2011-03-12, 16:10
Medlem
alseks avatar
Det man är rädda för nu är ju molnet som bildades under explosionen. Hur farligt kan detta moln vara och var i helvete har det blåst iväg?
Citera
2011-03-12, 16:12
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanSnow
Är du allvarlig? Hoppas verkligen du bara trollar. Vattenångan som kommer ur kyltornen, var tror du den kommer ifrån?

Nej jag lägger fram fakta.
Det är bara det som ångar av som behöver ersättas, för detta behövs ingen ocean eller hav. Det finns mängder med kärnkraftverk och olje/koleldade kraftverk som ligger bredvid små vattendrag alternativt små konstgjorda sjöar.
Normalt kan man köra kraftverken utan detta extra vatten men oftast på något reducerad effekt.

Ångan som du ser är till största del kondens från luften som passerar genom kyltornet.
Var det något mer du undra?
Citera
2011-03-12, 16:14
Medlem
DanSnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Nej jag lägger fram fakta.
Det är bara det som ångar av som behöver ersättas, för detta behövs ingen ocean eller hav. Det finns mängder med kärnkraftverk och olje/koleldade kraftverk som ligger bredvid små vattendrag alternativt små konstgjorda sjöar.
Normalt kan man köra kraftverken utan detta extra vatten men oftast på något reducerad effekt.

For the record så är ungefär varenda mening här felaktig. Men antagligen så trollar han bara.
Citera
2011-03-12, 16:15
Bannlyst
Citat:
For the record så är ungefär varenda mening här felaktig. Men antagligen så trollar han bara.

Kan du inte förklara hur det ligger till då?
Nyfiken.

Är inte insatt i kärnkraft. Men för att tillverka ånga går det inte åt så stora mängder vatten, och man tar ju även tillvara på kondensatet.

I min värld så är kylning det som kostar vatten. Och pumpa stora mängder till högre höjder känns rätt så dyrt.
Senast redigerad av K-B.Hickorysnorre 2011-03-12 kl. 16:18.
Citera
2011-03-12, 16:17
Medlem
biljons avatar
Citat:

Nej allt är fakta. Lite information om hur det fungerar.
http://www.nucleartourist.com/systems/ct.htm

Vad tror du kommer ut ur kyltornet och vad tror du kyls i det samma?
Citera
2011-03-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Det pratas hela tiden om att Japan är så förberedda för tsunamins och jordbävningar osv. Men varför i helskotta bygger dom kärnkraftverk precis vid havet och i närheten av de områden där tre kontinentala plattor går emot varandra. Snacka om att be om att få en kärnkraftolycka som det precis har hänt nu.

För att driva ett kärnkraftverk krävs kraftig kylning. Att ta kylvatten från havet är rätt standard.
Citera
2011-03-12, 16:21
Medlem
Facklas avatar
Sammanfattning http://www.bbc.co.uk/news/world-12723092
Citera
2011-03-12, 16:25
Medlem
Rumcajss avatar
Jag gissar på att tidningarna inte vill skriva så mycket om det för att inte skapa panik.
Hur illa tror det kan vara som värst? Vad kommer hände om det skulle bli en härdsmälta?
Citera
2011-03-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
JAg undrar vad som small. Ska hela utrymmet blivit så ångfyllt? Låter inte troligt. Måste ju varit nån gas va?

Det var vattenånga som av någon anledning inte släpptes ut ur reaktorbyggnaden. Fungerar på ungefär samma sätt som om du pumpar i för mycket luft i ett däck. Tids nog smäller det

Gällande vatten så kan man givetvis pumpa det långa sträckor om man så vill. Problemet är bara att man måste pumpa tillbaka det. Det kostar energi, bättre då att ställe verket vid havskanten. I teorin kan man ju bygga en tsunamiskydd om man nu är rädd för det.
Citera
2011-03-12, 16:28
Medlem
CaskRatlinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleerup
Det kan ju antagligen spridas genom haven.

Jo men jag menar att det finns väl en anledning till att de brukar ligga vid vatten?
De har väl nåt system för att ta in havsvatten på nåt sätt i värsta fall eller nåt, inte jag som jobbar på
kärnkraftverk hoho.
Citera
2011-03-12, 16:28
Medlem
KiaWs avatar
Inlägg utbrutna ur: https://www.flashback.org/t1482593
samt sammanslagning av tråd.

/Mod
Citera
2011-03-12, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjulven
Det var vattenånga som av någon anledning inte släpptes ut ur reaktorbyggnaden. Fungerar på ungefär samma sätt som om du pumpar i för mycket luft i ett däck. Tids nog smäller det

Gällande vatten så kan man givetvis pumpa det långa sträckor om man så vill. Problemet är bara att man måste pumpa tillbaka det. Det kostar energi, bättre då att ställe verket vid havskanten. I teorin kan man ju bygga en tsunamiskydd om man nu är rädd för det.

Jag är skeptisk. Jag menar, det finns väl ventilation och diverse svagheter lite överallt i byggnaden?
En tryckbehållare som smäller är en sak, men en byggnad.
Känns mer som att en explosiv gas antänts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in