2011-03-15, 01:57
Medlem
Forevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RED-DOG
Källa?

Ska se om jag hittar, var nån japanesosida av alla jävla sidor jag har öppna med nån askass översättning till engelska! Lyssnar på NHK-world o lyckades klicka ner sidan..
Citera
2011-03-15, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Varför behöver du källa på något som är uppenbart? Det är snarare ni dommedagsprofeter som behöver visa källa

www.ssm.se är väl källan i det senaste fallet enligt expressen.
Citera
2011-03-15, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Om du utan minsta syre kunde få eld på vätgas skulle det vara ok, men när vätgas kommer i kontakt med syre, som också krävs för att kunna fjutta på det, skapas knallgas som EXPLODERAR vid antändning, det brinner alltså inte.

Mao, det är en situation japsarna inte kan lösa med att elda ur gasen.
Explosion är bara ett annat ord för en snabb förbränning...
Men tydligen så var anledningen till att de inte gorde det att systemet trasigt. Ett av många som det verkar...
Citera
2011-03-15, 01:59
Medlem
FLASH: Fukushima's No. 2 reactor container damaged, radiation leak feared (09:41)
BREAKING NEWS: TEPCO admits possibility of meltdown at Fukushima reactors (09:29)

http://english.kyodonews.jp/
Citera
2011-03-15, 01:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragface
Detta är så jävla absurt, har mer el mindre bestämt mig för att ta mig ifrån Tokyo... men sitter och väntar på att en hantverkare ska måla klart trappan....

Seriously... Har du funderat på din prioritering...?
Citera
2011-03-15, 02:00
Medlem
Nightsmokes avatar
http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo

Ökar stadigt!
Citera
2011-03-15, 02:00
Medlem
Intressant Geiger-kurva gällande Tokyo som uppdateras (m) var 8:e minut:
http://park18.wakwak.com/~weather/geiger_index.html
Normalsnittet (2010) = 14
Nu nära 20...
Citera
2011-03-15, 02:01
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frinken
Just och nu är som tidigare citerats SSM med på tåget - det är bara Bagdad-sorken80 kvar på jorden som sitter med armarna i kors och bestämt hävdar att det inte är någon cause for concern.
Om du hängde med i tråden skulle du sett mitt inlägg på sidan 143, jag upprepar det nedanför:

---------------------------------
Kan ju citera mig själv, från det absolut första inlägget i ämnet:
https://www.flashback.org/sp29417849
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Enbart om jordbävningen även lyckats skada inneslutningen kan det bli mer än marginella utsläpp, och den bör japanerna ha byggt för att klara jordbävningar.
Messserschittrarna har haft rätt hela tiden. Dock använde jag ordet "bör". Om det nu var så att de dimensionerat den för en mindre jordbävning och den blivit skadad så är det ju klart obra, för att uttrycka det milt.
---------------------------------

Det kan ju jämföras med det senaste från SSM, postat här på sidan 144:
Citat:
Ursprungligen postat av ZuXL
Så här säger Strålssäkerhetsmyndigheten om den uppkomna situationen:
– Det eskalerar. Det är väldigt oroväckande, säger Per Bysted, utredare på Strålsäkerhetsmyndigheten.
– Det vi har trott och den förklaring vi konstruerat är att man medvetet ventilerat gaser från inneslutningen som innehåller ånga, vätgas och radioaktiva ämnen som skapar explosioner. Men då har vi trott att inneslutningarna inte varit skadade. Är det inte så är ju läget förändrat

från expressen precis nu
Nu får det vara färdigargumenterat med trollen för ikväll. Lite tråkigt att forumet inte kan hålla en bättre kvalité.

Edit: Kan väl även lägga till det tidigare inlägget:
https://www.flashback.org/sp29479397
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
En explosion i "supression chamber" kan, i värsta fall, ha berott på att en del av härden smält genom reaktortanken. När den träffar vattnet fås en ångexplosion, och tryckvågen från den fortplantar sig bra i vatten. Har man sedan tidigare haft stora delar av härden utan vattentäckning kan man fått en partiell härdsmälta, om den partiella härdsmältan skapat en större klump så är det svårt att kyla den klumpen.

Det som motsäger detta är att de påstår att de nu åter fyller reaktortanken, vilket inte skulle vara möjligt med ett större hål i botten från en genomsmältning. Så just nu vetefan vad som händer om allt som rapporteras stämmer.
Senast redigerad av Sorken80 2011-03-15 kl. 02:05.
Citera
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random-Walk
I Storbritannien och många andra delar av världen använder man punkt som decimalavskiljare. Ett komma kan användas för att förenkla läsningen vid stora tal. Det är alltså åttatusentvåhundrasjutton mS/h som gäller.

Nej för fan det är μSv (mikro sievert) som är på 8k medan i mSv (millisievert) är det 8.
Citera
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightsmoke
http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo

Ökar stadigt!

Nä, går lite upp och ner, väldigt lite känns det som. för 20 minuter sen var den på 13.09, nu på 13.20, har varit uppe på 13.30~
Citera
2011-03-15, 02:03
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Slå upp vad prefix är. Slå sedan upp vad ett skiljetecken är.

Det verkar du inte göra då du inte verkar veta innebörden av ordet ¨briefly¨

Jag undrar varför du skriver om att dom bör evakuera när gränsen bara passerades en kort period.

Det är inte jag som säger att dom bör evakuera.. Det är NIST som säger det ditt jävla stolpskott
Citera
2011-03-15, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Nä, går lite upp och ner, väldigt lite känns det som. för 20 minuter sen var den på 13.09, nu på 13.20, har varit uppe på 13.30~

för 5h sedan 008.00 nu 013.20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in