på fritiden? Sara hoppas kandidaten ska svara att han minglar på Stureplan och gillar hänga ute mycket.

Kandidaten svarar att han är mycket intresserad av poesi och litteratur i allmänhet, Sara förstår ingenting och säger "Men alltså, alltså du har inget fritidsintresse då da? Kandidaten svarar "Jo det har jag ju just sagt, jag läser mycket"

Sara säger "Ok, jag tänkte mer på normala fritidsintressen"

Sara tänker direkt, den här killen är inte social för han minglar inte ute på stan, vi stryker honom och avslutar intervjun fort.

Sara svarar "Nja nu har vi många andra vi ska intervjua men om du blir aktuell hör vi av oss som sagt"

HAHAHAHAHAH, humor på hög nivå Jag ska plugga personalvetare... :/
Citera
2013-10-18, 04:36
Medlem
itsallalies avatar
Under en period av mitt liv hade jag hand om "HR" relaterade arbetsuppgifter.

Inget utbildning ifråga kring ämnet. Guess what - det gick jävligt bra. Så bra att någon reagerade högre upp och ville förvandla mig till något löjlig titel innehållande "HR.. bla bla bla..något oväsentligt" när jag kom dit för att träffa en grupp tvättäkta HR fin folk, vred det sig i magen. Sedan förstod jag varför saker såg ut som de gjorde inom bolaget och jag valde att tacka nej omgående.

Jag känner idag två kvinnor på två olika stora bolag som sysslar med HR. Både är då fan ytterst speciella i sina tankegångar. Det komiska är, att de faktiskt bytte arbetsplats med varandra (ovetandes) samma tjänst samma skit. Det som är än mer komiskt är att båda menade på att "där är de då fan inte kloka i huvet" - snacka om ironi.
Citera
2013-10-18, 05:35
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Det enda som står helt klart i övrigt är att utbildade ekonomer, ingenjörer och andra yrkesgrupper med nollkunskap om människokännedom
Hej och välkommen till 2000-talet, var beredd på en åktur.

Citat:
siffernissar och Civ.Ing, teknisk fysik med Aspergers syndrom
En av sakerna du missförstår är att de inte klättrar. Jag behöver nog inte nämna mer än så eftersom hela grejen faller där.

Citat:
Det är irriterande när saker och ting finns till tack vare att det är trendigt, det är oerhört negativt för hela ekonomin. Så blir det i princip alla områden, men för det mesta är trenderna lite luriga att upptäcka att de är just bara trender; se alla miljarder som gått åt oanvändbara IT-system etc. Det var inte helt lätt att snappa upp de trenderna på en gång. Och vad gäller IT är det fortfarande inte lätt att se vad som bara är en dum trend.

"management consulting" var däremot irriterande eftersom de flesta såg det för vad det var och ändå lyckades de på något vis stjäla massa stålar, HR samma sak.

Förr eller senare har det satt sig till en ordentlig nivå, inte minst vad gäller kompetens, men tills dess är det irriterande.
Citera
2014-07-28, 19:09
Medlem
Facades avatar
Upp och hoppa trådjävel! Parasiter dör aldrig ut!

Jag har haft några möten med detta HR som det talas om.

Det värsta var när jag sökte jobb i en annan stad.
Kom dit efter 2 timmars bilresa och påbörjade mötet.
Alla dessa vanliga skitfrågor som "berätta om hur du är" och sånt blöjsnack så kom hon till frågan "Vad tror du folk tycker om dig?".
Vart rätt ställd av frågan och sa bara att det kan jag inte svara på för jag kan omöjligt veta vad folk tycker om mig. Hon försöker slingra och säger "Ja men vad tror du?", säger återigen att jag inte kan svara på en sån fråga utan hon får väl isåfall fråga folk som träffat mig. Ställer henne frågan "Du har nyss träffat mig, vad tycker du om mig? Du kan lättare svara på frågan än jag".
Hon säger att hon inte kan svara på frågan (vad fan?) och frågar igen. Jag vägrar svara och förklarar för henne att folket som träffat mig kan mycket möjligt tycka att jag är snäll och omtänksam, eller så kan dom tycka att jag är världens dumhuvud och förtjänar en reserverad plats i helvetet men hur ska jag veta det om det är nu så att dom bara spelar att dom tycker bra om mig? Hur ska jag på något sätt veta?
Hon skippade frågan och fortsatte med skitfrågor om stress och sånt.
I slutet tar hon upp samma fråga, igen!
Förklarar återigen att jag tänker inte svara på en sån löjlig fråga och vill hon så får hon skriva vad hon tycker själv på sitt papper utan att säga till mig vad hon tycker och tänker.

Fick iallafall en andra intervju med chefen! Dagen efter...
Så åka hem 2 timmar, sedan upp igen dagen efter, 2 timmar dit för att höra på någon värdelös presentation och kort intervju/allmänt tjat och få höra av han att jag platsar nog inte för kontorsjobb.
Klart som fan jag inte gör, sämsta som finns! Men man ville ju bara ha jobb!

Fick ett grymt jobb någon månad senare!

Kan berätta om en pågående kamp för min kollega.
För över 6 månader sedan skrev han på kontrakt som HR vevade i hans ansikte om att jobba utomlands.
Han skrev på det och då vart HR nöjda. Med i kontraktet skulle hans familj ha visum till landet och så vidare.
6 månader senare (idag) så har HR inte lyft ett finger, han får gå och jaga HR varje dag för att någonting ska hända. Han ska hämta papper överallt ifrån denna stad för intyganden, sånt som är HR's jobb att göra! Därför dom är anställda för detta!
Hans familj har inte visum till landet, än.
Han är inte anställd av xxx Sverige, men inte anställd av samma företag i landet han är i nu.
Han är i en gråzon i mitten och inte fått lön på 4 månader pga HR.
Hans familj har ingenstans att bo i Sverige för hans lägenhet hyrde han ut i andra hand när han skulle flytta hit, enligt kontraktet.
Dom kan inte bo i detta landet, eftersom dom ej har visum att bo här.
Han måste själv åka till Sverige i veckor i sträck ibland för att reda ut pappersarbeten som är HR's jobb att göra, utan att ha en bostad att bo i Sverige.
Som tur är så är så sitter han inte med hotell och allt sådant för lägenhet löste han i utlandet innan helvetet bröt ut annars hade han suttit med räkningar på över 40k SEK varje månad för bostad, hyrbil osv utan att ens få in lön.

Rätt agerande av HR? I helvete heller.
Jävla pack som kan kastas på en eld. Dom fick han att skriva på kontraktet, då är dom nöjda.
Senast redigerad av Facade 2014-07-28 kl. 19:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in