Citat:
Ursprungligen postat av frinken
Just och nu är som tidigare citerats SSM med på tåget - det är bara Bagdad-sorken80 kvar på jorden som sitter med armarna i kors och bestämt hävdar att det inte är någon cause for concern.
Om du hängde med i tråden skulle du sett mitt inlägg på sidan 143, jag upprepar det nedanför:
---------------------------------
Kan ju citera mig själv, från det absolut första inlägget i ämnet:
https://www.flashback.org/sp29417849
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Enbart om jordbävningen även lyckats skada inneslutningen kan det bli mer än marginella utsläpp, och den bör japanerna ha byggt för att klara jordbävningar.
Messserschittrarna har haft rätt hela tiden. Dock använde jag ordet "bör". Om det nu var så att de dimensionerat den för en mindre jordbävning och den blivit skadad så är det ju klart obra, för att uttrycka det milt.
---------------------------------
Det kan ju jämföras med det senaste från SSM, postat här på sidan 144:
Citat:
Ursprungligen postat av ZuXL
Så här säger Strålssäkerhetsmyndigheten om den uppkomna situationen:
– Det eskalerar. Det är väldigt oroväckande, säger Per Bysted, utredare på Strålsäkerhetsmyndigheten.
– Det vi har trott och den förklaring vi konstruerat är att man medvetet ventilerat gaser från inneslutningen som innehåller ånga, vätgas och radioaktiva ämnen som skapar explosioner. Men då har vi trott att inneslutningarna inte varit skadade. Är det inte så är ju läget förändrat
från expressen precis nu
Nu får det vara färdigargumenterat med trollen för ikväll. Lite tråkigt att forumet inte kan hålla en bättre kvalité.
Edit: Kan väl även lägga till det tidigare inlägget:
https://www.flashback.org/sp29479397
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
En explosion i "supression chamber" kan, i värsta fall, ha berott på att en del av härden smält genom reaktortanken. När den träffar vattnet fås en ångexplosion, och tryckvågen från den fortplantar sig bra i vatten. Har man sedan tidigare haft stora delar av härden utan vattentäckning kan man fått en partiell härdsmälta, om den partiella härdsmältan skapat en större klump så är det svårt att kyla den klumpen.
Det som motsäger detta är att de påstår att de nu åter fyller reaktortanken, vilket inte skulle vara möjligt med ett större hål i botten från en genomsmältning. Så just nu vetefan vad som händer om allt som rapporteras stämmer.