2011-03-22, 11:27
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Sorken80 skrev
Hade man en längre serie så går det ju att kolla om tidserien kan beskrivas med en kurva motsvarande: "konstant"*2^-("tid i dygn"/8)
I så fall kan man anta att jod har fällts ut och att strålningen nu minskar med halveringstiden för Jod.

Jo, man kan ju anta att den korta halveringstiden för jod-131 gör att strålningen minskar.

Kyodo News skriver att dom funnit höga halter av iodine-131 i havet nu också:
Citat:
The government and Tokyo Electric Power Co. faced the additional challenge of seawater contamination Tuesday as abnormally high levels of radioactive materials have been detected in the sea near the crisis-hit nuclear power plant in Fukushima Prefecture.

According to Tokyo Electric, radioactive iodine-131 was detected Monday in a seawater sample from near the plant at a level 126.7 times higher than the legal concentration limit.
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/80196.html
Citera
2011-03-22, 11:28
Medlem
Map 6.6 2011/03/22 09:44:30 39.863 143.436 15.5 Off The East Coast Of Honshu, Japan

Map 6.4 2011/03/22 09:19:06 37.334 141.861 27.0 Near The East Coast Of Honshu, Japan

Map 6.6 2011/03/22 07:18:48 37.249 143.956 26.5 Off The East Coast Of Honshu, Japan

jäkla aktivitet det varit sista timmarna, inte varit så många kraftiga sen direkt efter skalvet
Citera
2011-03-22, 11:32
Medlem
Madagascars avatar
Maxvärdet i Ibaraki ökar igen (jämför med det som hände i Ibaraki för ca 36h sedan) från ca 1050 till 1220 nGy/h på ett par timmar.
http://www.bousai.ne.jp/eng/
Citera
2011-03-22, 11:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det bör påpekas att verkets konstruktion och funktionssätt är sådant att mätbara utsläpp över huvud taget inte skall kunna förekomma i normal drift.

Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Nu hittar du ju på.
Från min fysik B bok från 2008;
Personer som jobbar på kärnkraftverk, röntgenavdelningar och dylikt bör därför ha en filmdosimeter. Denna innehåller en film som påverkas av strålningen. När filmen framkallats kan man avgöra hur mycket strålning personen blivit utsatt för under en viss tid.

Nej, Bergakungen hittar inte på, det rör sig sannolikt om ett lätt missförstånd.

Dosimetrar används av personalen och avsikten är att registrera dom stråldoser personalen får. I princip allt arbete på s k kontrollerat område ger en liten men mätbar stråldos. Storleken på stråldosen beror på var man arbetar och under hur lång tid.

Mätbara utsläpp från ett kärnkraftverk förekommer alltid även om dom under normal drift är mycket låga. Dessa utsläpp mäts kontinuerligt och ingår i det radiologiska mät- och kontrollprogram som omfattar alla kärnkraftverk.
Citera
2011-03-22, 11:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nu hittar du ju på.
Från min fysik B bok från 2008;
Personer som jobbar på kärnkraftverk, röntgenavdelningar och dylikt bör därför ha en filmdosimeter. Denna innehåller en film som påverkas av strålningen. När filmen framkallats kan man avgöra hur mycket strålning personen blivit utsatt för under en viss tid.

1. Skilj på exponering inom ramen för normal drift: Arbetar man på kärnkraftverk exponeras man för (normalt mycket små) mängder extra strålning jämfört med en "vanlig anställd".

2. Filmdosimetrar är alldeles för okänsliga för att mäta den påverkan som kan vara aktuell inom kraftverket, jag skulle tro att man (fortfarande) använder termoluminiscens-dosimetrar (ett litet "piller" som man hettar upp och avläser med jämna mellanrum. Anledningen är att man i normalfallet skall mäta och redovisa små stråldoser, som ackkumuleras till årsdoser.

I kärnkraftverk skiljer man på kontrollerat och okontrollerat område, och gör stora ansträngningar för att se till att vad som nu skulle kunna komma ut också stannar i kraftverkets kontrollerade område. I sveska kraftverk (som jag vet något litet om) skiljer man på blå, gul och röd zon, där blå zon i normalfallet skall vara helt ren och skyddad från strålning.

