Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Fortfarande stora problem för TEPCO, i stort sett ingenting har hänt den senaste tiden. Det vatten dom använder för att kyla reaktorerna går antagligen rätt ut i havet.
Det där sa/frågade jag om på någon av dom 100 första sidorna i tråden, men blev idiotförklarad.
Det framstår som en fysisk omöjlighet att man skulle ha kunnat, eller kunna, samla upp allt det vatten man kyler med, om ens något av det vattnet. Jag vill inte ens fundera över värdena i marken mellan kärnkraftverket och havet. Är det någon som vet avståndet där i mellan?
Någon frågade hur jag "kvantifierade" mitt påstående/fråga om spridning av avfallet (i jämförelse med t.ex. Tjernobyl) och ungefär såhär gör jag det. Radioaktivt kylvatten med halter på dom nivåer som t.ex. drabbade arbetarna på kärnkraftsverket, satt i relation till tid och det avstånd som vattnet färdas under denna tid, enligt dom mönster det sprids (nedåt, utåt, mot havet).
Det behövs inga exakta siffror för att inse hur allvarligt det är. Som sagt, inget händer, för en vecka sedan var lösningen att dra fram ström till kärnkraftverket, till varje pris, det verkar överhuvudtaget inte ha resulterat i något? Men det är fortfarande ingen fara?
Sen tycker jag fortfarande att det allvarligaste egentligen är allas (media, regeringars) oförmåga att tänka själva, resonemanget "dom vet vad dom gör..." eller "varför skulle dom ljuga..." håller inte, alldeles uppenbart, det är bevisat gång efter annan. Vi vill väldigt gärna rationalisera allt, men människor är inte rationella.
Vi känner oss ju rätt trygga här i Sverige, och att vi direkt skulle drabbas av strålningshalter på skadlig nivå är väl inte troligt, men hanterar vi inte problemet så kan konsekvenserna bli nog så allvarliga ändå. Och nej, jag VILL verkligen inte ha rätt i det här fallet...