2014-07-28, 19:47
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Alla dessa vanliga skitfrågor som "berätta om hur du är" och sånt blöjsnack så kom hon till frågan "Vad tror du folk tycker om dig?".
Vart rätt ställd av frågan och sa bara att det kan jag inte svara på för jag kan omöjligt veta vad folk tycker om mig. Hon försöker slingra och säger "Ja men vad tror du?", säger återigen att jag inte kan svara på en sån fråga utan hon får väl isåfall fråga folk som träffat mig.
En sådan fråga är inte särskilt konstig. Det är en styrka att förstå och kunna läsa av vad andra människor tycker om dig. Det är en svaghet att inte ha den egenskapen. På de flesta arbetsplatser arbetar man i grupp. Folk som har en självbild som inte stämmer överens med verkligheten och inte förstår hur man uppfattas av andra kan vara orsak till konflikter.
Citera
2014-07-29, 00:12
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
En sådan fråga är inte särskilt konstig. Det är en styrka att förstå och kunna läsa av vad andra människor tycker om dig. Det är en svaghet att inte ha den egenskapen. På de flesta arbetsplatser arbetar man i grupp. Folk som har en självbild som inte stämmer överens med verkligheten och inte förstår hur man uppfattas av andra kan vara orsak till konflikter.
Jo instämmer att det är en bra fråga att veta svaret på men samtidigt säger den inte så mycket då bråkstakarna ändå kommer att lägga fram hur fantastiska de är.
Citera
2014-07-29, 01:04
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Folk som har en självbild som inte stämmer överens med verkligheten och inte förstår hur man uppfattas av andra kan vara orsak till konflikter.

Svensk HR praxis - eller personalansvarigs uppgifter, grundar sig gudskelov på modern genusvetenskap och kollektivistisk personalpolitik. Det är ett område där Reinfeldt inte lyckats genomföra sin individualististiska " alla är inte stöpta i samma form" - politik.

Som kvinna och socialdemokrat har jag enbart gott att säga om svensk HR. Tur att vi inte är som dom är i USA, säger jag bara. Kollektivet går alltid före individen inom svensk HR.
Citera
2014-07-29, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Svensk HR praxis - eller personalansvarigs uppgifter, grundar sig gudskelov på modern genusvetenskap och kollektivistisk personalpolitik. Det är ett område där Reinfeldt inte lyckats genomföra sin individualististiska " alla är inte stöpta i samma form" - politik.

Som kvinna och socialdemokrat har jag enbart gott att säga om svensk HR. Tur att vi inte är som dom är i USA, säger jag bara. Kollektivet går alltid före individen inom svensk HR.

Vad innbillar du dig HR har med socialdemokrati att göra?!

Jag önskar vi hade det lite mer som i USA på detta plan. Har du arbetat i USA? Nej, tänkte väl det. Där har du fortfarande möjlighet att förhandla till dig en riktigt, riktigt bra lön, och får arbeta i en organisation där auktoriteter och trappsteg fortfarande finns vilket gynnar effektivitet, ambitioner och karriär. Givetvis är inte alls bra, men lite mer av det vore fint i platta, genusflummande Sverige.
Citera
2014-07-29, 09:31
Medlem
WACCs avatar
Det som är mest förvånande är att de behöver utbilda sig för att sitta och läsa upp standardiserade frågor i telefon/på intervjuerna. De flesta hamnar ju enligt utsago på någon motsvarighet till Manpower där det är rena industriverksamheten med noll fokus på kvalitet. Nu var det länge sedan jag behövde beblanda mig med just den typen av HR-personer, dvs de som är strax över 20 år, är nyexade och arbetar på Manpower. De som headhuntar, arbetar på _riktiga_ företag brukar ha några år på nacken men är trots detta helt överflödiga.

De har ofta noll koll på vad arbetsuppgifterna handlar om och sitter därför bara och "utvärderar" personen i fråga som en hobby-psykolog.

Sist jag var på intervju vägrade jag prata med HR innan jag träffade chefen som ville rekrytera mig. Det visade sig vara en lyckad taktik. Jag fick jobbet utan att ens träffa HR-fjantarna. Det enda de gjorde var att skicka anställningsavtalet till mig.

