2011-03-14, 23:25
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Det verkar röra sig om reaktor 3, alternativt så har BBC skrivit fel.

"BBC 2207 GMT: Japan's Chief Cabinet Secretary, Yukio Edano, has said a partial defect has been found inside the containment vessel of reactor 3 at the Fukushima Daaich nuclear power plant, the Kyodo news agency reports. He has also said the reactor is "not necessarily in a stable condition". Early on Tuesday morning, officials said pressure inside the container had dropped and sea water was being pumped in to cool the fuel rods."

Jag gissar att Kyodo har rätt, och BBC blandat ihop reaktorerna.
Tvåan tycker jag verkar bete sig milt sagt skumt, den kanske läcker?
Citera
2011-03-14, 23:27
Medlem
karbonaras avatar
I reaktor 2 låg bränslestavarna fria mellan 18:30 och 20:50 idag. Sedan fick man igång pumparna, och vid 21:30 var halva stavarna täckta med vatten (stavarna är på 4m).

Källa: NHK http://www3.nhk.or.jp/news/html/20110315/k10014677231000.html

Om det finns en spricka har den uppkommit under natten.
Citera
2011-03-14, 23:27
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ett litet klargörande..
reaktorhallen finns inte längre på de två första reaktorerna,
...
Nä, den är borta. "Roade" mig med att göra en enkel skiss(som säkert innehåller en hel del fel), vilken jag PM:ade en användare som inte riktigt förstod.
http://i51.tinypic.com/2ivxutc.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Kanonbra att du översätter öht Tack
Instämmer!
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Jag gissar att Kyodo har rätt, och BBC blandat ihop reaktorerna.
Tvåan tycker jag verkar bete sig milt sagt skumt, den kanske läcker?
Det verkar så.
Senast redigerad av Softis... 2011-03-14 kl. 23:36.
Citera
2011-03-14, 23:29
Medlem
karbonaras avatar
Jaha, nu är trycket på väg upp igen och det är problem att pumpa in vatten. Vet inte om det är bra eller dåliga nyheter... Ska läsa igenom artikeln nu.
Citera
2011-03-14, 23:29
Bannlyst
"Either the company Tepco and the government of Japan really don't know that 3 reactors are melting or they trying to hide the biggest nuclear disaster ever"
Citera
2011-03-14, 23:30
Medlem
Snapcounts avatar
Har det kommit fram, hur många människor som är på plats och jobbar under dessa desperata villkor ?

(vad är arbetsstyrkan på plats ?)
Citera
2011-03-14, 23:35
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
"Either the company Tepco and the government of Japan really don't know that 3 reactors are melting or they trying to hide the biggest nuclear disaster ever"
Ja, vad ska man tro egentligen. Det var en användare som tidigare skrev att de ansvariga inte längre visste vad de gjorde. Det var någon japansk ingenjör, som inte var direkt involverad nu, som hade uttalat sig.

En expert som BBC intervjuade indikerade även detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Enligt en expert, intervjuad av BBC, brukar den japanska kärnkraftsindustrin underdriva olika typer av problem. Således finns risken att situationen är allvarligare än vad som hitintills har presenterats.
https://www.flashback.org/sp29417093
Senast redigerad av Softis... 2011-03-14 kl. 23:39.
Citera
2011-03-14, 23:40
Medlem
karbonaras avatar
Det verkar som om man har nio stycken pumpbilar vid reaktor 2 nu. Anledningen till att vattnet försvann helt och hållet under gårdagen var (1) att systemen för vattentillförsel inte fungerade (2) Att några pumpbilar gick sönder iom explosionen i reaktor 3 (3) Att man lade ner mer energi på att lätta på trycket i reaktor 2.

Trycket ökar i reaktor två eftersom "suppression pool" (låneord) inte funkar. Detta betyder att det inte är några större sprickor, men även att det är svårt att pumpa in vatten.

[Ang. kommentarerna om att jag har fått allt från Aftonbladet: Ni får tro på mig om ni vill. Annars kan ni testa Google Översätt på artiklarna jag skickar så ser ni nog en del nyckelord och tid då artikeln skrevs.]

Källa: Mainichi Shimbun http://mainichi.jp/select/jiken/news/20110315ddm001040029000c.html
Tokyo Shimbun http://www.tokyo-np.co.jp/s/article/2011031501000076.html
Senast redigerad av karbonara 2011-03-15 kl. 00:26.
Citera
2011-03-14, 23:50
Medlem
karbonaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karbonara
Titeln på artikeln var visst en sammanfattning av allt som har hänt under kvällen/natten. Läget verkar bättre (läs: mindre dåligt).

Det verkar som om man har nio stycken pumpbilar vid reaktor 2 nu. Anledningen till att vattnet försvann helt och hållet under gårdagen var (1) att systemen för vattentillförsel inte fungerade (2) Att några pumpbilar gick sönder iom explosionen i reaktor 3 (3) Att man lade ner mer energi på att lätta på trycket i reaktor 2.

[Ang. kommentarerna om att jag har fått allt fårn Aftonbladet: Ni får tro på mig om ni vill. Annars kan ni testa Google Översätt på artiklarna jag skickar så ser ni nog en del nyckelord och tid då artikeln skrevs.]

Källa: http://mainichi.jp/select/jiken/news/20110315ddm001040029000c.html

En till sak från samma artikel: Iom vätgasexplosionen i reaktor 3 blev väggen av reaktor 2 lite skadad, så vätgasen från reaktor 2 sipprar ut där istället för att samlas under taket och sedan bli en jättesmall som i reaktor 1 och 3. Tur i oturen...
Citera
2011-03-14, 23:50
Medlem
Banglaboys avatar
Hittade det här om läget.

länk till www.energyfromthorium.com
Citera
2011-03-14, 23:52
Medlem
Är det problem vid Fukushima Dai-Ni eller är det bara Fukushima Dai-Ichi som har problem?
Citera
2011-03-14, 23:57
Medlem
Banglaboys avatar
Vilken av dem blev så här? Klicka för större bild.

länk till www.ryocentral.info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in