Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article3132833.ece
Skulle man kunna beräkna sannolikheten för härdsmälta i japanska kkv så här? Vi avrundar fukushima till 1 härdsmälta (är det OK?). Japan har (hade) 55 reaktorer vars genomsnittsålder jag, jag uppskattar till knappt 30 år.
Då blir den beräknade sannolikheten i Japan för
en härdsmälta per 1500 reaktor-år.
Håller mitt resonemang?
Är detta godkänt enligt japanska säkerhetsföreskrifter för kärnkraft?
Nej, ditt resonerande håller inte. Vi har en liten population som inte är homogen, dels att vi har få skadeutfall med osäkra beskrivningar.
Sedan vrider du till skadeutfallet, dessutom, det är sex stycken aggregat inblandade och tre av dem har antagligen drabbats av härdsmälta...
Det här handlar om mycket sällsynta olyckor, "olyckor som inte får hända" och då blir alla kalkyler avseende risk helt opålitliga. Man kan statistikbehandla ändå, men då måste man räkna på hela riskspektrat och ta med alla incidenter. Det är på det sättet man kommer fram till de höga siffrorna, man staplar risker på varandra och räknar på sannolikheter för olika vägar till en härdsmälta.
I det här fallet glömde man att räkna in sannolikheterna för en stor jordbävning och en lokal stor Tsunami där man placerat sex stycken reaktorggregat.
Tillägg: Eftersom det kommenterats medan jag skrev på inlägget så vill jag framhålla att det är helt korrekt att räkna fram en ökad sannolikhet på det sättet son Ny Teknik verkar göra. Principen är enkel: om ett antal oberoende system säkrar mot en härdsmälta når man fram till en sammanlagt liten risk (liten sannolikhet) över tid. Faller delar av de här systemen bort ökar givetvis risken för en härdsmälta, ända till dess den blir ett omedelbart faktum. På slutet av den kedjan måste man anta en del ganska hårresande antaganden, till exempel att man inte har nödkraft tillgänglig samtidigt som verket skadats rent fysiskt. Det är detta som inträffat i Japan.
En annan reflektion: Givetvis är detta inte längre ett problem för ett företag eller ens ett regionalt problem utan (minst) ett nationellt problem. För att parafrasera Reefat el Sayed (om banklån): "
Om det finns ett dåligt skött kärnkraftverk, då har ägaren problem med myndigheterna. Men när problemet är tre härdsmältor och 1500 ton utbränt kärnbränsle är det myndigheterna som har ett problem".