2020-01-13, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Oacceptabelt och ovärdigt. Det finns nog en och annan som på vägens gång tackar för sig. Det borde bara arbetslösa som skulle gå med på det där upplägget. Vilka tror arbetsgivarna att de är?

Japp, det är roligt att de tror att de kan göra vad de vill och välja helt fritt bland de personer som sökt utan att ens bli slagna av tanken att de också kan få ett nej. Extremt ironiskt när det gäller kvalificerade tjänster, man borde rimligtvis förstå att om du är intresserad av en kandidat bör andra arbetsgivare också vara det, varför du snabbar upp rekryteringsprocessen.
Citera
2020-03-10, 12:33
Medlem
Fittheligeandes avatar
Ja helt sjukt med dessa unga tjejer på bemanningsföretag som går runt på ett kontor hela dagarna, och de ska ha hand om rekyteringen av personal till ett lager. Ofta har de inte ens satt sin fot på lagret ifråga.
Citera
2020-03-10, 13:48
Medlem
tuggishs avatar
HR = Att anställa, driva projekt och prata med folk utan att veta ett skit om vad de människorna jobbar med egentligen. Att främja en god arbetsmiljö utan att ha en aning om hur man ska uppnå den. Att stödja medarbetare och chefer utan att ha koll på lagen. Att sitta och nicka/le sympatiskt.

Nästa nivå av komik är när HR ska ta hand om lönefrågor. Som dem räknar som ekonomi. Alltså ett område de inte kan.

HR-avdelningen på mitt företag har t.o.m lyckats blåsa upp personalkonflikter genom att delta i skitsnack och välja olika sidor på företaget. De faller lätt in i sin kvinnliga natur och bort från sin professionella sida snabbt så fort det vankas lite gott skvaller.

Där någonstans tappade jag respekten för professionen. Det samt alla rekryteringsfirmor som är så jäkla värdelösa. Vet du hur du ska ta en rekryterare så vet du hur du ska ta alla. Det är samma frågor och samma mind-set på alla. De gör exakt samma tjänst och den är väldigt överprissatt.

Förra rekryteraren skällde jag ut och läxade upp om hur man ska bedriva en rekrytering. Slutade med att jag fick ett jobberbjudande.

Har faktiskt lite svårt att se vad en HR-avdelning egentligen tillför ett företag?
Citera
2020-04-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
HR = Att anställa, driva projekt och prata med folk utan att veta ett skit om vad de människorna jobbar med egentligen. Att främja en god arbetsmiljö utan att ha en aning om hur man ska uppnå den. Att stödja medarbetare och chefer utan att ha koll på lagen. Att sitta och nicka/le sympatiskt.

Nästa nivå av komik är när HR ska ta hand om lönefrågor. Som dem räknar som ekonomi. Alltså ett område de inte kan.

HR-avdelningen på mitt företag har t.o.m lyckats blåsa upp personalkonflikter genom att delta i skitsnack och välja olika sidor på företaget. De faller lätt in i sin kvinnliga natur och bort från sin professionella sida snabbt så fort det vankas lite gott skvaller.

Där någonstans tappade jag respekten för professionen. Det samt alla rekryteringsfirmor som är så jäkla värdelösa. Vet du hur du ska ta en rekryterare så vet du hur du ska ta alla. Det är samma frågor och samma mind-set på alla. De gör exakt samma tjänst och den är väldigt överprissatt.

Förra rekryteraren skällde jag ut och läxade upp om hur man ska bedriva en rekrytering. Slutade med att jag fick ett jobberbjudande.

Har faktiskt lite svårt att se vad en HR-avdelning egentligen tillför ett företag?

