Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jag tror att det kan fungera att låta privata driva kärnkraft och men det ställer krav på myndigheterna att vara extremt granskande. Nackdelen med statligt ägande är att de då att de då granskar sig själva. Japan med sin speciella kultur borde ta in utlänska granskare.
Vad gäller olyckan, vad kan egentligen hända nu? Läget känns väldigt förvirrat.
Kort och gott, jag vet inte. Jag antar att du följt utvecklingen. Jag har hela tiden intresserat mig för åt vilket håll det utvecklas. Jag sticket ut hakan något och säger att jag börjar luta åt att det inte kommer att bli värre.
De senaste dagarna har man rapporterat mycket höga värden inne på området (och havet), vilket försvårar arbetet. Men
rapporterade vattenivåer, temperaturer och tryck i reaktorer samt lagrngsbassänger. tycks hyfsat stabila, så det verkar som om man kan vidmakthålla kylning trots stark strålning (jag antar att havet och visa arbetare får betala priset).
Som sagt jag tror och hoppas det inte det blir värre. Men jag tycker absolut inte man kan hävda att de har situationen under kontroll. Vad som egentligen har hänt är fortfarande inte helt klart. Dessutom rapporteras mindre och mer långsamt av Tepco och NISA.
Det har inte smällt i 2:an. Kan det smälla där, med luftutsläpp som följd?
Reaktorkärlet i 1:an verkar vara intakt. Kan man bibehålla det?
Och kan man skydda hav och arbetare samtidigt som man vidmakthåller kylning?