2011-03-25, 09:43
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Klompe skrev
Den där leende gubben du har lagt till i ditt inlägg innebär att det är goda nyheter, va?

Ha, ha. inte riktigt. Den rätta gubben är snarare.
Citat:
Om plutonium inandas beräknas det att en dos på ca 10 mg leder till döden. Även en liten dos utlöser utan undantag tumörer i lungorna. Vad värre är att en betydande del av det som andas in passerar genom lungorna ut i blodet, vidare till andra organ (lymfkörtlar, lever, etc), mer eller mindre snabbt beroende på partiklarnas storlek, därmed orsakande ytterligare cancer.
Citera
2011-03-25, 09:44
Medlem
Catings avatar
A bit more detail on what the nuclear safety official said:

'Japan's nuclear safety agency said on Friday there was no data to suggest that there was a rupture in Reactor No. 3 of its crippled nuclear power plant.

Three workers have sustained radiation burns from water in the reactor.

"It could be from venting operations and there could be some water leakage from pipes or from valves, but there is no data suggesting a crack," said Japanese nuclear agency official Hidehiko Nishiyama.'
by Reuters: Mark Kolmar at 9:41

TEPCO says it is hard to determine the source of radiation in the water in reactor 3, and that it could have come from the cooling pool.
by Reuters: Mark Kolmar at 9:45
Citera
2011-03-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Situationen i kärnkraftverket i Japan är att den närmar sig samma katastrofala nivå som i Tjernobyl. Men den kan bli värre än Tjernobyl, för det finns mycket mer högaktivt uran i Fukushima.

http://www.newscientist.com/article/dn20285-fukushima-radioactive-fallout-nears-chernobyl-levels.html

http://www.jaif.or.jp/english/

Stööön, ännu en kärnkraftshatande domedagsprofet som är ute efter att sprida panik och hysteri. Det är ju bara att titta på de källor du länkar till så förstår man direkt hur oseriös du är. Jag menar, en tidning som heter New Scientist, det hörs ju redan på namnet att det är någon tramsblaska i klass med en Ding Ding Värld.
Citera
2011-03-25, 09:49
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating

'Japan's nuclear safety agency said on Friday there was no data to suggest that there was a rupture in Reactor No. 3 of its crippled nuclear power plant.

Three workers have sustained radiation burns from water in the reactor.

"It could be from venting operations and there could be some water leakage from pipes or from valves, but there is no data suggesting a crack," said Japanese nuclear agency official Hidehiko Nishiyama.'
by Reuters: Mark Kolmar at 9:41

TEPCO says it is hard to determine the source of radiation in the water in reactor 3, and that it could have come from the cooling pool.
by Reuters: Mark Kolmar at 9:45

Är det någon som kommer ihåg hur BP agerade efter oljeutsläppet?
Citera
2011-03-25, 09:54
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Cating skrev

NHK World skriver:
Citat:
Japan's nuclear safety agency says it is highly likely that the Number 3 reactor of the troubled Fukushima Daiichi nuclear power plant has been damaged, leading to the leak of high levels of radiation.

The agency said while the reactor appears to have partially retained its function to contain radiation leaks, there's a strong possibility that some part of the reactor is now damaged and the containment function is weakening.

Friday, March 25, 2011 12:48 +0900 (JST)
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/25_19.html

Hoppas att dom har fel.
Citera
2011-03-25, 10:00
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
En läkare på NHK sa att de två arbetare som ligger inlagda pga strålskador hade jobbat vidare trots att deras dosimetrar hade varnat dem. Vad tror ni orsaken till detta är?
Lika bra att de fortsätter jobba när de ändå kommer dö...

Citat:
Ursprungligen postat av Kandidaten
Nu börjar situationen kännas riktigt obehaglig om man ser till senaste händelseutvecklingen. Kan inte tänka mig att de kommer lyckas släcka ner anläggningen på ett kontrollerat sätt. Återstår då sarkofaglösning, men är skeptisk även där hur man ska kunna genomföra detta i praktiken. Så fort man slänger på cement så riskeras väl skador som ger ytterliggare höga utsläpp och omöjliggör fortsatt arbete? Jag är försiktigt negativ till att detta kommer sluta väl...
Ja. Oroväckande.
Citera
2011-03-25, 10:01
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
NHK World skriver:

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/25_19.html

Hoppas att dom har fel.

Så reuters och NHK rapporterar helt motsatta versioner av Japanernas uttalande?

Propagandaministeriet har tappat kontrollen över mediarapporteringen?
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-25 kl. 10:04.
Citera
2011-03-25, 10:04
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Så reuters och NHK rapporterar helt motsatta versionen av händelserna?
Propagandaministeriet har tappat kontrollen över mediarapporteringen?

Ja, ännu mer förvirrat än vanligt just nu Det skall bli intressant att höra vad Kan säger på pkn.

