2011-04-17, 18:43
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
polox skrev
Tepcos 2-3 månader blev idag dessvärre uppgraderat till 6-9 månader:

Tokyo Electric said Sunday it will try to contain the radiation leak crisis in six to nine months by taking various measures in steps.

Lite mer på samma tema:
Citat:
Toshiba, which helped build the 2nd and 3rd reactors, has submitted to TEPCO and the industry ministry a draft plan to decommission the plant, jointly with US companies in the nuclear power sector.

The plan states that it will take about 5 years to safely remove nuclear fuel rods from the pools and pressure vessels, and another 5 years to dismantle the reactors and clear the land while removing radioactive materials that leaked outside the plant.

Hitachi, which was involved in the construction of the 4th reactor, submitted its draft plan to TEPCO earlier this month.

It states that the complete dismantling of the reactors will take more than 15 years, in view of the lessons learned from past accidents and the fact that 4 reactors broke down simultaneously.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/17_19.html
Citera
2011-04-17, 19:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Tepcos 2-3 månader blev idag dessvärre uppgraderat till 6-9 månader:

Tokyo Electric said Sunday it will try to contain the radiation leak crisis in six to nine months by taking various measures in steps.

Är det medvetet som du sprider ren desinformation, eller förstår du inte bättre? Hoppas och tror på det senare.

Vaddå uppgraderat? Det är samma, enda, tidsplan från Tepco som du refererar till. 3 månader för att ha fått bort det radioaktiva läckaget, och sedan 3-6 månader för att få reaktorerna helt kylda. Det är det som menas med 6-9 månader för att "contain the radiation leak crisis". Det blir trist om du helt spårar ur och helt slutar att ens försöka skriva något trovärdigt.

EDIT: Och sen en kommentar till E.Merckx "lite mer på samma tema" ovan. Kylda är alltså reaktorerna efter 6-9 månader från nu, och det är vad Tepco angivit. Sen håller jag med dig om att det kan komma att ta flera decenniers arbete på platsen innan det inte längre finns några spår av denna olycka.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2011-04-17 kl. 19:32.
Citera
2011-04-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Jaså. Inget jag skulle vilja utsätta mig för:

"Exposure to less than 200 mSv can cause leukemia and cancer of the thyroid, breast, and lung. And liver cancer can be caused by exposure to less than 100 mSv of radiation.": http://coloncancer.about.com/od/environment/a/RadiationExp.htm

"permissible dose to radiation workers is 20 mSv per year averaged over five years": http://en.wikipedia.org/wiki/Sievert

Ja, det är en mycket låg dos. Exponerat för det en kort tid (under ett dygn) så räknas 250 mSv inte ge några symptom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sievert

Symptoms of acute radiation (dose received within one day):[4]
0 – 0.25 Sv (0 – 250 mSv): None
0.25 – 1 Sv (250 – 1000 mSv): Some people feel nausea and loss of appetite; bone marrow, lymph nodes, spleen damaged.

Sett över en längre period så kan 250 mSv i totalt ackumulerad dos ge 1-2% ökad risk för cancer, vilket inte går att skilja ur populationen eftersom det är en såpass marginell ökning jämfört med cancer av andra orsaker.

För övrigt var detta citat från dig ett rent självmål: "permissible dose to radiation workers is 20 mSv per year averaged over five years". Det beror nämligen bara på den enda saken att kärnkraftsindustrin har sådana extrema säkerhetsmarginaler. 20 mSv per år är 2.5 ggr lägre än den dos man faktiskt kan få i sig helt naturligt om man råkar bo på de platser på jorden som har högst naturlig bakgrundsstrålning.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2011-04-17 kl. 19:26.
Citera
2011-04-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag noterar att du med flera långa stycken helt undviker frågan. Jag tar den igen: Tycker du att det är Japans sak att övervaka så att de inte säljer radioaktiva produkter. Eller menar du att det är köparens sak att passa sig?

Givetvis är det Japans sak att se till att de inte säljer farligt radioaktiva produkter. Att de skulle se till att de inte säljer radioaktiva produkter är nämligen omöjligt, varje sak du har i ditt hem, varje sak som säljs av Svenska företag, Amerikanska företag, Tyska företag och Ugandiska företag är radioaktiva.
Citera
2011-04-17, 20:04
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
"permissible dose to radiation workers is 20 mSv per year averaged over five years".

Det beror nämligen bara på den enda saken att kärnkraftsindustrin har sådana extrema säkerhetsmarginaler. 20 mSv per år är 2.5 ggr lägre än den dos man faktiskt kan få i sig helt naturligt om man råkar bo på de platser på jorden som har högst naturlig bakgrundsstrålning.
Det är inga extrema säkerhetsmarginaler. Det är vanligt arbetsmiljöskydd. Arbetet med radioaktivitet ska inte ge större hälsorisker än vanliga jobb.

Dessa gränser leder till god strålningshygien, som också gör att utsläppen till omgivningen begränsas, och att allmänheten inte utsätts för signifikanta utsläpp.

Din attityd är extremt vårdslös.
Citera
2011-04-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Vad är det för "stabilisering" av reaktorerna som inte kan klaras med hjälp av pågående tillförsel av kylvatten till varje reaktor, för närvarande något under två liter per sekund?

2 liter/sek är bara 172 800 liter/dag, ungefär 2% av vad ett normalstort kärnkraftsverk behöver (2 miljoner gallons/dygn för 7 MWe, större verk kräver 30 miljoner gallons/dygn). Knappast ett idealläge.

