Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Alltså vad in i helvete, det är ju stört vad du håller på. Jag förstår inte varför du ska parodiera alla? ...
...Menar de då att reaktorinneslutningen har spruckit, alltså att Zirkaloy (Zirkonium-legeringen) har spruckit pga det interna gastrycket? Eller vad menar de?
1. Jag tycker att Klompe är ganska rolig (om än tjatig), och det kan ha varit jag som började med att ge mig på någon som var litet extra dum och apologetiskt (någon som försökte förklara bort !600 ggr normal bakgrundsstrålning med att "
det kan ha varit på ett ställe där detta är normalt" - rena Silbersky-förklaringen...
Men det är klart att de som NU kör någon sorts "det behöver inte vara så illa"-förklaringsmodell kommer att bli häcklade. Ävenn sakliga och konservativa rapporter visar ju att det är illa, särskilt för de som hjälpligt förstår dem
Finns det partiklar i vattnet som bara kan komma från insidan av bränslestavarna, så betyder det att bränslestavarna skadats och läcker. Det här är inte alldeles okänt att minimala skador på bränslestavarna kan upptäckas även i friska reaktorer, och då är det en indikation på att genast ta ner effekten och planera för åtgärder. I sådana fall ser man läckage oerhört tidigt och kan hantera det.
Här har kärlen och bassängerna stått utan kylning och utan övervakning i många dagar, och svåra härdskador är närmast garanterade. I det läget är det vitalt att allt vatten kan hållas kvar i reaktorkärl, kondensor och turbin, och om man har stoppat verket korrekt så är det på det sättet. Eftersom Tsunamin kom såpass (i sammanhanget) långt efter snabbstoppet tror jag att nödströmmen räckt för att stänga alla vitala ventiler, i princip isolera de tre stora delsystemen från varandra. Skulle därefter reaktorn vara svårkyld (vilket den är utan kylning och pumpar som går) så skall reaktorinneslutningen skydda reaktorhärden och reaktortanken. Kondensorskeppen och turbinen (detta är inga små grejor på en 1000MW-reaktor) skyddas däremot inte av inneslutningen, och enbart spill därifrån räcker mycket långt om man inte kan pumpa, filtrera och ta om hand. Det är ju inte bara ett par explosioner som inträffat, utan sannolikt har alla rörsystem, alla rörskarvar, alla ventiler, alla pumpar etc rört sig och lär läcka, åtminstone här och där.
Pumpar i pumpgropar (vattenfällor) har inte fungerat, massor av vatten har spolats i reaktorbassäng och förvaringsbassäng, tätningslisterna i bassängen kan ha tappat tryck. Skulle man ha skadat bränsle i reaktor fyra och har vattenbegjutit detta oavbrutet har ju vattnet runnit någonstans.
Har vi skador på härdarna OCH ett otätt verk där man tillför (salt)vatten därför att man inte kan cirkulera det interna vattnet och kanske förlorar detta till avblåsningsbassängerna så kommer de att bli fulla till slut, och vatten trycks ut om det finns läckor eller ventiler som inte kan hålla emot.