2011-03-30, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av engelsmann
"The reason we are concerned is that they are detecting water outside the containment area that is highly radioactive and it can only have come from the reactor core," Lahey added. "It's not going to be anything like Chernobyl, where it went up with a big fire and steam explosion, but it's not going to be good news for the environment."

Men ser vi inte just nu att det faktiskt finns andra sätt att sprida radioaktiviteten, och en spridning i vattnet kan rimligtvis vara minst lika allvarlig som vid en explosion, och allra helst om det sker under ett längre tidsperspektiv.
Citera
2011-03-30, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jag tror att det kan fungera att låta privata driva kärnkraft och men det ställer krav på myndigheterna att vara extremt granskande. Nackdelen med statligt ägande är att de då att de då granskar sig själva. Japan med sin speciella kultur borde ta in utlänska granskare.

Vad gäller olyckan, vad kan egentligen hända nu? Läget känns väldigt förvirrat.

Det verkar allmän Brainstorming men vilda idéer om hur man skulle kunna begränsa katastrofen. Än så länge ganska desperata och temporära idéer som kan fungera begränsande. Ingenting är dock under kontroll. Ungefär som att stå mitt i en skogsbrand och hävda att man har kontroll så länge man kan kissa.

Man kommer att ha att göra i många många år framöver och problem med läckagen som vi inte sett maximum av ännu. FRågan om hur allvarligt det långsiktigt är dock lika obesvarad som skrämmande.
Citera
2011-03-30, 09:15
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Här kommer en artikel från horan:

Skyhög nivå på radioaktiv jod
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12804820.ab

Tecpos aktie imploderar:

http://www.zerohedge.com/article/tepco-stock-implodes-radioactive-iodine-fukushima-seawater-now-3355-above-limit

TEPCO Confirms CEO Shimizu "Ill And Hospitalized", Chairman Katsumata Now In Charge:

http://www.zerohedge.com/article/tepco-confirms-ceo-shimizu-ill-and-hospitalized-chairman-katsumata-now-charge

Är spelet slut för Tepco?
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-30 kl. 09:21.
Citera
2011-03-30, 09:40
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
MILJARDEN skrev
500m ut i havet enligt expressen.

Hur stor skada kan det göra på havslivet?

Jod-131 har kort halveringstid och försvinner snabbt, men det följer med andra ämnen också. Jag kan inte hitta några nya mätresultat för havet. På Kyodo News skriver dom:
Citat:
The highest concentration observed so far in seawater from the troubled power station suggests radiation originating from reactor cores, where fuel rods have partially melted, may have been continuously leaking into the Pacific Ocean.

Hidehiko Nishiyama, a spokesman for the Nuclear and Industrial Safety Agency, said the exact cause of the high iodine concentration remains unknown but that data taken by the plant operator Tokyo Electric Power Co. indicate radiation that has leaked at the site during the ongoing crisis ''somehow'' flowed into the sea.
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/81984.html

"Somehow" Det troliga är att det är vatten som dom sprutar på reaktorerna som läcker ut.

Edano säger:
Citat:
Chief Cabinet Secretary Yukio Edano said it is expected to take ''a considerable amount of time'' before the temperatures of fuel rods in the reactor cores at the power station are lowered in a stable manner.

But radiation-contaminated water has been filling up buildings and trenches at the power station, obstructing work to restore the lost functions. Serious damage to fuel rods from overheating could lead to the release of enormous amounts of radioactive materials into the air.

Utsläppen kommer troligtvis pågå om dom inte får kontroll över vattnet.
Citera
2011-03-30, 09:49
Medlem
E.Merckxs avatar
Nu funderar dom att skaffa fram en tankbåt för att samla upp vattnet:
Citat:
Chief Cabinet Secretary Yukio Edano told reporters on Wednesday the experts are also examining the use of a tanker to collect irradiated water at the plant.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/30_18.html
Citera
2011-03-30, 09:56
Medlem
Madagascars avatar
http://www.ustream.tv/channel/iwakamiyasumi

Live tepco presskonf. Varken NHK eller Katz simultantolkar.
Citera
2011-03-30, 10:15
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
News Flash från NHK:

The Nuclear and Industrial Safety Agency says radioactive iodine more than 3,300 times the national limit was found in seawater near the troubled Fukushima Daiichi nuclear plant on Tuesday.

Tokyo Electric Power Company is struggling to drain off highly radioactive water that has leaked from 3 reactors at the damaged Fukushima Daiichi nuclear power plant.

