Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Den Japanska staten och de Japanska försäkringsbolagen har stora pengar i Amerikanska statsobligationer. Det bådar inte gott för USA som desperat behöver finansiera sitt lavinartade underskott. Bernanke kommer att få fortsätta köra sedelpressarna varma och när Ryssland och Kina introducerar ett alternativ till Dollarn som reservvaluta så kommer USA att vara helt helt körda.
Tyska försäkringsbolag (ja nästan alla försäkringsbolag) har intressen i Japan. Kortsiktigt kommer Japans försäkringar vara en inrikesaffär men i det långa loppet kommer det troligtvis även nå Europa.
Jag visste inte att japanska försäkringsbolag hade statsobligationer i USA (källa?) men att den japanska staten har det är korrekt. Dock så skulle en förtroendekris för dollarn drabba även Europa och inte minst Kina.
Dels för att nästan alla länder i världen har sin valuta bunden mot dollarn. Dels för att även Kina har investerat mkt pengar i USA.
Jag tror dock en förtroendekris för dollarn är nog mer ett worst-case scenario. Jag skulle gissa (dock är jag ingen nationalekonom) att vi mer skulle landa i en riktig recession där krispaket inte gör så mkt nytta.
Sedan bör även läggas till att japanerna lånade Europa mkt pengar under finanskrisen i form av köp av EFSF-lånen där Japan sett som nation äger en stor del.
Dom i Europa som skulle få problem är alltså dom länder som var på knän under finanskrisen (finns även risk för att alla EU-länder dras med men det känns inte troligt).