2011-03-23, 16:47
Medlem
Jag är lite dåligt uppdaterad ang. kylpumparna.
Klart är ju att pumpsystemet till reaktor 5 och 6 är igång.

Men vad är status på 1-4?
Alla har framdragen el, men inget pumpsystem är ännu igång på någon av dem än?
Citera
2011-03-23, 16:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Är det inte lite underligt att TEPCO inte kommit med en ny "Monitoring data at Fukushima Daiichi Nuclear Power Station"? Jag skulle hemskt gärna vilja se en sådan.

Fast det finns värden t o m 15:00 JST idag.

Men jag väntar också på en ny. Igår fick de ur sig 7 uppdateringar. Idag har de bara fått ut 4. Och kl är redan 02:50 JST nästa dag.

Hoppas de inte har flyttat mätpunkten och brutit serien igen, eller avbrutit mätningarna helt och hållet?

Har du sett den här:
http://atmc.jp/fukushima/
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-23 kl. 16:50.
Citera
2011-03-23, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Nejmen du..Det är säkert bara ett märkligt sammanträffande
Du får ju naturligtvis tänka och tro som du vill, men kanske finns det andra som tycker att den nyheten var intressant?

Men förklara gärna. Har det förekommit något utsläpp av Cecium vid Fukushima? Om ja när?

sensationsjournalistik av värsta sorten i mina ögon.
Citera
2011-03-23, 16:50
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
I Japan ja även om det inte känns så troligt i nuläget, men våra kärnkraftverk lär nog inte balla ur så du kan vara kolugn på hemmaplan.

Är det någon här inne som inte knarkar hopeium?
Citera
2011-03-23, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kameltass
Skillnaden är 1600ggr mot normala värdet på SAMMA plats.

Källa på det?
Citera
2011-03-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har du sett den här:

Jag får bara blaj-tecken och kan inte översätta, men kurvorna förefaller ju visa en mätare som flyttas runt lite godtyckligt mellan mätpunkterna.

Säger inte så mycket mer än att det åtminstone finns en person på verket som är tillräckligt pigg för att förflytta en mätare.
Citera
2011-03-23, 17:01
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Cating skrev
Extremely high radiation found in soil
Japanese authorities have detected a concentration of a radioactive substance 1,600 times higher than normal in soil at a village, 40 kilometers away from the troubled nuclear power plant in Fukushima Prefecture. www3.nhk.or.jp

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/23_28.html

Edit: För säkerhets skull påpekar jag det jag fetade ovan, 1600 ggr över normalvärdet alltså, inte maxvärdet.

Lite mer från NHK:s artikel:
Citat:
The results announced on Wednesday show that 163,000 becquerels of radioactive cesium-137 per kilogram of soil has been detected in Iitate Village, about 40 kilometers northwest of the plant.

Gakushuin University Professor Yasuyuki Muramatsu, an expert on radiation in the environment, says that normal levels of radioactive cesium-137 in soil are around 100 becquerels at most. The professor says he was surprised at the extremely high reading, which is 1,630 times higher than normal levels.

He warns that since radioactive cesium remains in the environment for about 30 years it could affect agricultural products for a long time.

Just halten becquerel per kilo jord säger mig inte så mycket, men någon annan i tråden kanske vet? Men att det är cesium-137 är ju kanske inte så bra:
Citat:
Vid ett reaktorhaveri kommer bl a Jod-131 och Cesium-137 att släppas ut. Den första månaden efter reaktorhaveriet är det mycket viktigare att känna till koncentrationen av Jod-131 än att känna till koncentrationen av Cesium-137, men eftersom Jod-131 har halveringstiden 8 dagar kommer koncentrationen efter en månad att ha hunnit halveras nästan 4 gånger, dvs koncentrationen är bara ca 7% av vad den var första dagen efter haveriet. För Cesium-137 gäller att halveringstiden är 30 år. Därför tar det ungefär 120 år för koncentrationen av Cesium-137 att nå ner till 7% av den initiala koncentrationen.

