Citat:
Ursprungligen postat av
Prodelin
Man blir aldrig förvånad, speciellt hos stora globala företag den information de vill ha ut vid ansökan, tex vill måste man svara på om man är man,kvinna eller icke-binär, på detta vill dom har personnumret och dessutom ska man svara på om man varit anställd hos dom tidigare, om ja, ska man ange namnet på den chef man hade.
Vad är detta för något? nån jävla stazimaffia?
Jag vägrar söka till såna här företag som ser anställda som boskap, är det ens laglig inhämta detta? och om man nu svarar att man tidigare jobbat i bolaget, vad gör dom då? ska dom då rota i vad min tidigare chef tyckte om mig eller andra saker? vad säger GDPR om sånt här? visar väl på att de lagrar information om tidigare anställda de kan gräva i.
Vad gäller kön, det är så jävla korkat, skriver man sitt namn som Anna eller Anders så vet dom väl om man är man eller kvinna, och vad är detta med icke-binär? jag vet vad det betyder men företagen blir ju bara sjukare och sjukare, måste ju ändå vara HR som driver denna utvecklingen på företagen och 99% av dessa är kvinnor.
Det här med kraftigt utökad informationsinsamling, där man i radiobuttons ska ange data, handlar framförallt mycket om lathet. Förr räckte det att skicka in CV och personligt brev, nu vill företagen (läs: HR, som sköter första screeningen) inte behöva leta i ostrukturerad information utan istället snabbt kunna söka ut kandidater som är intressanta. Man överför alltså en del av jobbet till kandidaterna som ska söka, gör de grovgörat vad gäller datainsamlingen kan man sedan på några knapptryck filtrera ut "toppen" av ansökningarna.
Det här med könsdata handlar troligen till stor del om politiska normer, man ska sträva efter jämn könsfördelning etc. etc. Vilket i många fall är totalt meningslös datainsamling ändå, om bolaget i slutändan ändå har en skev könsfördelning.
Sedan så ja, det är förstås märkligt med att ange tidigare anställning då man ju normalt inte ansöker "för allmänheten" om man redan har en väg in i bolaget via en tidigare kontakt.