I all stillsamhet; får jag inflika att denna tråd tyvärr har tagit helt absurda proportioner sedan i går kväll. Jag är mycket intresserad av Fukushima-olyckan, och vill att allt ljus kastas på den och all fakta bearbetas.
Men; sedan i går kväll spekuleras det i tråden att:
* Barn i Japan, många mil från Fukushima, skulle blöda näsblod varje dag pga strålning
* Att barnadödligheten på USA's västkust skulle ha ökat 35% pga Fukushima
Detta är ju nästan löjligt. Snälla nån, får jag skriva så utan att bli beskylld för att vara "Baghdad Bob" osv. Inser ni, att för att uppnå dessa effekter så pratar vi inte ens om låga stålsningsnivåer. Vi måste upp i akuta nivåer för att framkalla näsblod osv.
Misstänker att man måste upp i kanske 100-tals mSv per timme för att nå dessa akuta strålningsskador som det spekuleras om. Hur kommer det sig då att även Greenpeace inte hittar mer än kanske 10.000 ggr lägre än det? Nu har det blivit rent löjligt, inser ni inte det?
EDIT: Inte en rad på NHK World om dessa spekulationer. Skulle det ens finnas en microskopiskt uns av sanning i detta (näsblod eller 35% ökad barnadödlighet i USA) så skulle det vara totalt, jättestort, och förstanyhet på varenda tidning i USA, Japan, Sverige osv. Eller sitter Flashback "ensamma på sanningen"?