2011-03-25, 10:13
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
GanjaThorulf skrev
Så reuters och NHK rapporterar helt motsatta versioner av Japanernas uttalande?

Propagandaministeriet har tappat kontrollen över mediarapporteringen?

Jag tror nog att man kan lita på NHK:s uttalande.

Dom säger också på NHK att USA är oroade av TEPCO:s sprutande av saltvatten på reaktorerna och att ett amerikanskt skepp från en militärbas är på väg till kraftverket lastat med sötvatten.
Citera
2011-03-25, 10:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Menar de då att reaktorinneslutningen har spruckit, alltså att Zirkaloy (Zirkonium-legeringen) har spruckit pga det interna gastrycket? Eller vad menar de?

Zirkoniumlegeringen sitter runt stavarna, reaktorinneslutning är gjord av stål och betong.
Citera
2011-03-25, 10:15
Medlem
Catings avatar
OM det nu är så att det kommer ifrån reaktorkärnan - vad kan man isåfall göra år det? Finns det något?
Citera
2011-03-25, 10:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandidaten
Nu börjar situationen kännas riktigt obehaglig om man ser till senaste händelseutvecklingen. Kan inte tänka mig att de kommer lyckas släcka ner anläggningen på ett kontrollerat sätt. Återstår då sarkofaglösning, men är skeptisk även där hur man ska kunna genomföra detta i praktiken. Så fort man slänger på cement så riskeras väl skador som ger ytterliggare höga utsläpp och omöjliggör fortsatt arbete? Jag är försiktigt negativ till att detta kommer sluta väl...

Givetvis hoppas man i Japan (och vi alla, förstås) att det skall vara så litet skador som möjligt på kraftverket, för då kan man hantera saneringen och nå till en "säker anläggning". Radiologiskt säker, alltså.

Men det är (såvitt jag kan bedöma saken) fortfarande så att det är lättare och bättre att reparera läckaget, täta reaktorkärlen och kyla bränslet tills det kan hanteras, även om det är riskabelt och verkar besvärligt. Sarkofaglösningen i den onämnbara grafitreaktorolyckan (nu får jag passa mig för Eliza) var en desperat so*je*åtgärd, inte en långsiktig lösning. De som nu gjort tillbakablickar och jämförelser vet ju att även en sarkofag är en lösning som måste underhållas, med de erfarenheter vi har nu också förstärkas och göras vädertålig på sikt.

Det är helt enkelt inte etiskt och moraliskt försvarligt att ösa blysand, betong och taggtråd över det här, eftersom vi talar om tusenårsperspektiv på problemen. Att de i tråden onämnbara gick i land med den saken beror på många faktoerer, och en del av de faktorerna gäller inte längre.
Senast redigerad av Bergakungen 2011-03-25 kl. 10:47.
Citera
2011-03-25, 10:24
Medlem
Tänkte komma med lite positiv rapportering
Inte rätt forum men lite anknytning har det
Kolla den här länken..
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3073394.ece
Citera
2011-03-25, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
ett amerikanskt skepp från en militärbas är på väg till kraftverket lastat med sötvatten.
Hmm undrar vem som föreslog något liknande här på forumet för några dagar sedan? Läser US Navy Flashback?
Citera
2011-03-25, 10:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Så reuters och NHK rapporterar helt motsatta versioner av Japanernas uttalande?

Godmorgon tråden!

Jag tror det snurrar lite i tråden runt detta. Det snurrar nog därför att media själva snurrar om detta.

Dessa båda rapporter/telegram från Kyodo där infokällan högst sannolikt är NISA i båda fallen:

15:32 JST 25 March : NEWS ADVISORY: No data suggesting No. 3 reactor core cracked: nuke agency

13:46 JST 25 March : High radiation leak suggests damage to No. 3 reactor vessel: agency
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/80947.html

NISA höll presskonferens kl 15:00 JST. Jag tror helt enkelt att NISA bytt åsikt från tidigare idag men att media inte lyckats förtydliga detta. Det senaste de påstår är alltså "No data suggesting No. 3 reactor core cracked".

----
Alla luftvärden jag försöker följa är sjunkande eller stabila sedan sist jag kollade ca 9h sedan förutom "Main Gate" som E.Merckx redan förträffligt rapporterat.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-25 kl. 10:45.
Citera
2011-03-25, 10:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Alltså vad in i helvete, det är ju stört vad du håller på. Jag förstår inte varför du ska parodiera alla? ...

...Menar de då att reaktorinneslutningen har spruckit, alltså att Zirkaloy (Zirkonium-legeringen) har spruckit pga det interna gastrycket? Eller vad menar de?

1. Jag tycker att Klompe är ganska rolig (om än tjatig), och det kan ha varit jag som började med att ge mig på någon som var litet extra dum och apologetiskt (någon som försökte förklara bort !600 ggr normal bakgrundsstrålning med att "det kan ha varit på ett ställe där detta är normalt" - rena Silbersky-förklaringen...

