2011-04-04, 16:50
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Cainnech skrev
Jaha, det fanns tydligen en färskare version...

http://www.mod.go.jp/j/approach/defe...ren/230404.pdf
eller överst i listan här: http://www.mod.go.jp/j/approach/defe...uoki/temp.html

Tack! Intressant! Egentligen har det inte hänt så mycket. Värdena går upp och ner, skulle man sluta spruta vatten så skulle dom antagligen gå rakt upp.

På reaktor 1, uppe i det högra hörnet, vad är det som är varmt där?
Citera
2011-04-04, 17:00
Medlem
E.Merckxs avatar
NHK World skriver: Seawater's radiation levels remain high
Citat:
Tokyo Electric Power Company says the level of radioactive iodine-131 found 330 meters south of a water outlet of the plant's No. 1 to No 4 reactors was 4,385 times the legal limit on Wednesday last week.

The level has since been declining. Iodine-131 measured in the same area on Sunday was 630 times the limit.

The radioactive material measured 30 meters north of the outlet of the No. 5 and No. 6 reactors was 240 times the national limit, compared with 3,000 times the limit recorded last Friday.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/04_31.html

Värdena har fallit, men dom är fortfarande höga.

Man har också funnit radioaktivitet i fisk:
Citat:
In a related story, the health ministry says 4,080 bequerels of radioactive iodine was detected in one kilogram of sand lances, a kind of fish, caught in waters off Ibaraki Prefecture, south of the troubled plant.
Citera
2011-04-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Då om inte förr kommer dessvärre den vattenånga som bildas att vara radioaktiv.
Varför det?

Lösta (eller för den delen uppslammade) ämnen kommer väl inte att följa med ångan??
Eller är det så att själva vattnet (väte/syre) är radioaktivt?

/T
Citera
2011-04-04, 17:28
Bannlyst
Jag har inte hängt med i kärnkrafts-historian på senaste, men hur ligger läget till just nu?

Det har ju inte varit några krigsrubriker så antar att allt är påväg att lugna sig?
Citera
2011-04-04, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Man har också funnit radioaktivitet i fisk:
Vilken tur att det inte är Cesium då. Om 8 dagar kommer samma fisk ge ifrån sig ~2000 Bq/kg.
Senast redigerad av Beiersdorf 2011-04-04 kl. 18:12.
Citera
2011-04-04, 18:23
Medlem
Pre 1914s avatar
Tycker man får veta för lite om de praktiska problemen och framstegen. Eviga bedömningar och gissningar om tillstånden för speciellt bränslepoolerna. Man får väl förutsätta att Tepco vet precis läget för dem.
Har de inga givare och sensorer som fungerar kan man ju skicka upp små helikoptrar med kameror och få veta precis allt. Men vi får väldigt sparsamt med info.
Reaktorerna har de tydligen kylning på? De pumpar in vatten som får ånga bort fritt som jag förstår. Dock kanske någon härd smält ihop med åtföljande kylproblem.

Tystnaden runt de problemen får väl tolkas som att de är under kontroll och att det nu främst gäller att nå nollutsläpp från anläggningen.
Citera
2011-04-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En transportabel kragg på en lastbil hade varit mycket användbar, men då måste den också stå skyddad i utgångsläget.

Just en sådan lastbil finns åtminstone vid Ringhals, och den används för att stå stand-by när någon av de ordinarie nödgeneratorerna tas ur drift för underhåll eller reparationer.

Kan det verkligen vara så att de inte har haft någon liknande i Fukushima, eller spolades den bort av vattnet? (Nej, jag förväntar mig egentligen inte att någon här ska veta...)
Citera
2011-04-04, 18:30
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sludgespill
Just en sådan lastbil finns åtminstone vid Ringhals, och den används för att stå stand-by när någon av de ordinarie nödgeneratorerna tas ur drift för underhåll eller reparationer.

Kan det verkligen vara så att de inte har haft någon liknande i Fukushima, eller spolades den bort av vattnet? (Nej, jag förväntar mig egentligen inte att någon här ska veta...)

Har du någon idé om effekten på den extrageneratorn i Ringhals?
Citera
2011-04-04, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Varför det?

Lösta (eller för den delen uppslammade) ämnen kommer väl inte att följa med ångan??
Eller är det så att själva vattnet (väte/syre) är radioaktivt?

/T

Allt radioaktivt material kommer väl inte att följa med ångan men antagligen en inte obetydlig del, i form av små partiklar, droppar och gaser. Om glödheta bränsleelement kommer i kontakt med aktuella små mängder nödkylningsvatten kan det nog "koka" rätt våldsamt. Men själva vattnet (väte,syre) är eller blir inte nämnvärt radioaktivt.
Citera
2011-04-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Har de inga givare och sensorer som fungerar kan man ju skicka upp små helikoptrar med kameror och få veta precis allt.

Enligt Rapport nyss har Forsmark sänt iväg sitt nya, oinstallerade högteknologiska kameraövervakningssystem till Fukushima efter begäran från Japan.

RussiaToday har sänt TV med expert som säger att utsläppen i Fukushima nu är jämförbara med de i Tjernobyl plus att de fortfarande pågår och det finns en stor risk för betydande utsläpp av plutonium: www.japanonline.jp/fukushima-plutonium-leak-comparable-to-chernobyl-disaster/

Hur kommer för övrigt havets plankton att drabbas av allt utsläpp? Dör de i avsevärd omfattning blir det katastrofalt för planetens syrebildning och näringskedjan i stort.
Citera
2011-04-04, 19:31
Medlem
quken99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Enligt Rapport nyss har Forsmark sänt iväg sitt nya, oinstallerade högteknologiska kameraövervakningssystem till Fukushima efter begäran från Japan.

RussiaToday har sänt TV med expert som säger att utsläppen i Fukushima nu är jämförbara med de i Tjernobyl plus att de fortfarande pågår och det finns en stor risk för betydande utsläpp av plutonium: www.japanonline.jp/fukushima-plutonium-leak-comparable-to-chernobyl-disaster/

Hur kommer för övrigt havets plankton att drabbas av allt utsläpp? Dör de i avsevärd omfattning blir det katastrofalt för planetens syrebildning och näringskedjan i stort.

Jag tillhör dem som anser att Fukushima är en stor katastrof. Men ändock tycker jag att man ska vara resonabel i sin ton; och dit hör definitivt inte Fukushima-olyckan på något sätt skulle påverka "Planetens syrebildning". Jag vänder mig precis lika mycket emot att försöka bagatellisera olyckan; som att överdriva dess verkningar. Det kommer aldrig kunna bli tal om annat än lokala skador, i sig olyckligt, men aldrig mer än lokala skador i närområdet (max några 10 tals mil).
Citera
2011-04-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Enligt Rapport nyss har Forsmark sänt iväg sitt nya, oinstallerade högteknologiska kameraövervakningssystem till Fukushima efter begäran från Japan

Det var nytt för mig att Japan kommit på efterkälken när det gäller kameror.

Låter helt osannolikt att man begärt något sådant. Men kanske Forsmark erbjudit sig varefter artiga japaner tackat ja. I vilken upplaga av Rapport (16.00, 18.00 ?) skulle detta vara nämnt?
Senast redigerad av alpi 2011-04-04 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in