2011-03-25, 10:58
Medlem
Madagascars avatar
Här är ett exempel på avtagande (förhöjda) värden. Denna gång inifrån Fukushima:
http://www.mext.go.jp/component/english/__icsFiles/afieldfile/2011/03/25/1303997_2513_2.pdf

Kolla grafen.

Jag tror iofs de har "städat" bort spikarna som polisen (se mina tidigare inlägg) mätte upp. Jag har inte orkat kontrollera eftersom de rapporterar så stökigt. Från detta område publicera de ofta data (inte alltid från samma mätpunkter) men sällan grafer så att man kan studera trender.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-25 kl. 11:01.
Citera
2011-03-25, 10:59
Medlem
Karmans avatar
Man har nu beslutat utvidga den avspärrade zonen till 30 km från kraftverket. Där man tidigare endast rekommenderade folk att hålla sig inomhus (mellan 20 till 30 km), rekommenderar man nu istället utrymning. Källa: NHK
Senast redigerad av Karman 2011-03-25 kl. 11:04.
Citera
2011-03-25, 11:01
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
NISA höll presskonferens kl 15:00 JST. Jag tror helt enkelt att NISA bytt åsikt från tidigare idag men att media inte lyckats förtydliga detta. Det senaste de påstår är alltså "No data suggesting No. 3 reactor core cracked".

Det är ju väldigt viktigt att media förtydligar en sådan här oroande nyhet. Uppgiften ligger fortfarande som huvudnyhet på NHK World.
http://www3.nhk.or.jp/nhkworld/
Citera
2011-03-25, 11:07
Medlem
E.Merckxs avatar
Taipei Times skriver: Global food scare from Japan nuclear plant leak widens
Citat:
The damage to the Fukushima Dai-ichi nuclear plant from the calamity and a series of explosions has stoked global anxiety. The US and Hong Kong have already restricted Japanese food, and France wants the EU to do the same.

Russia ordered a halt to food imports from four prefectures — Fukushima, Gunma, Ibaraki and Tochigi — near the stricken plant 250km northeast of Tokyo.

Moscow also placed in quarantine a Panama-flagged cargo ship that had passed near the plant and put its 19 crew under medical supervision after detecting radiation levels three times the norm in the engine room.

Australia banned produce from the area, including seaweed and seafood, milk, dairy products, fresh fruit and vegetables.

Fartyget hade bara åkt förbi Fucushima.
Citera
2011-03-25, 11:12
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Här är ett exempel på avtagande (förhöjda) värden. Denna gång inifrån Fukushima:
http://www.mext.go.jp/component/english/__icsFiles/afieldfile/2011/03/25/1303997_2513_2.pdf

Kolla grafen.

Jag tror iofs de har "städat" bort spikarna som polisen (se mina tidigare inlägg) mätte upp. Jag har inte orkat kontrollera eftersom de rapporterar så stökigt. Från detta område publicera de ofta data (inte alltid från samma mätpunkter) men sällan grafer så att man kan studera trender.

Det verkar de helt klart ha gjort.

Man kanske inte heller längre mäter på alla punkter. De ökade ju först antalet punkter femfalt. Kanske har de då ett rullande schema av något slag eftersom de redovisar för olika punkter.
Citera
2011-03-25, 11:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är ju väldigt viktigt att media förtydligar en sådan här oroande nyhet. Uppgiften ligger fortfarande som huvudnyhet på NHK World.

Ja det är fortfarande inte helt klart för mig heller. Jag har ofta irriterat mig just på NHK att de ofta inte klarar att förtydliga när uppgiften/inslagen är ifrån och vad som är ny information och vad som är gammal information.

NISA har inte släppt något skrigtligt idag. Snart kanske vi kan få klarhet i vilken som är deras ståndpunkt om ev läcka i 3:an. Håll ett öga här:
http://www.nisa.meti.go.jp/english/index.html
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-25 kl. 11:36.
Citera
2011-03-25, 11:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Givetvis hoppas man i Japan (och vi alla, förstås) att det skall vara så litet skador som möjligt på kraftverket, för då kan man hantera saneringen och nå till en "säker anläggning". Radiologiskt säker, alltså.

Men det är (såvitt jag kan bedöma saken) fortfarande så att det är lättare och bättre att reparera läckaget, täta reaktorkärlen och kyla bränslet tills det kan hanteras, även om det är riskabelt och verkar besvärligt. Sarkofaglösningen i den onämnbara grafitreaktorolyckan (nu får jag passa mig för Eliza) var en desperat so*je*åtgärd, inte en långsiktig lösning. De som nu gjort tillbakablickar och jämförelser vet ju att även en sarkofag är en lösning som måste underhållas, med de erfarenheter vi har nu också förstärkas och göras vädertålig på sikt.

Det är helt enkelt inte etiskt och moraliskt försvarligt att ösa blysand, betong och taggtråd över det här, eftersom vi talar om tusenårsperspektiv på problemen. Att de i tråden onämnbara gick i land med den saken beror på många faktoerer, och en del av de faktorerna gäller inte längre.

Är det det som är deras mål tror du? Att flytta allt bränsle till en säkrare (mindre söndersprängd) plats? (Kan man återanvända något av bränslet?)

I så fall, vad tror du man gör med anläggningen efter att det är gjort?

-----

Här kan man se koncentrationer av olika nuklider i det vatten de två på sjukhus blev utsatta för:
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11032503-e.html

Du eller någon annan kanske kan dra en egen slutsats om en ev läcka i 3:an från dessa koncentrationer!?
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-25 kl. 11:53.
Citera
2011-03-25, 11:33
Medlem
Catings avatar
NHK nu, pk med PM Kan

Citera
2011-03-25, 11:46
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
NHK nu, pk med PM Kan

"The situation is very severe and we are working on not letting the situation deteriote..."
Citera
2011-03-25, 11:48
Medlem
TheLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Jag har i flera dagar ägnat mig just åt att länka till helt korrekta nyheter från trovärdiga källor. Eftersom de nyheter och analyser jag refererar inte riktigt passar in i kärnkraftsdyrkarnas rosenskimrande drömvärld om hur ofarligt och härligt allt är i Fukushima, så har de oavbrutet gnällt över mina "domedagsprofetior". Jag har därför kostat på mig att ironisera en smula över deras närmast religiösa barnatro på kärnkraftens orubbliga säkerhet. Om du inte gillar det föreslår jag att du låter bli att läsa det jag skriver.

Tack för att du förklara det hela ur ditt perspektiv, det ger mig faktiskt en viss förståelse för dina posts måste jag säga. Förstår att det är ett roligt sätt att bemöta antagonisterna på, problemet kan vara när folk som inte har följt varenda sida ser inläggen. Det skapar då bara förvirring då de inte märker din sarkasm, utan de bemödar sig ibland med att bemöta dina inlägg som uppenbarligen inte ska tas på ett sådant sätt. Men jag ska sluta gnälla på dig nu, och hoppas helt enkelt att det blir un poco tydligare i fortsatta inlägg

Citat:
Finns det partiklar i vattnet som bara kan komma från insidan av bränslestavarna, så betyder det att bränslestavarna skadats och läcker. Det här är inte alldeles okänt att minimala skador på bränslestavarna kan upptäckas även i friska reaktorer, och då är det en indikation på att genast ta ner effekten och planera för åtgärder. I sådana fall ser man läckage oerhört tidigt och kan hantera det.

Här har kärlen och bassängerna stått utan kylning och utan övervakning i många dagar, och svåra härdskador är närmast garanterade. I det läget är det vitalt att allt vatten kan hållas kvar i reaktorkärl, kondensor och turbin, och om man har stoppat verket korrekt så är det på det sättet. Eftersom Tsunamin kom såpass (i sammanhanget) långt efter snabbstoppet tror jag att nödströmmen räckt för att stänga alla vitala ventiler, i princip isolera de tre stora delsystemen från varandra. Skulle därefter reaktorn vara svårkyld (vilket den är utan kylning och pumpar som går) så skall reaktorinneslutningen skydda reaktorhärden och reaktortanken. Kondensorskeppen och turbinen (detta är inga små grejor på en 1000MW-reaktor) skyddas däremot inte av inneslutningen, och enbart spill därifrån räcker mycket långt om man inte kan pumpa, filtrera och ta om hand. Det är ju inte bara ett par explosioner som inträffat, utan sannolikt har alla rörsystem, alla rörskarvar, alla ventiler, alla pumpar etc rört sig och lär läcka, åtminstone här och där.

Pumpar i pumpgropar (vattenfällor) har inte fungerat, massor av vatten har spolats i reaktorbassäng och förvaringsbassäng, tätningslisterna i bassängen kan ha tappat tryck. Skulle man ha skadat bränsle i reaktor fyra och har vattenbegjutit detta oavbrutet har ju vattnet runnit någonstans.

Har vi skador på härdarna OCH ett otätt verk där man tillför (salt)vatten därför att man inte kan cirkulera det interna vattnet och kanske förlorar detta till avblåsningsbassängerna så kommer de att bli fulla till slut, och vatten trycks ut om det finns läckor eller ventiler som inte kan hålla emot.

Det kan då konstateras att det vatten som de två skadade arbetarna kom i kontakt med har tidigare varit i kontakt med troligtvis reaktorn, detta vatten har sedan läckt ut och på något sätt hamnat i turbinhallen. Detta är troligt med tanke på de omfattande skadorna på kärnkraftverket, främst de som du påpekade ovan. Vi har alltså en ansamling av radioaktivitet i vattnet på kraftverket som är direkt skadlig. Problemet med de två arbetarna var ju bland annat dock att de inte hade skyddsstövlar på sig, utan mer eller mindre vanliga skor medan de vadade omkring i vattnet.

Den högsta uppmätta radioaktiviteten från kärnkraftverket (förutom D/W och S/C) är vattnet med upp till 500 mSv/h som högst. Betyder detta att det är väldigt lokal strålning som inte bör posera alltför stora problem för det fortsätta nedkylningsarbetet?

Har du, Bergakungen, någon kommentar på den uppmätta strålningen i Dry Well och Supression Chamber på över 40 Sv/h, är detta figurer som man hade kunnat förvänta sig att se. Hur påverkar denna extrema strålning arbetet på kraftverket?
Citera
2011-03-25, 11:49
Medlem
TheLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Zirkoniumlegeringen sitter runt stavarna, reaktorinneslutning är gjord av stål och betong.

Förlåt, menade så klart pläteringen runt stavarna av Zircaloy. Vad är värst, att den har spruckit eller att reaktorinneslutningen har spruckit?
Citera
2011-03-25, 11:50
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Givetvis hoppas man i Japan (och vi alla, förstås) att det skall vara så litet skador som möjligt på kraftverket, för då kan man hantera saneringen och nå till en "säker anläggning". Radiologiskt säker, alltså.

Men det är (såvitt jag kan bedöma saken) fortfarande så att det är lättare och bättre att reparera läckaget, täta reaktorkärlen och kyla bränslet tills det kan hanteras, även om det är riskabelt och verkar besvärligt. Sarkofaglösningen i den onämnbara grafitreaktorolyckan (nu får jag passa mig för Eliza) var en desperat so*je*åtgärd, inte en långsiktig lösning. De som nu gjort tillbakablickar och jämförelser vet ju att även en sarkofag är en lösning som måste underhållas, med de erfarenheter vi har nu också förstärkas och göras vädertålig på sikt.

Det är helt enkelt inte etiskt och moraliskt försvarligt att ösa blysand, betong och taggtråd över det här, eftersom vi talar om tusenårsperspektiv på problemen. Att de i tråden onämnbara gick i land med den saken beror på många faktoerer, och en del av de faktorerna gäller inte längre.

Det är ju detta som är det fruktansvärda med kärnkraftverk som "maffiga" miljökatastrofer.
Ja, exxon valdez var fruktansvärt, men alaska har återhämtat sig 15 år senare.
Ja, shellplattformen som läcker/läckte är fruktansvärd, med spill i havet och långt upp på land. Om 20 år kommer detta att hämta sig.

Så kommer vi till kärnkraft.
Tjernobyl, fruktansvärt.
Fukushima, fruktansvärt.
Problemet med dessa är ju att det är fruktansvärt inte i tio-tjugo år, utan i fyrtiotusen år, dessutom är ju allt "sparat" material, olyckor som bara väntar på att hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in