Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jo, där har du en poäng...
Men, mystiken tätnar..
I Ny teknik läser jag
"Den japanska kärnkraftsinspektionen NSC (Nuclear Safety Commission) beräknar de sammanlagda utsläppen från isotoperna till 630 petabecquerel.
Cesium-137 har i bägge fallen räknats om till jodekvivalenter.
Värdet överstiger den nivå då utsläpp är så omfattande att händelsen ska räknas som 7 på Inesskalan, konstaterar Nisa"
När jag läser på din länk så uppfattar jag det som att kravet på en 7:a
är
-omfattande utsläpp
och
-omfattande miljö- och hälsoeffekter
Inga som helst kvantifieringar ser jag dock...
Själva tsunamin hade ju verkligen omfattande hälsoeffekter med tiotusentals döda, men kärnkraft-haverierna??
Jag har inte sett några konkreta uppgifter alls om detta..
/T
Ny Teknik har ju snurrat till det förr i sin rapportering så ta inte siffrorna för sanning föränn de kommer från IAEA.
När det gäller nivågradering så kanske det var mest politiskt korrekt att idag säga att det är en sjua.
Tepco slipper nog mycket skit genom att säga detta nu. Olyckkorparna kan sitta där och nicka på huvudet "vad var det jag sa" medan Tepco oförtrutet jobbar vidare med det som de fortfarande ser som gradering av lägre nivå om man ser det som enskilda händelser vilket är rimligt i en jämförelse med ett haveri i
EN annan reaktor. Läs inlägg från IAEA ovanför..
Observera sedan vad IAEA rapporterar. Sist så har de med följande text:
Japanese authorities may revise the INES rating at the Fukushima Daiichi nuclear power plant as further information becomes available.
Blir nog en 5a igen om några veckor.