Citat:
Ursprungligen postat av
polox
Varför? Både vattenströmmar och fiskens mobilitet i havet gör att 37 km knappast är någon längre sträcka. Västkusten i USA däremot, det känns betydligt mer osannolikt.
Jag nöjer mig med tre faktorer som förklarar varför jag inte alls tro på läckage från vattentankarna:
1: Det går ingen havsström från Fukushimaverket till fångstplatsen.
2: Fångstplatsen är belägen vid utloppet av en hyggligt stor flod, och vid sådana platser lever fisken i vattten som strömmar ut från flodens mynning. Sällsynt att havsströmmar letar sig in till sådana ställen, och såvitt jag vet sker det inte här.
3: Hade det trots allt varit läckage från Fukushimaverket borde fördelningen mellan fiskarna ha varit betydligt jämnare.
Jag tror det är en betydligt intelligentare gissning att fisken fått i sig något som kommit med flodvattnet, alternativt att fisken vistats en bit upp i floden.
Tittar man sedan på hur floden rinner så ser man att den rinner upp väst-nordväst om Fukushimaverket, och alltså kan ha berörts av det initiala, luftburna utsläppet.
Om jag vore ansvarig skulle jag därför ta prover längs floden (sediment, fiskar) för att se om det finns några lokala koncentrationer.
Att en enda fisk hade så radikalt mycket högre värden än alla andra får mig att fundera på om den möjligen fått i sig ett sånt där litet, litet korn av cesium som kan ha spritts med vinden.