Chief Cabinet Secretary Yukio Edano says the government and experts are considering whether to cover the reactor buildings at the Fukushima Daiichi nuclear plant with a special material, to stop the spread of radioactive substances.

http://www3.nhk.or.jp/nhkworld/
Vilken strålningsnivå är "the national limit", och hur hög strålning är 3300 ggr den?

När det gäller strålning så använder man normalt ALARA-principen, As Low As Reasonably Achievable. Det innebär att gränsvärden ofta är väldigt lågt satta.

Siffror måste ha ett sammanhang, de säger inte nog mycket i sig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Men ser vi inte just nu att det faktiskt finns andra sätt att sprida radioaktiviteten, och en spridning i vattnet kan rimligtvis vara minst lika allvarlig som vid en explosion, och allra helst om det sker under ett längre tidsperspektiv.
Hur resonerar du då? Kan du precisera och kvantifiera hur det skulle gå till för att få likvärdiga konsekvenser.
Citera
2011-03-30, 10:23
Medlem
Behöver man veta mer än att 400 personer arbetar och sover inne på området för att förstå att där inte kan pågå några stora utsläpp av radioaktivitet? http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/81697.html

Okej, visserligen tvingas dom sova i lakan innehållande bly ("cover themselves with lead-containing sheets"). Trovärdigt?

Den här personen från NISA har kanske blivit utsparkad från anläggningen och kanske hämnas genom att fabulera om att personalen inte får tillräckligt med mat och dryck? Men vi vet förstås inte vad han verkligen sagt utan bara vad nån journalist skriver.
Citera
2011-03-30, 10:33
Medlem
Ja, detta var oundvikligt. Redan efter några timmar utan elförsörjning, och nödvändig kylning är det kört sa experter redan för två veckor sedan..
Trodde väl aldrig att jag skulle behöva uppleva denna stund. Detta är vad Folkkampanjen mot kärnkraft talade om för trettio år sedan - det värsta scenariot. Det dribblades bort som någonting oväsentligt.
Citera
2011-03-30, 10:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jag tror att det kan fungera att låta privata driva kärnkraft och men det ställer krav på myndigheterna att vara extremt granskande. Nackdelen med statligt ägande är att de då att de då granskar sig själva. Japan med sin speciella kultur borde ta in utlänska granskare.

Vad gäller olyckan, vad kan egentligen hända nu? Läget känns väldigt förvirrat.

Kort och gott, jag vet inte. Jag antar att du följt utvecklingen. Jag har hela tiden intresserat mig för åt vilket håll det utvecklas. Jag sticket ut hakan något och säger att jag börjar luta åt att det inte kommer att bli värre.

De senaste dagarna har man rapporterat mycket höga värden inne på området (och havet), vilket försvårar arbetet. Men rapporterade vattenivåer, temperaturer och tryck i reaktorer samt lagrngsbassänger. tycks hyfsat stabila, så det verkar som om man kan vidmakthålla kylning trots stark strålning (jag antar att havet och visa arbetare får betala priset).

Som sagt jag tror och hoppas det inte det blir värre. Men jag tycker absolut inte man kan hävda att de har situationen under kontroll. Vad som egentligen har hänt är fortfarande inte helt klart. Dessutom rapporteras mindre och mer långsamt av Tepco och NISA.

Det har inte smällt i 2:an. Kan det smälla där, med luftutsläpp som följd?

Reaktorkärlet i 1:an verkar vara intakt. Kan man bibehålla det?

Och kan man skydda hav och arbetare samtidigt som man vidmakthåller kylning?
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-30 kl. 10:44.
Citera
2011-03-30, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja, detta var oundvikligt. Redan efter några timmar utan elförsörjning, och nödvändig kylning är det kört sa experter redan för två veckor sedan..
Trodde väl aldrig att jag skulle behöva uppleva denna stund. Detta är vad Folkkampanjen mot kärnkraft talade om för trettio år sedan - det värsta scenariot. Det dribblades bort som någonting oväsentligt.

Men se det från det andra hållet, det krävdes en jordbävning + en Tsunami för att det skulle skita sig.
Och att tro att något sånt skulle hända i sverige / europe där vi har inget av dem är bara löjligt, kärnkraft FTW!
Citera
2011-03-30, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
I hela den här kärnkraftsdebatten har jag heller aldrig hört något om spridning via vattnet. Tror jag kan ha ställt frågan någon gång, och att det förklarats som något obetydligt. I alla fall - Nån som vet något eller har några ideer vad det innebär med spridning i havet..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in