Edit:
@JC - Here on the live blog I can pass on to you what we're getting from our Reuters correspondents. I can't offer you any insight into what other news agencies are doing.

Also, Reuters did not say "not true", Reuters quoted what the nuclear safety agency official said - see my post at 08:41.
by Reuters: Mark Kolmar at 10:02

TEPCO says it is possible that the radiation in the water in reactor 3 came from the reactor core.
by Reuters: Mark Kolmar edited by Reuters: Mark Kolmar at 10:05

TEPCO says it is hard to determine the source of radiation in the water in reactor 3, and that it could have come from the cooling pool. It says it considering bailing water out of reactors as the radiation is high.

REUTERS - Nuclear safety agency says no data to suggest a rupture in reactor 3.
by Reuters: Mark Kolmar at 3/25/2011 8:33:53 AM9:33

Tepco säger att det är möjligt, någon "Nuclear safety agency" säger att ingen data tyder på det. Det ena utesluter ju inte det andra..
Senast redigerad av Cating 2011-03-25 kl. 10:13.
Citera
2011-03-25, 10:06
Medlem
TheLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Stööön, ännu en kärnkraftshatande domedagsprofet som är ute efter att sprida panik och hysteri. Det är ju bara att titta på de källor du länkar till så förstår man direkt hur oseriös du är. Jag menar, en tidning som heter New Scientist, det hörs ju redan på namnet att det är någon tramsblaska i klass med en Ding Ding Värld.

Alltså vad in i helvete, det är ju stört vad du håller på. Jag förstår inte varför du ska parodiera alla? Jag har inte sett någon här inne som har påstått att allt är lugnt borta i Fukushima, jag tror snarare den generella konsensusen här är att det har skitit sig där borta. Frågan är bara hur illa det kommer bli och du är uppenbarligen av uppfattningen att det här kommer gå åt helvete på riktigt, en opinion som inte är HELT orealistisk. Så snälla börja posta lite normalt med länkar till lite källor och dylikt istället för att rapea den här tråden, just nu framstår du bara som en arbetslös 26-åring som inte gått ut gymnasiet.

Citat:
Ursprungligen postat av NHK World
Japan's nuclear safety agency says it is highly likely that the Number 3 reactor of the troubled Fukushima Daiichi nuclear power plant has been damaged, leading to the leak of high levels of radiation.

The agency said while the reactor appears to have partially retained its function to contain radiation leaks, there's a strong possibility that some part of the reactor is now damaged and the containment function is weakening.

Friday, March 25, 2011 12:48 +0900 (JST)

Menar de då att reaktorinneslutningen har spruckit, alltså att Zirkaloy (Zirkonium-legeringen) har spruckit pga det interna gastrycket? Eller vad menar de?
Citera
2011-03-25, 10:08
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Alltså vad in i helvete, det är ju stört vad du håller på. Jag förstår inte varför du ska parodiera alla? Jag har inte sett någon här inne som har påstått att allt är lugnt borta i Fukushima, jag tror snarare den generella konsensusen här är att det har skitit sig där borta. Frågan är bara hur illa det kommer bli och du är uppenbarligen av uppfattningen att det här kommer gå åt helvete på riktigt, en opinion som inte är HELT orealistisk. Så snälla börja posta lite normalt med länkar till lite källor och dylikt istället för att rapea den här tråden, just nu framstår du bara som en arbetslös 26-åring som inte gått ut gymnasiet.

Menar de då att reaktorinneslutningen har spruckit, alltså att Zirkaloy (Zirkonium-legeringen) har spruckit pga det interna gastrycket? Eller vad menar de?

Jag gissar på att de medvetet är vaga i sin formuleringen, låter bättre att säga att "något" är trasigt än att Zirkonuim legeringen gått sönder..
Citera
2011-03-25, 10:13
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe

New Sceintist är grundad 1956 mitt i den bästa kärnkrafts glädjen och kan inte anses som någon miljö-rörelse tiding:
http://www.newscientist.com/data/html/ns/mediacenter/uk/intro.jsp

Jag läser den ibland, och skulle som snarare jämföra den med Illustrerad Vetenskap i Sverige.

...men jag hoppas att folk kommer till sans efter denna katastrof och inser att vi trots allt behöver kärnkraften. Vi måste i världen utnyttja kunskaperna vi fått från alla dessa katastrofer och skrota alla gamla farliga kärnkraftsverk och bygga nya säkrare... mycket säkrare!

Starta genast byggandet av nya bättre kärnskaft verk!
Citera
2011-03-25, 10:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Jag gissar på att de medvetet är vaga i sin formuleringen, låter bättre att säga att "något" är trasigt än att Zirkonuim legeringen gått sönder..

Han visste ju inte - det man såg på konferensen var hans egen uppfattning. Efter konferensen kommer det sedan diverse andra experter och säger andra saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in