2011-03-19, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frinken
I det här läget är min analys att man är så konsumerad av sit hat mot Aftonbladet och diverse sensationsrubriker att man har svårt att i övrigt förhålla sig till händelseutvecklingen och istället spyr man galla över hela linjen. Det är trist - som sagt förut så är det ju sökandet efter fakta som tar folk hit, inte önskan att bli uppläxade av besserwissrar.

Sen kan det förvisso vara så att det ligger något i kritiken mot aftondrakarna men deras cyniska utnyttjande av den här typen av situationer är ju föga unik för den här katastrofen, det är likadant varje gång.

För att återgå till ämnet;
Vad vet man om reaktorhärdarna i 1, 2 och 3?
Har dom åkt ner genom containment och landat i dry well ännu eller håller reaktortankarna?

Jag ställer mig bakom din analys och vill även tillföra de som är ideologiskt övertygade om kärnkraftens förträfflighet till den grad att även om en reaktor går åt skogen på OKG i morgon så skulle de fortfarande maniskt hävda att allt är lugnt och ingen kommer drabbas av någon strålning utanför grindarna till anläggningen.
Citera
2011-03-19, 16:17
Medlem
En annan grej som slår mig är (utifrån en diskussion NHK för); om man kopplar in ström i reaktorerna nu; med alla komponenter fulkomligt dränkta i saltvatten.
Ja, vi vet ju alla vad som händer när man tillför elektricitet till vatten.

Är det säkert att bara slå på strömmen?

Edit; Menar förstås reaktorernas kylpumpsystem.
Senast redigerad av frinken 2011-03-19 kl. 16:20.
Citera
2011-03-19, 16:19
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det ska bli intressant (otäckt?) att se om och i så fall hur mycket som har smält neråt. Smältning neråt i marken är nästan inget man hör om i media, men det som erfaret branschfolk nämner allra först.

För stor tilltro till teoretikerna (fysikerna) i media, månntro? De får ju uttala sig om allt från cancerrisker till hur omöjligt det är att nånting smälter igenom betongen. Jag är inte alls säker på att en reaktor-/radio-/kärnfysiker har kompetens att svara på alla frågor de får.
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Kan ge mig fan på att bränsle smält ner till grundvattnet...

Litar inte ett skit på teoretikerna som uttalar sig, prata med branschfolk istället...

Se hur mycket som har smält neråt...

Varför skulle det ske att härdsmältan tog sig ner i marken?
Reaktorerna har ju flera skyddande skal, och allra längst ner finns ett supertjockt lager betong.
Vilket erfaret branschfolk är det som talar om riskerna med att härden smälter och läcker ut genom alla dessa skikt?
Citera
2011-03-19, 16:19
Medlem
VonRofs avatar
Man känner lite medlidande för VD:n som äger kärnkraftverket.. http://www.aftonbladet.se/nyheter/jordskalvetijapan/article12752090.ab
Citera
2011-03-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frinken

Jag antar att de kontrollmäter motorlindningarna först, och att styrsystemen förbikopplas om de verkar ha tagit skada av vattnet.

Att bara slå på strömmen är inte säkert, men jag tvivlar på att de skulle få för sig det. Någon avancerad automatik kan de inte räkna med nu, utan det lär bli manuell styrning av pumpar och ventiler. Många sensorer har ju ändå redan slagits ut, och utan dem gör automatiken föga nytta.
Citera
2011-03-19, 16:26
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
frinken skrev
En annan grej som slår mig är (utifrån en diskussion NHK för); om man kopplar in ström i reaktorerna nu; med alla komponenter fulkomligt dränkta i saltvatten.
Ja, vi vet ju alla vad som händer när man tillför elektricitet till vatten.

Det verkar inte som om det är helt säkert att bara slå på strömmen:
Citat:
If the power cable can be linked successfully, power may be restored to reactors 3 and 4 on Sunday, Kaoru Yoshida, a Tokyo Electric spokesman, said in a briefing to reporters. Still, there is a potential risk of an explosion if the power is reconnected to the reactor, Japan’s Nuclear and Industrial Safety Agency said. The agency didn’t provide details.
http://www.bloomberg.com/news/2011-03-18/japan-nuclear-crisis-remains-very-grave-as-forecasts-show-shifting-winds.html
Citera
2011-03-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sludgespill
Jag antar att de kontrollmäter motorlindningarna först, och att styrsystemen förbikopplas om de verkar ha tagit skada av vattnet.

Att bara slå på strömmen är inte säkert, men jag tvivlar på att de skulle få för sig det. Någon avancerad automatik kan de inte räkna med nu, utan det lär bli manuell styrning av pumpar och ventiler. Många sensorer har ju ändå redan slagits ut, och utan dem gör automatiken föga nytta.

Manuellt låter illa givet all strålning i området. :-/
Citera
2011-03-19, 16:32
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarouze
Hmm... miljoner japaner hemlösa, nära stora städer, har du läst det i aftonbladet, eller är det dina egna slutsatser? Tokyo är inte drabbat, och kommer inte att drabbas, av livsfarlig strålning.

jo men blir det värre kommer zonen utvidgas. och jag nu har jag iof inte hört ngt huruvida de kommer bli en säkerhetszon där, men jag antar att strålningen inte är nära samma nivå som i Tjernobyl.
säkerhets zonen runt Tjernobyl kommer fortsätta vara kvar ett par hundra år till, tänk en sån zon där det faktiskt finns städer ingen rolig tanke går inte precis att jämföra befolkningsmängden runt Fukushima med Tjernobyl....
Senast redigerad av hashish-boy 2011-03-19 kl. 16:39.
Citera
2011-03-19, 16:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Kors i taket! Har Aftonbladet månne läst kritiken mot sig på Flashback?

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article12753828.ab
Citera
2011-03-19, 16:34
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Callas skrev
Se hur mycket som har smält neråt...

Varför skulle det ske att härdsmältan tog sig ner i marken?
Reaktorerna har ju flera skyddande skal, och allra längst ner finns ett supertjockt lager betong.
Vilket erfaret branschfolk är det som talar om riskerna med att härden smälter och läcker ut genom alla dessa skikt?

Dom sprutar ju tonvis med vatten på reaktorerna nu. Det vattnet borde ju ta med sig radioaktivitet någonstans. Eller?
Citera
2011-03-19, 16:35
Medlem
Sedated90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kors i taket! Har Aftonbladet månne läst kritiken mot sig på Flashback?

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article12753828.ab

Haha de va nog den bästa artikeln hittills. Inget överdrivet hetsande där, synd bara att den var från TT så de har bara kopierat den och lagt upp den på sin hemsida
Citera
2011-03-19, 16:36
Medlem
Callass avatar
Elektriciteten verkar dröja lite ännu, men man har fått fart på kylningen till både 5:an och 6:an ändå.

BBC:
Citat:
1421: Japan's nuclear safety agency has told a news conference that cooling systems at two of the six reactors at the Fukushima Daiichi nuclear plant are now operable, NHK reoprts. An emergency diesel generator at reactor 6 has resumed operation and a cooling pump at reactor 5 is confirmed to be usable.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in