För ämnen med lång fysikalisk halveringstid, som exempelvis Cesium-137, är den biologiska halveringstiden av stor betydelse. Den biologiska halveringstiden är den tid det tar för ett radioaktivt ämne att halveras i människans kropp - dvs om du vid ett tillfälle äter en måltid som innehåller 200 Bq (Becquerel) kommer du att efter ca tre månader ha kvar 100 Bq och efter ytterligare tre månader ungefär 50 Bq eftersom den biologiska halveringstiden för Cesium-137 är ungefär tre månader.
http://www.risknet.foi.se/radiak/fakta.htm
Citera
2011-03-23, 17:10
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
Fast det finns värden t o m 15:00 JST idag.

Men jag väntar också på en ny. Igår fick de ur sig 7 uppdateringar. Idag har de bara fått ut 4. Och kl är redan 02:50 JST nästa dag.

Hoppas de inte har flyttat mätpunkten och brutit serien igen, eller avbrutit mätningarna helt och hållet?

Har du sett den här:

Dom visar en topp där på 435 kl 14.00 JST?
http://atmc.jp/fukushima/?n=1&d=110323

Nej, hoppas att dom inte flyttar mätpunkt igen.
Citera
2011-03-23, 17:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levis512
Jag får bara blaj-tecken och kan inte översätta, men kurvorna förefaller ju visa en mätare som flyttas runt lite godtyckligt mellan mätpunkterna.

Säger inte så mycket mer än att det åtminstone finns en person på verket som är tillräckligt pigg för att förflytta en mätare.

Sajten jag länkade till är en visualisering av Tepcos mätningar inne på Fukushima Daiichi. Tepco har av någon anledning rapporterat olika mätpunkter. Jag använder Chrome som översätter från Japanska direkt. De senaste dagarna har Tepco rapporterat en mätpunkt de kallar "Main Gate". Här finns mätdata (på engelska):
http://www.tepco.co.jp/en/nu/monitoring/index-e.html
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-23 kl. 17:22.
Citera
2011-03-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
Källa på det?
Läs igenom tråden igen, eller ge fan i att svara på inlägg utan att läsa dem. (Din första kommentar angående det specifika innehåller just källan.) Vår eminente Madagascar har postat den igen alldeles nyligen också.

Citat:
Ursprungligen postat av Kobbe
Om normala värdet är nära noll så säger det inget att värdet nu är 1600 gånger högre.

Bara exempel som inte har med något att göra mer än att visa att 1600 inte behöver betyda nått:
0,0001 / 0,00000001 = 10000....

Citera gärna hela texten nästa gång och läs ordentligt, du missar ju vad jag försöker säga. (Till Ubbe11).

Behöver förövrigt ingen mattelektion av dig.
Citera
2011-03-23, 17:12
Medlem
Fråga till de som vet hur en BWR fungerar...

De talar om att reaktor 1 var uppe på 400 grader, vilket kyldes ner till 350 sedan och reaktor 3 på drygt 300 grader. Vatten vid 350 grader är uppe på ett tryck av storleksordningen 200 bar.
Det borde ju rimligen innebära att vi antingen har oerhörda tryck, inget vatten närvarande där temperaturen mättes, ordentlig cirkulation så vattnet inte hinner värmas eller felaktig mätning.

Vad säger expertisen? Vad är det för tolkning av presenterade data?
Citera
2011-03-23, 17:14
Medlem
TheLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
Men förklara gärna. Har det förekommit något utsläpp av Cecium vid Fukushima? Om ja när?

sensationsjournalistik av värsta sorten i mina ögon.

Det har väl skett ett relativt konstant utsläpp av Cesium-187 vid Daiichi (dock i mycket små mängder) den senaste tiden, eller åtminstone i en pulserande rytm i relation till arbetet med att kyla reaktorer och bassänger!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in