Men det är i normalfallet, det. I ett sådant läge som i Fukushima lär man använde alternativa dosimetermodeller. Film tror jag inte på alls, utan man har rimligen aktiva dosimetrar med larm och förmodligen också telemetri.
Citera
2011-03-22, 11:39
Medlem
"Uteliggare hyrs in till Fukushima"
http://www.expressen.se/nyheter/1.2374347/uteliggare-hyrs-in-till-fukushima
Citera
2011-03-22, 11:43
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
Maxvärdet i Ibaraki ökar igen (jämför med det som hände i Ibaraki för ca 36h sedan) från ca 1050 till 1220 nGy/h på ett par timmar.
http://www.bousai.ne.jp/eng/

Kan det bero på vädret? Att det verkar regna lätt där nu.
Citera
2011-03-22, 11:52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80

Just 31, 32 och 33 har haft högre mätvärden under en längre tid nu, och ser man till vindarna finns det ingen vettig förklaring till det om man utgår från att strålningskällan är kärnkraftverket. Det kan ha att göra med att vindarna låg åt det hållet vid den första/andra explosionen, och man sedan fick utfällning i området pga en regnskur, den var ju som högst 170 milliSv. Men kolla exempelvis på mätpunkt 80, som ju ligger precis brevid, och har väldigt låga mätvärden.
En spekulation är att man har ytkontamination sedan tidigare på mätutrustningen, vilket skulle kunna förklara skillnaden mot mätpunkt 80. Finns det någon information om vad det är för sorts utrustning man mäter med?

Hade man en längre serie så går det ju att kolla om tidserien kan beskrivas med en kurva motsvarande: "konstant"*2^-("tid i dygn"/8)
I så fall kan man anta att jod har fällts ut och att strålningen nu minskar med halveringstiden för Jod.

Det kan mycket väl vara så att flera av mätstationerna har problem med ytkontamination. Det beror lite på hur mätutrustningen ser ut rent fysiskt. En annan faktor som kan ha betydelse är om vissa av mätstationerna servas regelbundet (eller oregelbundet). Service kan bestå av både justeringar och rengöring t ex.

Det har spekulerats i det märkliga att närliggande mätstationer har väldig skiftande mätvärden i förhållande till varandra. Dels kan det (som nämnts tidigare) bero på lokala jodutfällningar beroende på regn och fukt. Det kan också bero på (vilket också nämnts tidigare) att vissa mätstationer är rörliga stationer dvs mätvärdena mäts för hand men den exakta geografiska platsen för mätningen kan variera lite under tid.

Allt detta ställer självklart till det för den som granskar mätvärdena och gör det svårare att dra några helt säkra slutsatser. I en perfekt värld borde alla mätvärden åtföljas av en samtidig mätning av vindriktning, vindhastighet, fukthalt och regnförhållanden.

Trots en viss osäkerhet ÄR dessa mätningar mycket betydelsefulla.
Citera
2011-03-22, 11:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Kan det bero på vädret? Att det verkar regna lätt där nu.

Nu 1328.

Det ser inte ut som om det regnar här:
http://www.houshasen-pref-ibaraki.jp/present/39HP30grf.html

Men jag kan inte japanska. Och jag vet inget om vinden.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-22 kl. 12:10.
Citera
2011-03-22, 11:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Hur menar du hydrolys av vattnet? Du pratar om reaktionen med skyddshöljet (som väl är en hydrolys?) och sedan pratar hydrolys av vatten?

Det menar jag nog inte, vid skärskådande. Hydrolysen sker i Zirkoniumhöljet.

Däremot kan vattnet i tanken även ensamt sönderdelas i väte och syre om det finns tillräckligt med energi tillgängligt.
Citera
2011-03-22, 12:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

2. Filmdosimetrar är alldeles för okänsliga för att mäta den påverkan som kan vara aktuell inom kraftverket, jag skulle tro att man (fortfarande) använder termoluminiscens-dosimetrar (ett litet "piller" som man hettar upp och avläser med jämna mellanrum. Anledningen är att man i normalfallet skall mäta och redovisa små stråldoser, som ackkumuleras till årsdoser.

Idag används direktvisande dosimetrar som både mäter aktuell dos och ackumulerad dos.
Citera
2011-03-22, 12:03
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev

Nu 1328.

Det ser inte ut som om det regna här:
http://www.houshasen-pref-ibaraki.jp...39HP30grf.html

Men jag kan inte japanska. Jag vet inget om vinden.

Väldigt underligt att det bara ökar.

Jag googlade vädret:

Väder för Ibaraki prefektur, Japan

5°C
Aktuellt: Lätt regn
Vind: NO – 3 m/s
Luftfuktighet: 100%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto