2011-04-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlem20100615
... och MEXTs hemsida visar data med något dygns fördröjning.

Att TV tappat intresset kan man förstå ... inget intressant att rapportera. Men är det inte rätt väl uppdaterat här?
http://www.mext.go.jp/english/radioactivity_level/detail/1303986.htm
Citera
2011-04-13, 13:26
Medlem
Medlem20100615s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har det hänt något mer i Japan de senaste dagarna förutom frånfall i rapporteringen?

Två saker oroar mig:

Tepco uttryckte igår farhågor om att att de totala utsläppen ska bli större än Tjernobyls, trots att vi bara har sett uppskattningar på att utsläppen hittills (i luft) motsvarar 10%.

Skadan på havet kan visa sig vara mycket större än det som hittills framkommit.

Jag tror inte det hänt något dramatiskt senaste dagarna, men jag har inte hunnit följa med i nyhetsrapporteringarna så mycket. Det är ärligt talat ganska uttröttande att ha varit med om jordbävningar, några dagars hysteri kring Fukushima veckan efter jordbävningen, de konstanta efterskalven och rapporteringarna om Fukushima och strålning. Ovanpå det jobba ganska mycket.
Så där, nu har jag gnällt av mig. Känns lite bättre.
Citera
2011-04-13, 13:30
Medlem
Medlem20100615s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Att TV tappat intresset kan man förstå ... inget intressant att rapportera. Men är det inte rätt väl uppdaterat här?
http://www.mext.go.jp/english/radioactivity_level/detail/1303986.htm

Nu tar du väl i lite. Så klart att folk är intresserade och vill ha aktuella uppdateringar. Uppdateringarna på sidan (MEXT) du länkar till laggar lite. Nu är det "bara" 12h sedan senaste uppdateringen från Tokyo. Igår laggade det ännu mer.
Citera
2011-04-13, 13:34
Medlem
Citat:
Tepco uttryckte igår farhågor om att att de totala utsläppen ska bli större än Tjernobyls, trots att vi bara har sett uppskattningar på att utsläppen hittills (i luft) motsvarar 10%.

Skadan på havet kan visa sig vara mycket större än det som hittills framkommit.

Luftutsläppen är väl i stort sett över. För något annat än den vid kylningen bildade vattenångan kan väl knappast föra ut radioaktivitet till atmosfären? Maxtemperaturerna vid härdsmältorna ligger en månad tillbaks i tiden varför väl de lättflyktiga radioaktiva ämnena nu borde ha dunstat bort.

Finns det anledning förvänta sig större skador på havsmiljön än att det blir fiskeförbud under några månader eller något år på några kvadratmil utanför F1?
Citera
2011-04-13, 13:56
Medlem
Madagascars avatar
"Talking about the evacuation zone around the Fukushima I Nuclear Power Plant, Kan said "It will be uninhabitable for a while. For 10 years, maybe 20 years," Matsumoto disclosed to the press."

idag, http://ex-skf.blogspot.com/ Lite skakig källa, jag medger...

Jag är nyfiken på vilka kostnader man kan tillskriva olyckan vid F1. Någon som kan uppskatta vad det i Japan kostar att i 10 år hyra kustnära land motsvarande en halvcirkel med radie 20 km?
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-13 kl. 14:00.
Citera
2011-04-13, 14:00
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Luftutsläppen är väl i stort sett över. För något annat än den vid kylningen bildade vattenångan kan väl knappast föra ut radioaktivitet till atmosfären? Maxtemperaturerna vid härdsmältorna ligger en månad tillbaks i tiden varför väl de lättflyktiga radioaktiva ämnena nu borde ha dunstat bort.

Finns det anledning förvänta sig större skador på havsmiljön än att det blir fiskeförbud under några månader eller något år på några kvadratmil utanför F1?

Top Scientist: Fukushima Meltdown Could Trigger Atomic Explosion
http://www.infowars.com/top-scientist-fukushima-meltdown-could-experience-atomic-explosion/

Spring till kullarna!

För att vara allvarlig så har jag ingen aning om det de påstår ens är möjligt, besitter inte de kunskaperna. Jag är alltid skeptisk till de alarm infowars.com ständigt går ut med då Alex Jones tjänar stora pengar på att piska upp panik inom alla områden. Han är aftonbladet upphöjt till hundra med en kristen och konservativ liberal agenda. I det här fallet står jag agnostisk.

Men jag tror att det scenario du beskriver inte ens existerar i Tepco chefernas önskedrömmar, skiten har träffat fläkten och nu kan vi bara vänta och se.
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-04-13 kl. 14:09.
Citera
2011-04-13, 14:00
Medlem
Citat:
"Talking about the evacuation zone around the Fukushima I Nuclear Power Plant, Kan said "It will be uninhabitable for a while. For 10 years, maybe 20 years," Matsumoto disclosed to the press."

Jag är nyfiken på vilka kostnader man kan tillskriva olyckan vid F1. Någon som kan uppskatta vad det i Japan kostar att i 10 år hyra kustnära land motsvarande en halvcirkel med radie 20 km?
Det bådar väl inte gott för resten av världen om Japanerna inte kan låna ut mer pengar utan måste satsa mer på hemlandet?
Citera
2011-04-13, 14:04
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Det bådar väl inte gott för resten av världen om Japanerna inte kan låna ut mer pengar utan måste satsa mer på hemlandet?

