Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Jag litar inte på en enda mätning från japan som det ser ut nu.....
Hur långt ifrån skall dom evakuera?
Skall alla gravida japaner flytta till australien?
Frågor som inte behöver besvaras i brådrasket om man inte har tillförlitliga mätningar.
Mätningar har gjorts har granskats och även kontrollerats av flera aktörer, både myndigheter och oberoende organisationer. Om du vill lita på dem är helt upp till dig..
Dem värden som uppmäts, ex Greenpeace mätte 10 microSV/H vilket dem ville hävda som mycket kan jämföras med 40-50 microSV/H som är bakgrundsstrålningen där den är som högst i världen. I Sverige finns platser som har betydligt högre bakgrundsstrålning än 10 microSV/H. Samt en uppsjö hus där radon tränger in och utgör en kraftig strålkälla.
Japan har en fullständigt kompetent myndighet att bedöma hur stor evakueringszonen bör vara. Dem har full insikt i situationen samt fullt stöd av IAEA och många andra duktiga aktörer. Att någon dagdrömmare på flashback, greenpeace, aftonbladet eller någon halvdan blogg skulle klara av att göra en mer korrekt bedömning är föga troligt då dem inte sitter med kunskap eller nödvändig ingångsdata för denna bedömning. Däremot finns det många som dig som vill förringa deras kompetens, och skapa tvivel i ett opinionsbildande syfte.
Nej, jag är rätt övertygad om att alla gravida japaner inte skall flytta. Dessutom är det föga troligt att Australien skulle släppa in dem då det krävs visum. Varför skulle just gravida japaner flytta till Australien förstår jag inte.