Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Jag har i flera dagar ägnat mig just åt att länka till helt korrekta nyheter från trovärdiga källor. Eftersom de nyheter och analyser jag refererar inte riktigt passar in i kärnkraftsdyrkarnas rosenskimrande drömvärld om hur ofarligt och härligt allt är i Fukushima, så har de oavbrutet gnällt över mina "domedagsprofetior". Jag har därför kostat på mig att ironisera en smula över deras närmast religiösa barnatro på kärnkraftens orubbliga säkerhet. Om du inte gillar det föreslår jag att du låter bli att läsa det jag skriver.
Tack för att du förklara det hela ur ditt perspektiv, det ger mig faktiskt en viss förståelse för dina posts måste jag säga. Förstår att det är ett roligt sätt att bemöta antagonisterna på, problemet kan vara när folk som inte har följt varenda sida ser inläggen. Det skapar då bara förvirring då de inte märker din sarkasm, utan de bemödar sig ibland med att bemöta dina inlägg som uppenbarligen inte ska tas på ett sådant sätt. Men jag ska sluta gnälla på dig nu, och hoppas helt enkelt att det blir un poco tydligare i fortsatta inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Finns det partiklar i vattnet som bara kan komma från insidan av bränslestavarna, så betyder det att bränslestavarna skadats och läcker. Det här är inte alldeles okänt att minimala skador på bränslestavarna kan upptäckas även i friska reaktorer, och då är det en indikation på att genast ta ner effekten och planera för åtgärder. I sådana fall ser man läckage oerhört tidigt och kan hantera det.
Här har kärlen och bassängerna stått utan kylning och utan övervakning i många dagar, och svåra härdskador är närmast garanterade. I det läget är det vitalt att allt vatten kan hållas kvar i reaktorkärl, kondensor och turbin, och om man har stoppat verket korrekt så är det på det sättet. Eftersom Tsunamin kom såpass (i sammanhanget) långt efter snabbstoppet tror jag att nödströmmen räckt för att stänga alla vitala ventiler, i princip isolera de tre stora delsystemen från varandra. Skulle därefter reaktorn vara svårkyld (vilket den är utan kylning och pumpar som går) så skall reaktorinneslutningen skydda reaktorhärden och reaktortanken. Kondensorskeppen och turbinen (detta är inga små grejor på en 1000MW-reaktor) skyddas däremot inte av inneslutningen, och enbart spill därifrån räcker mycket långt om man inte kan pumpa, filtrera och ta om hand. Det är ju inte bara ett par explosioner som inträffat, utan sannolikt har alla rörsystem, alla rörskarvar, alla ventiler, alla pumpar etc rört sig och lär läcka, åtminstone här och där.
Pumpar i pumpgropar (vattenfällor) har inte fungerat, massor av vatten har spolats i reaktorbassäng och förvaringsbassäng, tätningslisterna i bassängen kan ha tappat tryck. Skulle man ha skadat bränsle i reaktor fyra och har vattenbegjutit detta oavbrutet har ju vattnet runnit någonstans.
Har vi skador på härdarna OCH ett otätt verk där man tillför (salt)vatten därför att man inte kan cirkulera det interna vattnet och kanske förlorar detta till avblåsningsbassängerna så kommer de att bli fulla till slut, och vatten trycks ut om det finns läckor eller ventiler som inte kan hålla emot.
Det kan då konstateras att det vatten som de två skadade arbetarna kom i kontakt med har tidigare varit i kontakt med troligtvis reaktorn, detta vatten har sedan läckt ut och på något sätt hamnat i turbinhallen. Detta är troligt med tanke på de omfattande skadorna på kärnkraftverket, främst de som du påpekade ovan. Vi har alltså en ansamling av radioaktivitet i vattnet på kraftverket som är direkt skadlig. Problemet med de två arbetarna var ju bland annat dock att de inte hade skyddsstövlar på sig, utan mer eller mindre vanliga skor medan de vadade omkring i vattnet.
Den högsta uppmätta radioaktiviteten från kärnkraftverket (förutom D/W och S/C) är vattnet med upp till 500 mSv/h som högst. Betyder detta att det är väldigt lokal strålning som inte bör posera alltför stora problem för det fortsätta nedkylningsarbetet?
Har du, Bergakungen, någon kommentar på den uppmätta strålningen i Dry Well och Supression Chamber på över 40 Sv/h, är detta figurer som man hade kunnat förvänta sig att se. Hur påverkar denna extrema strålning arbetet på kraftverket?