Men det är klart att de som NU kör någon sorts "det behöver inte vara så illa"-förklaringsmodell kommer att bli häcklade. Ävenn sakliga och konservativa rapporter visar ju att det är illa, särskilt för de som hjälpligt förstår dem

Finns det partiklar i vattnet som bara kan komma från insidan av bränslestavarna, så betyder det att bränslestavarna skadats och läcker. Det här är inte alldeles okänt att minimala skador på bränslestavarna kan upptäckas även i friska reaktorer, och då är det en indikation på att genast ta ner effekten och planera för åtgärder. I sådana fall ser man läckage oerhört tidigt och kan hantera det.

Här har kärlen och bassängerna stått utan kylning och utan övervakning i många dagar, och svåra härdskador är närmast garanterade. I det läget är det vitalt att allt vatten kan hållas kvar i reaktorkärl, kondensor och turbin, och om man har stoppat verket korrekt så är det på det sättet. Eftersom Tsunamin kom såpass (i sammanhanget) långt efter snabbstoppet tror jag att nödströmmen räckt för att stänga alla vitala ventiler, i princip isolera de tre stora delsystemen från varandra. Skulle därefter reaktorn vara svårkyld (vilket den är utan kylning och pumpar som går) så skall reaktorinneslutningen skydda reaktorhärden och reaktortanken. Kondensorskeppen och turbinen (detta är inga små grejor på en 1000MW-reaktor) skyddas däremot inte av inneslutningen, och enbart spill därifrån räcker mycket långt om man inte kan pumpa, filtrera och ta om hand. Det är ju inte bara ett par explosioner som inträffat, utan sannolikt har alla rörsystem, alla rörskarvar, alla ventiler, alla pumpar etc rört sig och lär läcka, åtminstone här och där.

Pumpar i pumpgropar (vattenfällor) har inte fungerat, massor av vatten har spolats i reaktorbassäng och förvaringsbassäng, tätningslisterna i bassängen kan ha tappat tryck. Skulle man ha skadat bränsle i reaktor fyra och har vattenbegjutit detta oavbrutet har ju vattnet runnit någonstans.

Har vi skador på härdarna OCH ett otätt verk där man tillför (salt)vatten därför att man inte kan cirkulera det interna vattnet och kanske förlorar detta till avblåsningsbassängerna så kommer de att bli fulla till slut, och vatten trycks ut om det finns läckor eller ventiler som inte kan hålla emot.
Senast redigerad av Bergakungen 2011-03-25 kl. 10:52. Anledning: Vedervärdig stavning och sen korrekturläsning
Citera
2011-03-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Starta genast byggandet av nya bättre kärnskaft verk!

Tror mer på kärnsaftverk än på kärnskaftverk.
Citera
2011-03-25, 10:46
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Godmorgon tråden!

Jag tror det snurrar lite i tråden runt detta. Det snurrar nog därför att media själva snurrar om detta.

Dessa båda rapporter/telegram från Kyodo där infokällan högst sannolikt är NISA i båda fallen:

15:32 JST 25 March : NEWS ADVISORY: No data suggesting No. 3 reactor core cracked: nuke agency

13:46 JST 25 March : High radiation leak suggests damage to No. 3 reactor vessel: agency
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/80947.html

NISA höll presskonferens kl 15:00 JST. Jag tror helt enkelt att NISA bytt åsikt från tidigare idag men att media inte lyckats förtydliga detta. Det senaste de påstår är alltså "No data suggesting No. 3 reactor core cracked".

----
Alla luftvärden jag försöker följa är sjunkande eller stabila sedan sist jag kollade ca 9h sedan (förutom "Main Gate" som Merckx redan rapporterat)

God morgon!

Eller så fick de helt enkelt order att ändra sitt tidigare uttalande vilket inte vore otroligt.
Citera
2011-03-25, 10:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Starta genast byggandet av nya bättre kärnskaft verk!

Den stavningen och särskrivningen bir faktiskt litet smårolig i sammanhanget. Läs Klompes senaste 20-30 inlägg så förstår du bättre.
Senast redigerad av Bergakungen 2011-03-25 kl. 11:14.
Citera
2011-03-25, 10:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Alla luftvärden jag försöker följa är sjunkande eller stabila sedan sist jag kollade ca 9h sedan förutom "Main Gate" som E.Merckx redan förträffligt rapporterat.

Vilket får mig att tro att artikeln i NewScientist inte riktigt överensstämmer med verkligheten.

Så här, ifall man har en konstant nivå på utsläppen bör det reflekteras i olika mätvärden. De borde inte sjunka utan snarare kanske fyllas på. Dessutom borde vi få fler områden som drabbas av otur och också börjar uppvisa 1600 gånger så höga värden. Det tycker jag mig inte se.

Ett indicium till är att arbetarna på plats reagerar vid rök. Det måste betyda att förhållandena är föränderliga.

Vattenbesprutningen måste ha någon effekt, om inte annat så kanske den kan binda utsläpp så att arbetarna sedan kan bada i det?

Vad man kan lägga märke till i artikeln är att den uttalar sig om tre dagars utsläpp och vind. Det hade varit intressant att se vad instrumenten tycks berätta om hur det ser ut nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in