Inte ett skit faktiskt, om jag ska vara ärlig..
Citera
2020-04-14, 22:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish

Disciplin för anställda och press av personalvillkor. Har vänner som vittnat om obehagliga historier där de blivit inkallade till "utvecklingssamtal" med sin chef, och där en HR-kärring helt oanmält dyker upp och säger att de ska "diskutera din anställning". Givetvis utan att dessa personer fått prata med facket. Sedan kan chefen sitta och hålla HR-tanten i handen medan den anställde trakasserar till att lämna arbetsplatsen.
Citera
2020-04-14, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Disciplin för anställda och press av personalvillkor. Har vänner som vittnat om obehagliga historier där de blivit inkallade till "utvecklingssamtal" med sin chef, och där en HR-kärring helt oanmält dyker upp och säger att de ska "diskutera din anställning". Givetvis utan att dessa personer fått prata med facket. Sedan kan chefen sitta och hålla HR-tanten i handen medan den anställde trakasserar till att lämna arbetsplatsen.

HR är ett skitjobb och det är tyvärr inte alltid de lämpligaste som arbetar med det.
Hög fallenhet för skvaller och mobbning .....
Citera
2020-04-15, 16:56
Medlem
Företaget jag är på försökte med HR pga cheferna har för mycket att göra. Det blev ett totalt fiasko tyvärr... kanske är hr bra men för ett tekniskt utvecklande företag fungerade det tyvärr inte.

Vad som hände: fanns ett behov av en beräkningingenjör och den som anställdes hade typ 10+ år som konstruktör väldigt duktig inom konstruktion av fixturer men inte inom relevant område direkt en gymnasie examen som max och ingen kompetens för matematik eller fysik eller hållfasthetslära eller mekanik egentligen.

Den personen som blev nekad hade cirka 5 månader cad i solidworks(samma företag sommarjobb) därefter en kandidat från universitet + en master inriktning produktutveckling design....

För att sammanfatta det hela hr valde den med mest erfarenhet inom olika områden inom konstruktion men mer grund där man har fått skisser från projektledare och inte direkt jobbat självständigt samt inte visste hur man beräknar alls medans den andra hade alla kurser all kompetens för att börja som (junior) och bygga sig till en självständig beräkningingenjör.....

Slutade med hr blev avskedad och man tillsatte en senior som skulle sitta med och ställa frågor avgöra om personen är lämplig eller inte.

Jag tror HR är säkert jätte värt att jobba som men ser inte poängen med det yrket i ett stort teknisk företag där man beräknar hur mycket ett flygplan klarar eller simulerar tillverkar broar som ska uppfylla vissa krav känns inte relevant direkt.
Senast redigerad av GetWicked 2020-04-15 kl. 17:01.
Citera
2020-11-04, 07:24
Medlem
Kopplingen mellan bra kompetens och realitet verkar inte gå hand i hand

För många decennier sedan klarade Sverige mycket bra från HR

Idag är det nästan förknippat med titlar som inte överensstämmer med verkligheten.

För mycket bemanningsföretag skapar tyvärr oreda i Arbetsmarknaden, ingen får ett fast jobb och dessa personer står aldrig bakom ett rättvist samhälle.
Citera
2023-07-20, 15:14
Medlem
Prodelins avatar
Företag och HR och deras metoder vid rekrytering

Man blir aldrig förvånad, speciellt hos stora globala företag den information de vill ha ut vid ansökan, tex vill måste man svara på om man är man,kvinna eller icke-binär, på detta vill dom har personnumret och dessutom ska man svara på om man varit anställd hos dom tidigare, om ja, ska man ange namnet på den chef man hade.

Vad är detta för något? nån jävla stazimaffia?

Jag vägrar söka till såna här företag som ser anställda som boskap, är det ens laglig inhämta detta? och om man nu svarar att man tidigare jobbat i bolaget, vad gör dom då? ska dom då rota i vad min tidigare chef tyckte om mig eller andra saker? vad säger GDPR om sånt här? visar väl på att de lagrar information om tidigare anställda de kan gräva i.

Vad gäller kön, det är så jävla korkat, skriver man sitt namn som Anna eller Anders så vet dom väl om man är man eller kvinna, och vad är detta med icke-binär? jag vet vad det betyder men företagen blir ju bara sjukare och sjukare, måste ju ändå vara HR som driver denna utvecklingen på företagen och 99% av dessa är kvinnor.
Citera
2023-07-20, 15:24
Medlem
Sista_Bossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Man blir aldrig förvånad, speciellt hos stora globala företag den information de vill ha ut vid ansökan, tex vill måste man svara på om man är man,kvinna eller icke-binär, på detta vill dom har personnumret och dessutom ska man svara på om man varit anställd hos dom tidigare, om ja, ska man ange namnet på den chef man hade.

Jag vägrar söka till såna här företag som ser anställda som boskap, är det ens laglig inhämta detta? och om man nu svarar att man tidigare jobbat i bolaget, vad gör dom då? ska dom då rota i vad min tidigare chef tyckte om mig eller andra saker? vad säger GDPR om sånt här? visar väl på att de lagrar information om tidigare anställda de kan gräva i.

Vad gäller kön, det är så jävla korkat, skriver man sitt namn som Anna eller Anders så vet dom väl om man är man eller kvinna, och vad är detta med icke-binär? jag vet vad det betyder men företagen blir ju bara sjukare och sjukare, måste ju ändå vara HR som driver denna utvecklingen på företagen och 99% av dessa är kvinnor.

Klart företag vill veta vem du är. Kön kan vara fördelaktigt att veta i vissa yrkesgrupper och om du heter Kim har man ingen aning.

Jag skulle själv aldrig fråga någon om de jobbat på företaget innan. Men anledningen till det är att man troligtvis har den datan redan och kan ta reda på om du varit en bra eller dålig anställd.
Har de inte den datan så förstår jag varför man frågar och anledningen är troligtvis det du skriver, att kunna fråga din förra chef vad personen tyckte om dig. Med all rätt.

Och nej det bryter inte mot GDPR. Och nej, det är inte "HR" det är sunt förnuft.
Citera
2023-07-20, 15:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

Det här med kraftigt utökad informationsinsamling, där man i radiobuttons ska ange data, handlar framförallt mycket om lathet. Förr räckte det att skicka in CV och personligt brev, nu vill företagen (läs: HR, som sköter första screeningen) inte behöva leta i ostrukturerad information utan istället snabbt kunna söka ut kandidater som är intressanta. Man överför alltså en del av jobbet till kandidaterna som ska söka, gör de grovgörat vad gäller datainsamlingen kan man sedan på några knapptryck filtrera ut "toppen" av ansökningarna.

Det här med könsdata handlar troligen till stor del om politiska normer, man ska sträva efter jämn könsfördelning etc. etc. Vilket i många fall är totalt meningslös datainsamling ändå, om bolaget i slutändan ändå har en skev könsfördelning.

Sedan så ja, det är förstås märkligt med att ange tidigare anställning då man ju normalt inte ansöker "för allmänheten" om man redan har en väg in i bolaget via en tidigare kontakt.
Citera
2023-07-20, 15:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sista_Bossen
Klart företag vill veta vem du är. Kön kan vara fördelaktigt att veta i vissa yrkesgrupper och om du heter Kim har man ingen aning.

Jag skulle själv aldrig fråga någon om de jobbat på företaget innan. Men anledningen till det är att man troligtvis har den datan redan och kan ta reda på om du varit en bra eller dålig anställd.
Har de inte den datan så förstår jag varför man frågar och anledningen är troligtvis det du skriver, att kunna fråga din förra chef vad personen tyckte om dig. Med all rätt.

Och nej det bryter inte mot GDPR. Och nej, det är inte "HR" det är sunt förnuft.

Har man gjort ett oerhört dåligt jobb på en tidigare arbetsplats och slutat så söker man väl dock knappast dit igen, så det faller ju på sin egen orimlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in