Idag talar man om "en andra fas" efter det att kylsystemen kommit igång, för att "In the second stage, TEPCO plans to lower the temperature of the nuclear fuel in the reactors to below 100 degrees Celsius to stabilize its condition", dvs upp till ett halvår till efter de initiala tre månaderna som tidigare omtalats i media.
Citera
2011-04-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Då fattar jag. Ett tips är att skaffa Firefox som faktiskt rättar stavningen åt dig. Hjälper mig en hel del som har svårt för att skriva.

Fanns det något fel i min inlägg..? som jag skrev tidigare i tråden - svenska är inte mitt första (eller andra, eller tredje) språk.

Tror att jag avstår tråden i alla fall nu, den verkar har tappat sitt vetenskapliga innehåll.
Citera
2011-04-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Är det medvetet som du sprider ren desinformation, eller förstår du inte bättre? Hoppas och tror på det senare.

Vaddå uppgraderat? Det är samma, enda, tidsplan från Tepco som du refererar till. 3 månader för att ha fått bort det radioaktiva läckaget, och sedan 3-6 månader för att få reaktorerna helt kylda. Det är det som menas med 6-9 månader för att "contain the radiation leak crisis". Det blir trist om du helt spårar ur och helt slutar att ens försöka skriva något trovärdigt.

Det kan knappast kallas desinformation, när det enda jag gör är att ge länkar till huvudsakligen erkända nyhetsbyråer och myndigheter, jämför själv:

Den 14/4 från NHK: http://www3.nhk.or.jp/daily/english/14_31.html

Idag, 17/4 skriver NHK: http://www3.nhk.or.jp/daily/english/17_15.html
Citera
2011-04-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Enligt Busby kunde man ju varken komma nära reaktorn eller använda robotar?

Jag säger inte att Busby har rätt, den diskussionen får du ta med honom. Att fjärrstyrda pumpar, truckar och kranar används vid Fukushima har dock framgått via både NHK och Kyodo åtskilliga gånger.

Så sent som idag skriver NHK: "High levels of radiation have kept workers from approaching the buildings of the first 3 reactors, which lost their cooling functions in the March 11th earthquake and tsunami." Någon slags robotar har man tydligen börjat använda: Robot used to investigate reactor buildings
Citera
2011-04-17, 20:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engelsmann
Fanns det något fel i min inlägg..? som jag skrev tidigare i tråden - svenska är inte mitt första (eller andra, eller tredje) språk.

Tror att jag avstår tråden i alla fall nu, den verkar har tappat sitt vetenskapliga innehåll.

Bry dig inte om MK. Han själv är dyslektiskt vilket jag börjar tro att jag själv är också.

Jag har uppskattat dina inlägg som har hållit hög nivå. Jag skulle tycka det vore tråkigt om du skulle sluta skriva, men om du gör det så hoppas jag det inte är för att du känner att din svenska är kritiserad.

Jag känner mig hedrad att du försöker lära dig vårt språk som talas endast av ett fåtal i Europas utmarker.

Jag kan vidare tillägga att jag tyvärr har misshandlat ditt modermål i min profession genom åren.
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-17 kl. 21:03.
Citera
2011-04-17, 23:49
Medlem
viadolorosas avatar
Nedfall från Fukushima sprider sig i US
http://interceder.net/list/fukushima-water
Citera
2011-04-18, 07:20
Medlem
quken99s avatar
Tepco använder nu robot för att kolla hur det ser ut inne i reaktorbyggnaden

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/17_21.html

uppges vara för att strålningen är för hög där inne

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/18_03.html

Jag tycker att dessa två uppgifter är lite motsägesefulla och märkliga. Man säger att detta är första gången man får en glimt från inne i reaktorbyggnaden, för att det tidigare inte har gått att gå in där. Samtlidigt säger man "On Friday, the highest radiation level measured outside the double-entry doors of the Number 1 to 3 reactor buildings was 2 to 4 millisieverts per hour.
Radiation levels measured between the double doors of those reactor buildings was 270 millisieverts in the Number One reactor, 12 in Number 2, and 10 in Number 3.
"

Jag får helt enkelt inte ihop denna strålningsnivå, med att det skulle vara stört omöjligt för någon att göra ett kort besök in och kolla hur det ser ut, om denna information är mycket viktig för Tepco.

Vid tidigare olyckor; som Tjernobyl 1986, SL-1 1961, Sellafield 1957, så har strålningsnivåerna inne i byggnaderna varit högre än vad vi hittills har hört som högsta siffror från Fukushima. Ändå har personer vid de olyckorna gjort "räder" på några minuter, in i miljöer med strålningsnivåer upp på sievertnivå. På en sådan räd hinner man inte ackumulera mycket, och man kan sedan "pensioneras" om det anses behövas. Beväpnad med en high-end filmkamera av handhållen modell så kan man hinna ta jättemycket värdefulla bilder, som kan analyseras i efterhand.

Så vad består denna obegripliga information från Fukushima på, vad tror ni, vetenskaplig seriös analys tack:
1. Strålningsnivåerna är mycket mycket högre än vad som anges, isåfall hur höga inne i byggnaden?
2. Arbetarskyddet är så mycket tuffare nu 2011 att man inte kan skicka in någon (men i såfall, är verkligen läget så allvarligt som vi här diskuterar)
3. Det har inte ansetts som viktigt att få se hur det ser ut inne i bygganden?
4. Något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in