2011-03-12, 16:55
Medlem
Bobbo.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaskRatlins
Jo men jag menar att det finns väl en anledning till att de brukar ligga vid vatten?
De har väl nåt system för att ta in havsvatten på nåt sätt i värsta fall eller nåt, inte jag som jobbar på
kärnkraftverk hoho.

Havsvatten är det kylmedium som används för att kyla ned den ånga som bildas under processen.
Citera
2011-03-12, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Vad sker just nu, har inte sett några nyheter om hur det går med kylningen?

Inte mer än att dom påstår att den fungerar. Eftersom vi inte sett någon vätgasexplosion(den andra berodde förmodligen på ånga, se tidigare inlägg) än är jag böjd att tro på den informationen.

Vidare har dom, såvitt jag tolkar det (från SVTs minutuppdatering) bett folk att avlägsna sig 10km från fukushima 2, det andra kärnkraftkomplexet i regionen. Eftersom det är samma typ av reaktorer tyder det på att dom inom en snar framtid kan komma att släppa ut ånga även där.
Citera
2011-03-12, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
Havsvatten är det kylmedium som används för att kyla ned den ånga som bildas under processen.

Känns ju lite onödigt, men det är väl för att behålla processen sluten. Göra ny ånga av kondensatet.
Citera
2011-03-12, 17:03
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjulven
Inte mer än att dom påstår att den fungerar. Eftersom vi inte sett någon vätgasexplosion(den andra berodde förmodligen på ånga, se tidigare inlägg) än är jag böjd att tro på den informationen.

Vidare har dom, såvitt jag tolkar det (från SVTs minutuppdatering) bett folk att avlägsna sig 10km från fukushima 2, det andra kärnkraftkomplexet i regionen. Eftersom det är samma typ av reaktorer tyder det på att dom inom en snar framtid kan komma att släppa ut ånga även där.

Ok, goda nyheter mao. Kom också på att det är natt där nu så de lär inte ha full täckning på nyhetsstationer och liknande.
Citera
2011-03-12, 17:08
Bannlyst
Jag tycker det är mycket som talar emot en ångexplosion.

Ni som kan kärnkraft, vilka explosiva gaser kan förekomma?
Citera
2011-03-12, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre

http://www.expressen.se/nyheter/1.2363444/grafiken-som-visar-hur-karnkraftverket-havererade

Där står om en vätgasexplosion
Citera
2011-03-12, 17:18
Medlem
Catings avatar
Citat:

Från SvT:

"17.00
Leif Moberg, forskningschef på Strålsäkerhetsmyndigheten säger till Rapport att explosionen i kärnkraftverket i Fukushima kan ha orsakats av vätgas som läckt ut från reaktorhärden och sedan antänt syre. Moberg säger också att det på lördagseftermiddagen var problem med tillförseln av kylvatten till reaktorn.
"

http://svt.se/2.22584/1.2356123/jordskalvet_i_japan_-_minut_for_minut
Citera
2011-03-12, 17:20
Medlem
Citat:
Känns ju lite onödigt, men det är väl för att behålla processen sluten. Göra ny ånga av kondensatet.
Faktiskt väldigt viktigt med fungerande tillförsel och utsläpp av vatten. De skickar ju ut vattnet rätt ut i havet, så lokalt blir det en väldig temperaturhöjning för det vattnet, och vattnet som går in har ju relativt vettig temperatur.
Citera
2011-03-12, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Från SvT:

"17.00
Leif Moberg, forskningschef på Strålsäkerhetsmyndigheten säger till Rapport att explosionen i kärnkraftverket i Fukushima kan ha orsakats av vätgas som läckt ut från reaktorhärden och sedan antänt syre. Moberg säger också att det på lördagseftermiddagen var problem med tillförseln av kylvatten till reaktorn.
"

http://svt.se/2.22584/1.2356123/jordskalvet_i_japan_-_minut_for_minut

Ja, precis. Jag förstår inte hur man kan tro att det handlar om ånga.

Skulle ånga skjuta taket 600 meter upp i luften från den stora byggnaden skulle det synts ett gigantiskt vitt moln när ångan kondenseras, inte ett dammoln sekunder efteråt.

Skulle vara kul att veta hur ni resonerar ni som tror att det var ånga som smulade sönder byggnadens fasader!?
Senast redigerad av K-B.Hickorysnorre 2011-03-12 kl. 17:37.
Citera
2011-03-12, 17:41
Medlem
Frijss avatar
"1631: Some more: The International Nuclear Event Scale was developed in 1990 by the International Atomic Energy Agency (IAEA). The rating of 4 for the Fukushima plant incident comes from an as yet unidentified official at Japan's nuclear safety agency, news wires report.

1622: More information on that figure: The 1986 Chernobyl disaster was rated 7 on the International Nuclear Event Scale; the 1979 Three Mile Island accident was rated 5

1617: AFP: Japan nuclear agency rates nuclear plant accident in Fukushima at 4 on 0-7 international scale."

Låter troligt. Ganska hög siffra endå, får hoppas att den inte stiger bara.
Citera
2011-03-12, 17:43
Medlem
Det som tydligen har hänt i reaktorn är att man har ingen strömförsörjning. Då skulle normalt dieselaggregaten kopplats in och gett reaktorn ström. Nu har detta reservsystem inte fungerat och därför har man stora problem.
Normalt skjuter man in styrstavar av bor i reaktorhärden som suger upp överskottsneutroner och kärnklyvningen (fissionen) avstannar. Eftersom man inte har något nät funkar inte det systemet och man försöker tydligen spruta in borsyra istället. Det är en kamp med tiden!
Citera
2011-03-12, 17:50
Medlem
Dum fråga kanske, men hur hade man klarat sig utan skyddsräkt inne i kärnkraftsverket just nu? Död inom några timmar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in