Observera att jag aldrig har haft problem att komma vidare i anställningsprocesser där HR varit involverade. Jag är bara så förbannat trött på att dessa djävlar ska sluka 1-2 timmar av min arbetstid som redan är 14 timmar per dag... på att sitta och ställa speed-dating frågor och leka hobby-psykolog. De är DEFINITIONEN på parasiter, onödiga mellanhänder, tidsslösare och kapitalförstörande individer. Det är dessa som ger upphov till att man idag måste gå på intervju 2-4 gånger i en och samma rekryteringsprocess.
Senast redigerad av WACC 2014-07-29 kl. 09:48.
Citera
2014-07-29, 09:53
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen

Jag önskar vi hade det lite mer som i USA på detta plan. Har du arbetat i USA? Nej, tänkte väl det. Där har du fortfarande möjlighet att förhandla till dig en riktigt, riktigt bra lön, och får arbeta i en organisation där auktoriteter och trappsteg fortfarande finns vilket gynnar effektivitet, ambitioner och karriär. Givetvis är inte alls bra, men lite mer av det vore fint i platta, genusflummande Sverige.

Du yrar.

Det finns precis samma förutsättningar i Sverige. Dessutom är det så att varken i USA eller Sverige så betalar man ut några höga löner till folk som inte förtjänar det förutom om det uppstår rena misstag vid rekryteringen.

Allt företagande grundar sig på att varje anställd är produktiv och drar in sina egna kostnader. Den som tror att svenska företag har en annan företagspolicy än amerikanska företag behöver sätta sig i skuggan.
Citera
2014-12-30, 00:58
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du yrar.

Det finns precis samma förutsättningar i Sverige. Dessutom är det så att varken i USA eller Sverige så betalar man ut några höga löner till folk som inte förtjänar det förutom om det uppstår rena misstag vid rekryteringen.

Allt företagande grundar sig på att varje anställd är produktiv och drar in sina egna kostnader. Den som tror att svenska företag har en annan företagspolicy än amerikanska företag behöver sätta sig i skuggan.
Nej du har fel. Sverige har många "inofficella" vägar till toppen men det grundar sig inte på kompetens utan ifall du gjort afterwork med mellanchefen och slickat VDn på ollonet. I USA finns (ofta) en annan struktur där du går i steg och du ökar din kompetens och lön, vilket motverkar nepotism och vänskapskorruption.
Citera
2014-12-30, 17:30
Medlem
Jag är nyfiken över hur de fortfarande finns kvar, när 99.9% av befolkningen bara verkar ha ont att säga om dem. De verkar ju inte ens kunna göra sitt jobb rätt.
Citera
2014-12-30, 18:07
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
En HR kör bara på med sina byråkratiska metoder och tror sig veta allt, sanningen är att dom är helt bakom flötet.

Desto fler företag som ratar anlita HR tjänster desto mer kommer den branschen dö ut på sikt när många chefer kommer till insikt att dom här HR typerna dom kan ingenting om något, de är 2000-talets flummare.
Den processen är väl i full gång redan idag? Har fått intrycket av att arbetslösheten bland personalvetare är mycket hög. Men högskolorna (speciellt högskolorna i glesbygden) älskar utbildningar där de inte behöver ställa alltför höga krav utan kan godkänna så många studenter som möjligt och därigenom tanka så mycket bidrag som möjligt.
.
Citera
2015-04-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Den processen är väl i full gång redan idag? Har fått intrycket av att arbetslösheten bland personalvetare är mycket hög. Men högskolorna (speciellt högskolorna i glesbygden) älskar utbildningar där de inte behöver ställa alltför höga krav utan kan godkänna så många studenter som möjligt och därigenom tanka så mycket bidrag som möjligt.
.

HR är för de som inte kan, eller har förmåga att läsa annat. Samma grupp som blir personliga assistenter eller städare.
Citera
2015-04-06, 16:25
Medlem
col-pugnos avatar
Det finns mer att önska av hr avdelningen.

Jobbar många gånger mot ledning och kollektiv, har en förkärlek till att arbeta fram företagspolicyn som ej är verklighetsförankrade. Håller undermåliga utbildningar samt utvecklar eller snarare invecklar verktyg och metoder för ett försök att höja effektivitet i grupp.
Citera
2015-04-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta

Ja men det låter ju helt fantastiskt att åsidosätta individen och gå på kollektivet, det är liksom som att gå tillbaka femhundra år i tiden då folk blev steglade för äktenskapsbrott eftersom det var ett brott mot samhället.

Förövrigt har företag HR-personal för att skydda företaget, inte för att skydda människorna, och det är bara naivt att tro något annat.

Förlåt om jag var dryg i tonen, inget illa menat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in