Den Japanska staten och de Japanska försäkringsbolagen har stora pengar i Amerikanska statsobligationer. Det bådar inte gott för USA som desperat behöver finansiera sitt lavinartade underskott. Bernanke kommer att få fortsätta köra sedelpressarna varma och när Ryssland och Kina introducerar ett alternativ till Dollarn som reservvaluta så kommer USA att vara helt helt körda.
Citera
2011-04-13, 14:09
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, en 7:a är inte det värsta tänkbara. En 7:a är den högsta nivån på skalan. Det är rimligt att ta Tjernobyl som riktmärke, naturligtvis, men Fukushima kan utan vidare platsa på 7, den också. Om vi, bara sådar, lägger Tjernobyl på 7.5, så är det mycket plats kvar ner till 7.0. Skalan mellan stegen är inte linjär.

Jag skulle väl nämnt att härdsmälta är odiskutabelt och troligtvis i härden utanför reaktorkärlet.
Kanske missade jag vätgasexplosionerna också, en av dem som sannolikt spräckt reaktorkärlet.
Och så lägger vi till det lagrade bränslet som också farit illa och ligger öppet mot atmosfären i två av hallarna (de sprängda).

Varför är det viktigt för dig att det är en 6:a ?

För att mina föräldrar och min lillasyster är där nere, och jag här i Sverige pga studier. Och jag får inte återvända ner dit av mina föräldrar och mina släktingar, som hela tiden ber mig att stanna i Sverige.

Och för jag märker hur jänkarna styr hela diskussionen, utöver sina påtryckningar på den Japanska regeringen, blåser upp hela olyckan, helst vill dom väl se fanskapet flyga i luften.
Jag tycker det japanska folket tar det hela väldigt bra och vackert, sen kommer västvärlden in och skall skapa onödig oro och panik med sina konstiga varningar och domedagsprofetior.
Senast redigerad av TheHorror 2011-04-13 kl. 14:12.
Citera
2011-04-13, 14:11
Medlem
Medlem20100615s avatar
Citat:

Att långtidshyra är lite svårt. Du kan kanske försöka med att räkna på kostnaden för att köpa, utgå från att du kan sälja till samma pris du köpte för och räkna med vad du förlorat i utebliven avkastning på en t ex räntefond i 20 år? Om man utgår från att de prisangivelser man hittar för de områdena är samma som innan jordbävningen.

Här finns/fanns tre hustomter till salu i Soma, snittpris verkar ligga/låg på ca 2-30 000 yen/kvadratmeter.

http://suumo.jp/jj/bukken/ichiran/JJ010FJ001/?bs=030&ta=07&ohf=0&firstFlg=0&urlFlg=0&jspIdFlg=1 &sc=07209&kb=1&kt=9999999&tb=0&tt=9999999&ar=020&e kTjCd=&ekTjNm=&tj=0&kj=9

Men du kan inte riktigt utgå från att allt land i området har samma värde som de tomterna. Det finns nog en massa biyta, vägar etc?
Citera
2011-04-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Den Japanska staten och de Japanska försäkringsbolagen har stora pengar i Amerikanska statsobligationer. Det bådar inte gott för USA som desperat behöver finansiera sitt lavinartade underskott. Bernanke kommer att få fortsätta köra sedelpressarna varma och när Ryssland och Kina introducerar ett alternativ till Dollarn som reservvaluta så kommer USA att vara helt helt körda.
Tyska försäkringsbolag (ja nästan alla försäkringsbolag) har intressen i Japan. Kortsiktigt kommer Japans försäkringar vara en inrikesaffär men i det långa loppet kommer det troligtvis även nå Europa.

Jag visste inte att japanska försäkringsbolag hade statsobligationer i USA (källa?) men att den japanska staten har det är korrekt. Dock så skulle en förtroendekris för dollarn drabba även Europa och inte minst Kina.

Dels för att nästan alla länder i världen har sin valuta bunden mot dollarn. Dels för att även Kina har investerat mkt pengar i USA.

Jag tror dock en förtroendekris för dollarn är nog mer ett worst-case scenario. Jag skulle gissa (dock är jag ingen nationalekonom) att vi mer skulle landa i en riktig recession där krispaket inte gör så mkt nytta.

Sedan bör även läggas till att japanerna lånade Europa mkt pengar under finanskrisen i form av köp av EFSF-lånen där Japan sett som nation äger en stor del.

Dom i Europa som skulle få problem är alltså dom länder som var på knän under finanskrisen (finns även risk för att alla EU-länder dras med men det känns inte troligt).
Citera
2011-04-13, 14:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medlem20100615
Att långtidshyra är lite svårt. Du kan kanske försöka med att räkna på kostnaden för att köpa, utgå från att du kan sälja till samma pris du köpte för och räkna med vad du förlorat i utebliven avkastning på en t ex räntefond i 20 år? Om man utgår från att de prisangivelser man hittar för de områdena är samma som innan jordbävningen.

Här finns/fanns tre hustomter till salu i Soma, snittpris verkar ligga/låg på ca 2-30 000 yen/kvadratmeter.

http://suumo.jp/jj/bukken/ichiran/JJ010FJ001/?bs=030&ta=07&ohf=0&firstFlg=0&urlFlg=0&jspIdFlg=1 &sc=07209&kb=1&kt=9999999&tb=0&tt=9999999&ar=020&e kTjCd=&ekTjNm=&tj=0&kj=9

Men du kan inte riktigt utgå från att allt land i området har samma värde som de tomterna. Det finns nog en massa biyta, vägar etc?

OK! Jag försöker räkna lågt.

Om jag antar 10 000 Yen/m2 blir det cirka 500 miljarder kronor om man skulle köpa hela området..

Om jag antar en låg marknadsränta på säg 2% blir det på 10 år en extra kostnad på ca 100 miljarder kronor bara för kostnaden för obeboelig mark.

Riktigt mycket pengar...

Kommentera gärna rimligheten i min uppskattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in